The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Nieuwe blik op publieksagressie
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Leiderschap.
Leergang recordsmanagement
Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Infotheater Omgaan met agressie.
Informeel leren en….. social media
PersoneelsResultatenOnderzoek Een blik achteruit én vooruit.
Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008
Professionele ontwikkeling
Agentschap voor Natuur en Bos
Praktische Organisatiepsychologie
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Jos van Hijfte 8 November 2007
TPP publiek management 17 oktober 2011
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Vuurtoren 45+ Koning Boudewijnstichting 29 mei 2007.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Deel anders, mijn organisatie
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Conclusie dmv toepassen regels. Human Inference.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Management en leidinggeven
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
H2 Achtergrond.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud Buurtzorg Jos de Blok.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Visieontwikkeling Les
Leidinggeven Communicatie.
Beleid en regelgeving Les 1.
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Management en leidinggeven
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Transcript van de presentatie:

The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.

Professionele ontwikkeling docenten –Formeel HRM –Informeel HRM Veel opeenvolgende veranderingen –Politiek, maatschappij Hoofdvraag: Kunnen medewerkers uit de informatie die de organisatie zendt opmaken wat er van ze verwacht wordt?

HRM vanuit het medewerkersperspectief –Als impuls vanuit de organisatie naar de medewerker (Guzzo & Noonan, 1994) –“Impuls” moet leiden tot effect (meer innovatief gedrag, kennisdelen etc.) –Relatie cause en effect –Hoe interpreteren medewerkers (docenten) deze relatie?

Attributie theorie (Heider, 1944) –Waarom vraag? (interpersoonlijk) Sensemaking (o.a. Ring & Rands, 1999) –Waarom vraag (intrapersoonlijk) –Cognitief proces

Covariatieprincipe (Kelley, 1967): Hoe weet ik, dat mijn reactie valide is? –Distinctiveness: –Consistency –Consensus

Distinctiveness: –Wat zijn de signalen die ik ontvang van andere organisatie actoren (zoals top management, directe leidinggevende etc.) –Veranderen deze net zo snel mee als het HRM beleid?

Consistency –Heb ik dit HRM beleid in het verleden ook zo ervaren? M.a.w. kan ik mijn reactie baseren op ervaring uit het verleden?

Consensus –Wat vinden mijn collega’s van de plannen? –Reageren ze het zelfde? Of juist helemaal niet?

Rol sensemaking in de relatie HRM en uitkomsten: Perceptie HRM praktijken Medewerkers uitkomsten (innovatief gedrag etc.) Sensemaking Distinc- tiveness ConsistencyConsensus