28-7-2014Hoe centraal staat de burger in uw gemeente? 1 Van het kastje naar de muur? Praktijkonderzoek naar kanaalsturing Overheid & ICT 2011 Willem Pieterson.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Ondernemen in de praktijk
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Psychologie en energiebesparing
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Welkom 1.
Training algemeen.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Vraagsturing en marktwerking
1 Kansarme jongeren en computers… Link in de Kabel ontgroeit zijn pioniersfase dankzij Lions Club Leuven …… digitale kansen voor alle jongeren.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Business Marketing Sabine Vermuyten
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Volkoren Wat (w)eet de consument?
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Workshop contentstrategie
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Wat is Customer Relationship Management?
Professionele ontwikkeling
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
De 10 wegen en moderne marktbenadering
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Kanaalsturing in Tilburg (een begin). Vertrekpunten Burgerservicecode: –klant heeft keuzevrijheid Betaalbaarheid: –ieder kanaal leidt tot additionele.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Samen Sterk in het Buitengebied Verkenning regio Midden en West Rob Segers Provincie Noord-Brabant 3 december Samen Sterk in het Buitengebied.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
Kennis- en innovatiecluster Zorgeconomie Welkom op de KICZ-bijeenkomst Ondernemerschap in de zorg 11 november 2010.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
De succesformule van Dienstverlening
Transcript van de presentatie:

Hoe centraal staat de burger in uw gemeente? 1 Van het kastje naar de muur? Praktijkonderzoek naar kanaalsturing Overheid & ICT 2011 Willem Pieterson |

Kanaalsturing 2 Welkom Wie is Willem? Center for e-Government & Sdu information Solutions 2010 Onderzoek naar vindbaarheid informatie 2011 Onderzoek naar kanaalpatronen Beurs ICT & Overheid, 2 sessies: Kanaalsturing Kanaaloptimalisatie Resultaten in Whitepaper > Eind April

Onderzoek naar Kanaalpatronen Doel dienstverlening: klant zo goed mogelijk bedienen tegen zo laag mogelijke kosten. De juiste klant op het juiste moment bedienen met het juiste kanaal Implicaties: Dienstverleningsproces moet zo ingericht zijn dat de juiste klant de juiste dienst kan afnemen (kanaaloptimalisatie) Juiste klant op het juiste moment naar het juiste kanaal sturen (kanaalsturing) Bestaand onderzoek: Kanaalgebruik en –keuze in het algemeen of voor specifieke diensten Geen/nauwelijks rekening met het procces van dienstverlening Gaat niet in op de ‘bronnen’ van informatie Effectief & Efficient Kanaalsturing

Het Dienstverleningsproces Infomatie fase Formuli er fase Burger Kiest Kanaal Burger Kiest Kanaal Falen | nieuw keuze Aanvra ag fase Beschikkin g Burger Kiest Kanaal Falen | nieuw keuze De uitdaging: De klant op het goede moment sturen Kanaalsturing

Kanaalsturing Communicatie o Het beïnvloeden van kanaalvoorkeuren van burgers door middel van informatieoverdracht. o Doelstelling in termen van kennis, houding en gedrag. Nut o Aantrekkelijkheid stimuleren door financieel voordeel, tijdwinst, en/of betere zoekmogelijkheden en informatie. o Doelstelling in termen van beleving van het nut (prijs of tijdvoordeel). Restrictie o Het beperken of uitbreiden van de toegankelijkheid van kanalen. o Doelstelling in termen van verkrijgbaarheid en/of verplichting. Product o Adoptie stimuleren door een beter elektronisch aanbod. o Doelstelling in termen van kwaliteit. Ontleend aan Teerling 2010 & Teerling & Pieterson, 2009/2010 Kanaalsturing

Het onderzoek Vragenlijst (voorm.) Burgerlink Panel Respons: 646 Nederlandse burgers Gewogen naar gouden standaard Sterk indicatief beeld Nederlandse burgerij Dataverzameling: Medio Maart 2011 – Eind Maart 2011 Inhoud: Brongebruik en voorkeuren Kanaalgebruik en voorkeuren Redenen voor kanaal- en bronkeuze Kanaalsturing

Resultaten | Kanaalgebruik- en voorkeuren Opvallend: - Verschil vaakst en liefst > potentieel kanaalsturing - Lage voorkeur sociale media - 60% elektronisch / 40% traditioneel Kanaalsturing

Resultaten | Brongebruik Opvallend: 40% gaat niet naar de overheid > implicaties kanaalsturing Kanaalsturing

Resultaten | Redenen voor Bronkeuze Opvallend: invloed gewoonte, zekerheid en ervaringen Implicaties kanaalsturing: doorbreken gewoontes Kanaalsturing

Resultaten | Bronkeuze, per bron Opvallend: grote verschillen per bron Implicaties kanaalsturing: nabijheid doorbreken of bevorderen? Kanaalsturing

Resultaten | Redenen voor Kanaalkeuze Opvallend: gemak & snelheid Implicaties kanaalsturing: sturen op kanaaleigenschappen Kanaalsturing

Resultaten | Kanaalkeuze, per kanaal Opvallend: ervaringen bij persoonlijk, snelheid telefoon Implicaties kanaalsturing: sturen op kanaaleigenschappen Kanaalsturing

Resultaten | Patronen Brongebruik Opvallend: sociale omgeving > overheid > sociale omgeving Implicaties kanaalsturing: binnenhalen of niet? Kanaalsturing

Resultaten | Patronen Kanaalgebruik Opvallend: web > persoonlijk > web Implicaties kanaalsturing: kwaliteit web moet beter! Kanaalsturing

Resultaten | Kanaalkeuze, tevredenheid Opvallend: tevredenheid is gelijk > succes Implicaties kanaalsturing: sturen op tevredenheid? Kanaalsturing

Kanaalsturing 16 Conclusies Het gaat niet alleen om kanaalsturing, maar ook om bronsturing! 40% kiest niet de overheid in eerste instantie Gebruik elektronisch kanaal stijgt 40% kiest nog steeds traditioneel Potentieel is nog niet uitgenut Mogelijkheden voor kanaalsturing Redenen voor kanaalkeuze en bronkeuze verschillen enorm Beinvloedt de mogelijkheden van kanaal- en bronsturing

Kanaalsturing 17 Conclusies / Aanbevelingen Kanaal/BronKeuzefactorenSturingsinstrumentSturing Sociale omgeveing-Gewoonte -Betrouwbaar 1.Communicatie 2.Product 1.Leren brongbruik 2.Kwaliteit bron Overheid1.Dichtbij 2.Kenmerken vraag 1.Nut (restrictie) 2.Product 1.Verand. Snelheid 2.Aanbod veranderen Anders1.Gemak (prijs) 2.Gewoonte 1.Nut 2.Communicatie 1.Voordelen interm. 2.Leren brongebruik Persoonlijk1.Ervaringen 2.Kenmerken vraag 1.Nut/Product (restr) 2.Product (comm) 1.Afknijpen 2.Vr-kanaal combi Telefoon1.Snelheid1.Nut1.Afhandeling Website1.Gemak1.Product/Nut1.Kwal. Dvl. 1.Gemak 2.Zekerheid 1.Product/Nut 2.Product 1.Kwal. Dvl. 2.Meer

Vragen Resultaten: Dr. W.J. Pieterson Kanalen: / / willem.pieterson (Skype) / wpieterson (twitter) / wpieterson (LinkedIn) Kanaalsturing