28-7-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 19 maart 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
Het doen van onderzoek in klas 4
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Methoden van Onderzoek
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Onderwijspresentatie IO – Vakcode Koen van Andel Energie&Warmteleer.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Mens, maatschappij & ICT
Portfolio Faculteit der Letteren
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
Professionele ontwikkeling
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Introductie Psychologie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Even voorstellen : Groep 3b
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Evidence-Based Medicine
Workshop evalueren Dcp
Startcollege B2 Psychologie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Innovatie in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 19 maart 2012

B2 Verdiepingsvakken  Verdieping Human Factors (HFM) – Matthijs Noordzij  Leren bij kinderen en adolescenten (ILO) – Hannie Gijlers  Psychologie, technologie en veiligheid (CRV) – Peter de Vries  Narratieve psychologie (GG) – Anneke Sools  Onbewuste processen en gezondheidsgedrag (GP) – Marcel Pieterse

VERDIEPING HUMAN FACTORS EEN KORTE TOELICHTING

SAMENGEVAT  De belangrijkste doelstelling van dit vak is dat er inzicht ontstaat in hoe cognitieve kennis een bijdrage kan leveren aan het oplossen van problemen.

BOEK

EVALUATIE VORIG JAAR?  In totaal hebben 33 studenten de vragenlijst ingevuld, die het vak gemiddeld het cijfer 7,7 hebben gegeven. Opvallende antwoorden op de open vragen Sterke punten: interessant, goed vak met diepgang Verbeterpunten: de opdracht beter uitleggen en een omschrijving op Blackboard plaatsen

OPDRACHT?  2 Opdrachten: schrijf 2 onderzoeksvoorstellen (individueel), de EBCE Grant (cijfer/ “winnaars”)  EBCE Grant: Evidence Based Cognitive Engineering Grant  Korte onderzoeksvoorstellen (duidelijke bovenlimiet), waarbij de 3 beste winnen (“onderzoeksfunding krijgen”):

EBCE?? LEERDOEL3. individueel een onderzoeksvoorstel schrijven volgens de EBCE (Evidence Based Cognitive Engineering) methode, waarbij zij - Op toegankelijke wijze een praktisch probleem beschrijven waarbij ze duidelijk de cognitieve elementen identificeren. - een oplossing voorstellen vanuit de cognitieve / human factors literatuur (minimaal 3 artikelen). - een implementatieplan (hoe, waar, wat, wie) beschrijven om deze oplossing in de praktijk te realiseren. - een valide evaluatieplan beschrijven welke een pre-post test constructie gebruikt.

VOORSTEL  TYPISCH 2-3 PAGINA’S (alleen maxima opgegeven)  Samenvatting (max tekens)  Probleem beschrijving (max tekens)  Voorgestelde oplossing vanuit de literatuur (max tekens)  Implementatieplan (max tekens)  Evaluatieplan (max tekens)

COLLEGES/ ONDERWERPEN  Matthijs (Introductie, Hoofdstuk1 & 2 boek, Wat is een Expert?, artikel Ericsson, uitleg opdrachten)  Jan Maarten Schraagen, ((Beyond) Human Error, Hoofdstuk 6 & 8, Artikel Gary Klein).  Willem Verwey (Automotive), Hoofdstuk artikelen  Matthijs, emoties meten (fysiologisch) + Leugendetectie, 2 artikelen

COLLEGES  Matthijs, Mens Machine interactie (Robots!), 1 artikel  Teun Lucassen, Credibility, Trust, open source informatie(Wikipedia), 2 artikelen  Frank van der Velde: Modelling en kunstmatige intelligentie, hoofdstuk artikelen  Martin Schmettow Human Computer Interaction 1 artikel.

BEOORDELING  Open vragen tentamen (8 VRAGEN) (50%): ongeveer 7 Boekhoofdstukken + ongeveer 12 wetenschappelijke artikelen  Twee Opdrachten (50%)  Zowel de opdrachten als het tentamen hoger dan een 5,5 = geslaagd

Vragen?  Matthijs Noordzij Cubicus C330)

LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN TESSA EYSINK & HANNIE GIJLERS

 Perceptie  Taalontwikkeling  Lezen en schrijven  Rekenen  Conceptuele ontwikkeling  Geheugen  Wetenschappelijk redeneren  Hoogbegaafdheid ONDERWERPEN

 Hoorcolleges  Gastcollege ORGANISATIE WERKVORMEN

 Boek Children’s thinking Siegler, R.S. & Wagner Alibali, M. Fourth edition  Collegestof en stof gastcollege STOF

 Tentamen met 10 open vragen  Geen aanwezigheidsverplichting  Collegestof is onderdeel van de tentamenstof TOETSING

VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN  Tekenen en krabbelen

 Verzonnen letters  Random letters  Begin en eind letters VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN

 Formele instructie VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN

VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN

Vragen? LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 24 Psychologie, Technologie, en Veiligheid (PT&V) Peter de Vries Psychologie van Conflict, Risico, & Veiligheid

Psychologie, Technologie, en Veiligheid “High Tech, Human Touch”  technologie en gedrag kunnen niet los van elkaar worden gezien  Succes van nieuwe technologie hangt af van gebruik; bv. Rebound effect!  Introductie van technologie heeft vaak onvoorziene effecten op attitudes en gedrag (bv. Mobiele telefonie, Automatische verlichting, Beveiligingscamera’s) – maar vooral voor wie met een technische bril kijkt!  Combinatie van technologie en psychologie stelt ons in staat interactie tussen gebruiker en technologie te begrijpen, te voorspellen, en in te zetten om veiligheid te verbeteren!

Inhoud PT&V PsychologieVeiligheidTechnologie Effecten van camera’s, dynamische verlichting, liegen, hostile intent, digitale sporen van mensenhandel, agressie, herding, … Normactivatie, persuasieve communicatie, sociale invloed, social identity, zelfcontrole, bewuste en onbewuste processen, … Camerasystemen, dynamische verlichting, “detectie en gedragsinterpretatie”, sociale media, …

Opzet PT&V  Focus:  Wisselwerking mensen en technologie, en de rol van psychologische processen en fenomenen daarbij  In algemene zin (bijv. toegepast op energiebesparing), maar vooral in de context van veiligheid  Vorm:  Hoorcolleges  Werkcolleges + opdracht  Korte opdrachten die voorafgaand aan ieder college uitgewerkt en gepresenteerd worden  Verplichte aanwezigheid!  Literatuur:  Geen boek of reader, maar losse artikelen (ong. 5 per college)  Zelf downloaden!  Beoordeling:  Tentamen; MC & open vragen  Eindcijfer bestaat uit opdracht- en tentamencijfer  Vak is afgerond als beiden voldoende zijn en aan aanwezigheidsplicht is voldaan!

?

Narratieve Psychologie Voorlichting verdiepingsvakken BA2 Maandag 19 maart Docent: Anneke Sools

  Vanaf

31 Opzet  Cursusinhoud  Opzet hoorcolleges  Opzet werkcolleges  Eindopdracht & toetsing

32 Cursusinhoud  Introductie in de theorie en methoden van de narratieve psychologie  Narratieve onderzoeksmethoden in de psychologie  Narratieve therapie en begeleiding  Centrale concepten: verhaal, actorschap & identiteit, zingeving  De relatie van deze centrale concepten met geestelijke gezondheid  Levensverhaleninterviews houden  Narratief analyseren van levensverhalen en andere kwalitatieve data

33 Overzicht hoorcolleges  Hoorcollege 1. Inleiding narratieve psychologie  Hoorcollege 2. Verhalen in samenleving en wetenschap  Hoorcollege 3. Actorschap in verhalen  Hoorcollege 4. Tijd, autobiografisch geheugen en identiteit  Hoorcollege 5. Relationele identiteit in verhalen  Hoorcollege 6. Geestelijke gezondheid, zingeving & levensverhalen  Hoorcollege 7. Levensverhalen in de geestelijke gezondheidszorg  Hoorcollege 8. Integratie

34 Overzicht werkcolleges  1. Narratieve analyse actorschap in levensverhaleninterviews  2. Relationele identiteit in geestelijke begeleidingsgesprekken  3. Geestelijke gezondheid, zingeving & levensverhalen  4. Narratieve helpende vragen stellen in interventies

35 Toetsing  Deelnameplicht workshops  Tijdig inleveren tussenopdrachten (voldaan)  Uitgewerkt levensverhaalinterview (voldaan)  Tijdig inleveren 4 onderdelen eindopdracht (gewogen gemiddelde)

Onbewuste Processen en Gezondheidsgedrag Marcel Pieterse

Donkere materie?

Bewuste controle: self-regulation theory

Bewustzijn en Vrije wil

Habits

Omgevingsinvloeden: Healing Environments

Het meten van onbewuste processen: doe het zelf!