Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 19 maart 2012
B2 Verdiepingsvakken Verdieping Human Factors (HFM) – Matthijs Noordzij Leren bij kinderen en adolescenten (ILO) – Hannie Gijlers Psychologie, technologie en veiligheid (CRV) – Peter de Vries Narratieve psychologie (GG) – Anneke Sools Onbewuste processen en gezondheidsgedrag (GP) – Marcel Pieterse
VERDIEPING HUMAN FACTORS EEN KORTE TOELICHTING
SAMENGEVAT De belangrijkste doelstelling van dit vak is dat er inzicht ontstaat in hoe cognitieve kennis een bijdrage kan leveren aan het oplossen van problemen.
BOEK
EVALUATIE VORIG JAAR? In totaal hebben 33 studenten de vragenlijst ingevuld, die het vak gemiddeld het cijfer 7,7 hebben gegeven. Opvallende antwoorden op de open vragen Sterke punten: interessant, goed vak met diepgang Verbeterpunten: de opdracht beter uitleggen en een omschrijving op Blackboard plaatsen
OPDRACHT? 2 Opdrachten: schrijf 2 onderzoeksvoorstellen (individueel), de EBCE Grant (cijfer/ “winnaars”) EBCE Grant: Evidence Based Cognitive Engineering Grant Korte onderzoeksvoorstellen (duidelijke bovenlimiet), waarbij de 3 beste winnen (“onderzoeksfunding krijgen”):
EBCE?? LEERDOEL3. individueel een onderzoeksvoorstel schrijven volgens de EBCE (Evidence Based Cognitive Engineering) methode, waarbij zij - Op toegankelijke wijze een praktisch probleem beschrijven waarbij ze duidelijk de cognitieve elementen identificeren. - een oplossing voorstellen vanuit de cognitieve / human factors literatuur (minimaal 3 artikelen). - een implementatieplan (hoe, waar, wat, wie) beschrijven om deze oplossing in de praktijk te realiseren. - een valide evaluatieplan beschrijven welke een pre-post test constructie gebruikt.
VOORSTEL TYPISCH 2-3 PAGINA’S (alleen maxima opgegeven) Samenvatting (max tekens) Probleem beschrijving (max tekens) Voorgestelde oplossing vanuit de literatuur (max tekens) Implementatieplan (max tekens) Evaluatieplan (max tekens)
COLLEGES/ ONDERWERPEN Matthijs (Introductie, Hoofdstuk1 & 2 boek, Wat is een Expert?, artikel Ericsson, uitleg opdrachten) Jan Maarten Schraagen, ((Beyond) Human Error, Hoofdstuk 6 & 8, Artikel Gary Klein). Willem Verwey (Automotive), Hoofdstuk artikelen Matthijs, emoties meten (fysiologisch) + Leugendetectie, 2 artikelen
COLLEGES Matthijs, Mens Machine interactie (Robots!), 1 artikel Teun Lucassen, Credibility, Trust, open source informatie(Wikipedia), 2 artikelen Frank van der Velde: Modelling en kunstmatige intelligentie, hoofdstuk artikelen Martin Schmettow Human Computer Interaction 1 artikel.
BEOORDELING Open vragen tentamen (8 VRAGEN) (50%): ongeveer 7 Boekhoofdstukken + ongeveer 12 wetenschappelijke artikelen Twee Opdrachten (50%) Zowel de opdrachten als het tentamen hoger dan een 5,5 = geslaagd
Vragen? Matthijs Noordzij Cubicus C330)
LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN TESSA EYSINK & HANNIE GIJLERS
Perceptie Taalontwikkeling Lezen en schrijven Rekenen Conceptuele ontwikkeling Geheugen Wetenschappelijk redeneren Hoogbegaafdheid ONDERWERPEN
Hoorcolleges Gastcollege ORGANISATIE WERKVORMEN
Boek Children’s thinking Siegler, R.S. & Wagner Alibali, M. Fourth edition Collegestof en stof gastcollege STOF
Tentamen met 10 open vragen Geen aanwezigheidsverplichting Collegestof is onderdeel van de tentamenstof TOETSING
VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN Tekenen en krabbelen
Verzonnen letters Random letters Begin en eind letters VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN
Formele instructie VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN
VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN
Vragen? LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 24 Psychologie, Technologie, en Veiligheid (PT&V) Peter de Vries Psychologie van Conflict, Risico, & Veiligheid
Psychologie, Technologie, en Veiligheid “High Tech, Human Touch” technologie en gedrag kunnen niet los van elkaar worden gezien Succes van nieuwe technologie hangt af van gebruik; bv. Rebound effect! Introductie van technologie heeft vaak onvoorziene effecten op attitudes en gedrag (bv. Mobiele telefonie, Automatische verlichting, Beveiligingscamera’s) – maar vooral voor wie met een technische bril kijkt! Combinatie van technologie en psychologie stelt ons in staat interactie tussen gebruiker en technologie te begrijpen, te voorspellen, en in te zetten om veiligheid te verbeteren!
Inhoud PT&V PsychologieVeiligheidTechnologie Effecten van camera’s, dynamische verlichting, liegen, hostile intent, digitale sporen van mensenhandel, agressie, herding, … Normactivatie, persuasieve communicatie, sociale invloed, social identity, zelfcontrole, bewuste en onbewuste processen, … Camerasystemen, dynamische verlichting, “detectie en gedragsinterpretatie”, sociale media, …
Opzet PT&V Focus: Wisselwerking mensen en technologie, en de rol van psychologische processen en fenomenen daarbij In algemene zin (bijv. toegepast op energiebesparing), maar vooral in de context van veiligheid Vorm: Hoorcolleges Werkcolleges + opdracht Korte opdrachten die voorafgaand aan ieder college uitgewerkt en gepresenteerd worden Verplichte aanwezigheid! Literatuur: Geen boek of reader, maar losse artikelen (ong. 5 per college) Zelf downloaden! Beoordeling: Tentamen; MC & open vragen Eindcijfer bestaat uit opdracht- en tentamencijfer Vak is afgerond als beiden voldoende zijn en aan aanwezigheidsplicht is voldaan!
?
Narratieve Psychologie Voorlichting verdiepingsvakken BA2 Maandag 19 maart Docent: Anneke Sools
Vanaf
31 Opzet Cursusinhoud Opzet hoorcolleges Opzet werkcolleges Eindopdracht & toetsing
32 Cursusinhoud Introductie in de theorie en methoden van de narratieve psychologie Narratieve onderzoeksmethoden in de psychologie Narratieve therapie en begeleiding Centrale concepten: verhaal, actorschap & identiteit, zingeving De relatie van deze centrale concepten met geestelijke gezondheid Levensverhaleninterviews houden Narratief analyseren van levensverhalen en andere kwalitatieve data
33 Overzicht hoorcolleges Hoorcollege 1. Inleiding narratieve psychologie Hoorcollege 2. Verhalen in samenleving en wetenschap Hoorcollege 3. Actorschap in verhalen Hoorcollege 4. Tijd, autobiografisch geheugen en identiteit Hoorcollege 5. Relationele identiteit in verhalen Hoorcollege 6. Geestelijke gezondheid, zingeving & levensverhalen Hoorcollege 7. Levensverhalen in de geestelijke gezondheidszorg Hoorcollege 8. Integratie
34 Overzicht werkcolleges 1. Narratieve analyse actorschap in levensverhaleninterviews 2. Relationele identiteit in geestelijke begeleidingsgesprekken 3. Geestelijke gezondheid, zingeving & levensverhalen 4. Narratieve helpende vragen stellen in interventies
35 Toetsing Deelnameplicht workshops Tijdig inleveren tussenopdrachten (voldaan) Uitgewerkt levensverhaalinterview (voldaan) Tijdig inleveren 4 onderdelen eindopdracht (gewogen gemiddelde)
Onbewuste Processen en Gezondheidsgedrag Marcel Pieterse
Donkere materie?
Bewuste controle: self-regulation theory
Bewustzijn en Vrije wil
Habits
Omgevingsinvloeden: Healing Environments
Het meten van onbewuste processen: doe het zelf!