Motiverend gesprek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedragsverandering: Doen en blijven doen, Over motivatie en weerstand.
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Informatieronde voor partners buiten IJH
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
EMPOWEREN VIA VRIJWILLIGE INZET Renilde Nulens Hoofd maatschappelijk werker OCMW Genk Brussel, 4 juli 2011.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van internetverslaving
Theoretische modellen mbt middelenmisbruik gebruik / misbruik Ontwikkeling van het probleem Samenkomen van beïnvloedende factoren Van Dijk Problemen in.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Beste vrienden, Dit zal mijn laatste mail zijn. Het zal misschien een schok zijn voor jullie, maar ik heb een belangrijke beslissing genomen. Ik neem een.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Bijstellen De laatste fase in het cyclisch model voor methodisch werken heet ‘bijstellen’. Binnen een hulpverleningstraject betekent bijstellen dat je.
Psychotherapie en armoede
Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen.
Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013.
“Het managen van veranderingen”
Deel anders, mijn organisatie
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Tweede bijeenkomst minor agoog in de GGZ
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
motiverende gespreksvoering
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Motiverende gespreksvoering
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Persoonlijke coaching bij vochtbeperking
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Automutilatie bij jongeren
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Communicatievaardigheden Geneeskunde Ons team:
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Proeven van motiverende gespreksvoering
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Verdieping Timemanagement
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Zorgzaam confronteren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Gesprekstechnieken Les 5.
OPweg Innovatief project
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Koppeling visie en praktijk
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Beleid en regelgeving Les 1.
Zorgzaam confronteren
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Motiverend gesprek

Stadium van cliënt 1. Voorbeschouwing Geen besef van negatieve gevolgen Geen intentie tot gedragswijziging “Ik heb geen probleem, … zij hebben een probleem” Externe motivatie Ontkenning

Interventie van de hulpverlener Voorbeschouwing  Overpeinzing Hulpverlenersactiviteiten: Uitlokfase Contact verzorgen Eigenwaardegevoel versterken Aansluiting bij denk- en gevoelswereld Bewustzijn van situatie vergroten Onzekerheid vergroten

Stadium van cliënt 2. Overpeinzing Beginnend probleembesef “Morgen” Nog geen handeling Externe motivatie als aanleiding Interne motivatie aanwezig

Interventie van de hulpverlener Overpeinzing  Beslissing Hulpverlenersactiviteiten: informatiefase Zicht krijgen op eigen gedrag Informatie over situatie verkrijgen Bezorgdheid vergroten Versterken van risico’s van niet veranderen Versterken van redenen tot verandering Competentiegevoel verhogen

Stadium van cliënt Beslissing Stappen willen zetten Interne motivatie Mentale klik

Interventie van de hulpverlener Beslissing  Actie Hulperlenersactiviteiten: Onderhandelingsfase Informatie doel en middelen aanreiken Helpen bij beslissingsproces Realistisch toekomstbeeld schetsen

Stadium van cliënt Actie Handelen Inspanningen leveren Duidelijke interne motivatie Hoge betrokkenheid

Interventie van de hulpverlener Actie Helpen bij handelingen Versterken van eigenwaarde

Stadium van cliënt Consolidatie Blijvende inspanningen Blijvende betrokkenheid Interne motivatie blijft hoog

Interventie van de hulpverlener Consolidatie Hervalpreventiestrategieën ontwikkelen Herval als mogelijkheid presenteren Versterken van eigenwaardegevoel

Stadium van cliënt 6. Herval Terug naar vorige fase Herval hoort erbij

Interventie van de hulpverlener Herval Motivatieproces opnieuw doorlopen Analyse in functie van situationele factoren

Fasen in de hulpverlening Interventies steeds in functie van de fase waarin de hulpvrager zich bevindt !