Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari 2007 1/32 Programma deze middag Het programma: 12.30 - 13.30 uur aankomst en lunch 13.30 - 14.30 uur Offshore.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs Frans van Vught Congres Grensverleggend Samenwerken Rotterdam, 19 september 2008.
Kwaliteit en onderwijstijd
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
SURF: Internationalisering en ICT
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
27 januari 2011.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Data Archiving and Networked Services DANS is een instituut van KNAW en NWO Open access tot surveydata Peter Doorn Directeur DANS Nederlandstalig Platform.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Inrichten van een dienst Weblectures
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Resultaten ICT monitor 2002
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Open Universiteit Nederland
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Programma deze middag Het programma: uur aankomst en lunch uur Offshore onderwijs onderzoek (Hans Vossensteyn) uur marktonderzoek Offshore Onderwijs (Jarno Deen) uur koffie / thee pauze uur case studie Saxion (Chris van den Borne) uur case studie INHOLLAND (Willem Viets) uur case studie CHN (Theo Hooghiemstra) uur informele borrel

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Offshore onderwijs Offshore onderwijs in de context van internationalisering en ICT: ervaringen en voorbeelden in het Nederlandse hoger onderwijs

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Programma deze middag Het programma: uur aankomst en lunch uur Offshore onderwijs onderzoek (Hans Vossensteyn) uur marktonderzoek Offshore Onderwijs (Jarno Deen) uur koffie / thee pauze uur case studie Saxion (Chris van den Borne) uur case studie INHOLLAND (Willem Viets) uur case studie CHN (Theo Hooghiemstra) uur informele borrel

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Project team CHEPS (UT) –Hans Vossensteyn –Jarno Deen –Egbert de Weert ITBE (UT) –Nelleke van Adrichem UvA (AMMA) –Peter Dekker –Peter Mesker ITC –Marie-José Verkroost

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Offshore onderwijs: een echte uitdaging Offshore onderwijs één van de meest vergaande vormen van internationalisering We denken veelal aan het opzetten van een campus in het buitenland, zoals enkele Australische universiteiten doen Voor Nederlandse HOI’s lijkt dit de volgende stap binnen internationalisering: toch terughoudend Er zijn nog veel haken en ogen: kwaliteit, organisatie, ondersteuning, wetgeving, … Hoe kan offshore onderwijs goed worden georganiseerd, bijvoorbeeld met behulp van ICT

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Definitie van offshore onderwijs Offshore onderwijs is onderwijs dat (gedeeltelijk) op locatie in het buitenland wordt aangeboden –Vooral aan collegegeld betalende studenten –Vooral buiten de EU Dus we brengen het onderwijs naar de buitenlandse studenten toe i.p.v. studenten naar de eigen instelling te halen

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Doelen van het onderzoek, onderzoeksvragen Het identificeren van mogelijkheden, voordelen en nadelen van offshore onderwijs activiteiten van Nederlandse HOI’s –Algemene ontwikkelingen binnen internationalisering –Wat is de rol van ICT bij internationalisering en OO? –Welke typologie voor offshore onderwijs te gebruiken? –Wat is het beleid van andere landen op dit terrein en wat zijn hun ervaringen? –Is er een buitenlandse markt voor Nederlands HO? –Wat is de huidige “offshore praktijk” van Nederlandse HOI’s? –Zijn er goede voorbeelden en kunnen we daarvan leren? –Kunnen initiatieven in ontwikkeling verder worden geholpen?

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Internationalisering in het hoger onderwijs Internationalisering heeft een sterke vlucht genomen –Studenten & staf mobiliteit –Internationale netwerking op instellingsniveau –Onderzoeks consortia –Maar ook steeds meer samenwerking op curriculum niveau en harmonisering van structuren –Bieden van een internationale ervaring binnen eigen curriculum –Economische motieven: buitenlandse betalende studenten NESO’s en EVD branche offices

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Europese ontwikkelingen Bologna proces –Europees wijde samenwerking om de prestaties van het HO te verbeteren (EHEA 2010) –3 cycli: meer open en betere leeromgeving, mobiliteit, transparantie en erkenning Lissabon proces –Europa moet de meest competitieve economie worden, dus zo veel mogelijk mensen zo hoog mogelijk opleiden –Maar ook binnenhalen van extern talent Bergen –Kwalificatie structuur –Kwaliteitszorg –Erkenning van diploma’s en studieperioden

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Internationalisering van het Nederlandse HO Koers op Kwaliteit –Nederlands HO attractief voor buitenlandse studenten –Internationaliseringsinstrumenten te gefragmenteerd Beeldmerk Nederland –Meer geïntegreerde communicatie over het NL HO Vele doelen –Wederzijds begrip en culturele ontwikkeling –Profijtbeginsel: economische motieven –Recrutering van (jonge) onderzoekers

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 ICT in het hoger onderwijs Internationalisering en ICT lijken natuurlijke partners ICT maakt onderwijs minder tijd en plaatsgebonden: grotere en meer diverse groepen; én “internationalisering at home” De vraag is of ICT en e-learning het onderwijs fundamenteel veranderd hebben Het blijft meest bij blended learning: face-to-face onderwijs + , portals, chat sites, centrale databases (Blackboard), video conferencing Hoe maken we ICT en e-learning mainstream?

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Internationalisering en ICT in het HO

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Internationalisering en ICT in het HO ICT applicaties kunnen de fysieke kloof tussen studenten en docenten dichten Meer maatwerk services ICT kan de interactie niet vervangen Vervangt offshore onderwijs afstandsonderwijs of leunt het sterk op communicatie op afstand?

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Offshore onderwijs: een typologie Mobiliteit van programma’s –Het verplaatsen van individuele studieprogramma’s of delen daarvan over de landsgrenzen door face-to-face onderwijs, afstandsonderwijs of een combinatie daarvan Mobiliteit van aanbieders –De fysieke of virtuele verplaatsing van een onderwijsaanbieder over de landsgrenzen om daadwerkelijk aanwezig te zijn waar men zijn diensten aan studenten aanbiedt

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Offshore onderwijs: mobiliteit van programma’s Franchise –Een buitenlandse locale partner die jouw pogramma huisvest Twinning –Samenwerking door een articulatiesysteem voor wederzijdse credit transfer Double / joint degrees –Samenwerking in een programma waarvoor een student 2 diploma’s (of een gezamenlijk diploma) krijgt Articulatie –Verschillende buitenlandse aanbieders die studenten binnen het consortium toestaan credits te verzamelen Validering –De partnerinstelling mag een diploma van de bron-instelling toekennen Virtueel afstandsonderwijs –Aanbieden van opleidingen aan buitenlandse studenten via afstands- / online onderwijs

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Offshore onderwijs: mobiliteit van aanbieders Branche campus –Satelliet campus om buitenlandse studenten te bedienen Onafhankelijke instelling –Opzetten van een onafhankelijke instelling in het buitenland Acquisitie / fusie –Kopen van of fusie met een buitenlandse instelling Studie centrum / lesplaats –Een beperkte basis van waaruit les wordt gegeven Affiliatie / netwerken –Innovatieve samenwerkingsverbanden om allerlei studentenmarkten te bedienen (publiek- privaat ) Virtuele universiteit –Online afstands onderwijs zonder face-to-face elementen

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Internationaal beleid Australië: meer dan 20% van internationaal onderwijs is offshore; Australian Education International stimuleert OO; overheid sluit Memoranda of Understanding; sterke focus op kwaliteit en communicatie US: trekt vooral veel buitenlandse studenten aan, maar verliest marktaandeel  OO wordt belangrijker, ook voor US studenten in buitenland; UK: sterke aansturing OO door overheid: PMI en “Putting the World into World-Class Education”, BC: assertief en nieuwe landen; maar … de UK-e-University faalde Duitsland: actief om Duitstalige programma’s in het buitenland op te zetten (DAAD); “Export of German degree courses”; hoge investeringen met veel doelen Nieuw Zeeland: “Export Education Innovation Programma” stimuleert OO door risico’s af te dekken en opstart kosten te betalen; stimulering partnerships

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Internationaal beleid, conclusie Wel beleid, maar erg weinig informatie over de dagelijkse praktijk Offshore afzetgebieden vooral: Azië, Oost-Europa, Zuid-Amerika Ook online offshore onderwijs bevat veelal face-to-face elementen Onbetrouwbare faciliteiten (internet) vaak een obstakel Ook taalproblemen, het omgaan met locale regelgeving Nederlands beleid zeer restrictief, fraude affaire heeft geen goed gedaan Beperkt gebruik van ICT: basis applicaties overkomen de fysieke afstand maar minder geschikt voor interactie in het onderwijs. Het genereert ook geen “vertrouwen” tussen partners

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Betrokkenheid van Nederlandse HOI’s Universiteit van Amsterdam (DU) Open Universiteit Nederland (DU) Universiteit Twente (DU) Hogeschool van Amsterdam (DU) Hogeschool Rotterdam (DU) Hogeschool Utrecht (DU) Hogeschool INHOLLAND (DU) Fontys Hogescholen (DU) Saxion Hogescholen (DU) Christelijke Hogeschool Noord Nederland Maastricht School of Management

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Web-based quick scan survey (1) Table 6.1: Response to the survey SentResponseNon-participationNon-response returnedNA Wrong addressNo reaction Response rateresponse = 47,7%Non-participate = 5,6%non response = 46,7%

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Offshore projecten en/of intenties Table 6.3: Offshore activities Intention for activities in the futureTotal Currently or in the pastYesNo Yes No Total

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Type offshore activiteiten Table 6.4: Type of activities Program mobility11  recognition of credits 6  Double/joint degree 5  Validation 2  Flying professors 9  Other, o curriculum development, teacher training teaching methods 1 o Supervising and recruitment of students from Flemish universities 1 Virtual / Distance6 Provider mobility5  Branch campus 1  Independent institution (either a new institution, acquisition or merger) 1  Study Centre / Teaching Site 3

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Het gebruik van ICT in offshore onderwijs Table 6.5: Use of ICT in offshore education None or trivial online presence; 1 Web supplemented: the Web is used but not for key “active” elements of the programme (e.g. course outline and lecture notes online, use of , links to external online resources) without any reduction in classroom time; 3 Web dependent: Students are required to use the Internet for key “active” elements of the programme—e.g. online discussions, assessment, online project/ collaborative work—but without significant reduction in classroom time. 3 Mixed mode: Students are required to participate in online activities, e.g. online discussions, assessment, online project/collaborative work, as part of course work, which replace part of face-to-face teaching/learning. Significant campus attendance remains. 5 Fully online: the vast bulk of the programme is delivered online with typically no (or not significant) campus attendance or through “learning objects”. 2

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Wensen m.b.t. offshore onderwijs Table 6.6: Wishes with regard to offshore education Program mobility20  recognition of credits 12  Double/joint degree 12  Validation 6  Flying professors 14  Other: o Local teacher, partly educated here, teach the students who get a Dutch degree 1 o curriculum development 1 o joint development of courses 1 o joint program 1 Virtual / Distance16 Provider mobility3  Branch campus 1  Independent institution (either a new institution, acquisition or merger) 1  Study Centre / Teaching Site 2

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Telefonische interviews met interessante cases 19 interessante cases die wilden reageren Redenen voor offshore onderwijs –Afstandsonderwijs voor Nederlandstalige studenten –Persoonlijke netwerken uitgebouwd tot joint/double degrees –Samenwerking met partner instellingen –Capacity building –Geen winstoogmerk maar kenniscirculatie en goodwill –Interessante carrière perspectieven voor docenten Belangrijke issues bij offshore onderwijs –Kwaliteit –Locale omstandigheden kennen –Programma –Succes –Nederlandse wet- en regelgeving

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Telefonische interviews met interessante cases Belangrijke lessen –Kwaliteit, kosten en studentenaantallen zijn communicerende vaten –Kwaliteit is cruciaal: kies partners zorgvuldig –Gaat niet alleen om studentenmobiliteit maar ook om staf –Er zijn serieuze risico’s: investeer conservatief en let goed op je reputatie –Samenwerking lijkt eenvoudig totdat je met het feitelijke lesprogramma aan de slag gaat: verschil in prioriteiten en concepten –Met venture kapitalisten net andersom: inhoudelijk brengen die weinig in en dus hoef je daar geen compromissen te sluiten

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 4 Case Studies CHN –Enige NL instelling met branche vestigingen –Grand Tour INHOLLAND –Offshore economie opleidingen Paramaribo –Geleidelijke onderwijs ontwikkeling in China met veel inzet van staf Saxion Hogeschool –3+ 1 concept: buitenlandse studenten laatste jaar hier –Intensieve samenwerking met enkele partners in Z-O Azië ITC (International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation) –Een aantal Joint Education Programmes in Azië en Afrika –Staff development is heel belangrijk en ook lastig

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 4 Partner Scenario’s Amsterdam Master in Medische Antropologie (AMMA) –Intensieve samenwerking in Bangladesh en Zuid-Afrika: in plaats van afstandsonderwijs gezamenlijke modules en gebruik van regionale experts ITC (UCLAS) –University College of Lands and Architectural Studies (Dar es Salaam, Tanzania) –Joint degree programmes, geleidelijke benadering UT –Bussiness studies (MBA), Hunan, China: 2-year programme, UT degree –European Teachers Training: MA waarin verschillende partners samenwerken Open Universiteit –Samenwerking met de University of Sydney: samen cursussen ontwikkelen voor een afstandsonderwijsprogramma op het terrein van innovatie

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Conclusies o.g.v. cases en partner scenario’s Alleen enkele algemene conclusies, details komen in de case studie presentaties Opvallend is dat in de meeste cases wederzijds begrip, intensieve partner-contacten, student- en stafuitwisseling, en ontwikkelingswerk centraal staan én niet economisch gewin Daarnaast investeren de instellingen in een sterk internationaal profiel: daarmee op termijn meer studenten trekken Offshore activiteiten vergen hoge investeringen: in geld, tijd, reizen, een “open mind” en het opbouwen van onderling vertrouwen

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Conclusies o.g.v. cases en partner scenario’s Nationale en locale regelgeving en bureaucratie vergen veel lobbywerk en energie om zaken voor elkaar te krijgen Kwaliteit en kwaliteitszorg zijn sleutel tot succes: wederzijdse afspraken en afstemming over voorkennis, taalvaardigheid, vorm en inhoud van vakken Culturele verschillen in termen van verwachtingen van studenten en docenten: communicatie en gelijkwaardigheid van partners Tot in detail uitzoeken en afstemmen wat de kwaliteitszorg en accreditatie vereisten zijn voor beide partners: veel bureaucratie

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Conclusies o.g.v. cases en partner scenario’s Internationale en online classrooms vergen veel afstemming in tijdsplanning, didactische benadering en flexibiliteit wat betreft achtergrond, ICT infrastructuur en hoe men gewend is te werken Zoek de juiste partner(s) en ontwikkel een sterke band: ontwikkel verschillende activiteiten en contacten Wees bewust van verschillen in onderwijsmethoden, inhoud en examinering: docenten aan beide zijden moeten worden getraind en ontwikkel vakken en modules gezamenlijk! Denk aan de student: reizen, kosten, beurzen en faciliteiten

Offshore onderwijs Hans Vossensteyn 12 februari /32 Dank voor uw aandacht !! Tijd voor vragen