EVALUEREN in de derde graad fysica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Communicatie & Presentatie
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Landbouwbreed Klaaswaal
Collectief portfolio groep 3
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Portfolio
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vernieuwing verzorging
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Onderzoek doen een methodische aanpak
Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Visie & Strategie.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Kwaliteitsbeleid.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Richtlijnen voor de casustoets
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
PSO. Praktisch school onderzoek.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
RTTI – kennismaking en ervaring
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Kritisch denken ‘vertaald’
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
De basis Les 23 Herhaling meebieden Herhaling 2-openingen en hoger DEEL 1 LES 23 versie
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Dyscalculie uit:
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toetsing en toetsontwikkeling
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Toelichting biologie in GWW
Vragen, wat voor vragen?.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Dick Hennink Kees Beers
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Info klinisch onderwijs
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Dick Hennink Kees Beers
Transcript van de presentatie:

EVALUEREN in de derde graad fysica 19 maart 2008 Stuurgroep fysica

Werkten mee Carpels Anne Coene Bart Debusschere Marc Decruyenaere Sofie Diels Tamara Pauwels Karel Schoonackers Marc

Programma 1 Evaluatiekader 2 Voorbeelden van slecht evalueren 3 Discussie forum 4 Evaluatie labo 5 Doevragen, Peerevaluation, Videovragen 6 Vragenbank

Kader Het doel van een evaluatie is informatie verzamelen omtrent het bereiken van de leerplandoelstellingen. Met die informatie moet de leerkracht kunnen remediëren, delibereren of een oriënteringsadvies geven.

Kader De vragen dienen gespreid te zijn over alle kennisinhouden,vaardigheden en oefeningen die je onderwezen hebt. Niet alleen identieke (reproductieve) vragen, maar ook nieuwe (productieve) en complexere maar herkenbare vragen dienen aan bod te komen. Het is handig om een verzameling vragen per onderwerp, per leereenheid of per hoofdstuk aan te leggen en hieruit een keuze te maken. Het is evident dat je in de les (of toets) 'typevragen' leert aanpakken zodat de beoordelingswijze en de foutenweging op het examen niet zouden verrassen.

Kader Een correctiemodel of antwoordmodel is noodzakelijk. Dit correctiemodel geeft de belangrijkheid van de antwoordelementen en van de fouten aan. Op die manier kan je objectief verbeteren. Een 'horizontale' correctie analyseert de fouten per vraag gelijktijdig en is aan te bevelen.

Beoordelingscriteria Een examen moet gedifferentieerd zijn om de minimale competentie te kunnen bepalen.

Beoordelingscriteria Een examen bevat liefst ¾ kernvragen en ten hoogste ¼ differentieervragen. Kernvragen handelen over ‘voortgangsleerstof’ naar een volgend jaar of naar het hoger onderwijs. De helft van de leerlingen moet deze vragen aankunnen, bij een normale instroom.

Beoordelingscriteria Een examen moet aanvaardbaar zijn voor alle betrokkenen om betwistingen te voorkomen.

Beoordelingscriteria Een examen is een leerinstrument en door een (leer)inzage kunnen de resultaten snel gemotiveerd worden.

Een goed examen Verdeling van denkactiviteit over: Reproductie Identificatie Productie Creatief- en kritisch inzicht

Een goed examen Verdeling van vaardigheden: Verbanden aantonen Uit waarnemingen en resultaten van experimenten besluiten kunnen trekken én kunnen verklaren Kunnen omgaan met informatie (tabel, tekst, grafiek, schema)

Een goed examen Voldoende variatie (onbegrensde, begrensde, open vragen) Eenduidige vragen Hanteer herkenbare vragen Gebruik werkwoorden die duidelijk aangeven wat de leerlingen moeten doen Geef duidelijke antwoordinstructies

Een goed examen Geef veel (voldoende) vragen, maar hou rekening met de tijd om ze op te lossen. Zorg bij oefeningen voor een realistisch antwoord (een gevaar bij wijzigen van gegevens in vraagstukken) Bij meerkeuzevragen hou je rekening met een aantal vuistregels Zorg ervoor dat de opdracht voldoende afgebakend is

Een goed examen Hou rekening met de beschikbare tijd, want de moeilijkheidsgraad wordt ook hierdoor bepaald Splits samengestelde vragen op in deelvragen en nummer de deelvragen

Een goed examen Vermijd (teveel) kettingvragen: stel dus ‘onafhankelijke’ vragen; een goed antwoord op een vraag mag geen voorwaarde zijn om andere vragen op te lossen, tenzij men voorziet bij de correctie rekening te houden met een eventuele beginfout. Aanbeveling: overmaat aan korte antwoordvragen en enkele lange antwoordvragen, afhankelijk van het niveau.

Layout Goed leesbare tekst Overzichtelijk Net Correcte taal gebruiken Afkortingen vermijden Voldoende antwoordruimte voorzien als de leerlingen op het vragenblad zelf werken

Normering 'Evenredige' verdeling van de punten over de verschillende leerstofdelen   Cijfers moeten gemotiveerd zijn Onderscheid maken bij de beoordeling tussen zware elementaire fouten en kleine fouten of aanvaardbare missers Een vooraf opgemaakt correctiemodel en een beoordelingsprocedure is handig en bevordert de objectiviteit én de betrouwbaarheid van de beoordeling

Normering Vermijd ongunstige herleiding van laag naar hoog Noteer behaalde punten én het puntenmaximum per vraag Een noodzakelijke correlatie is nodig tussen de eigen manier van lesgeven enerzijds en de vorm waarin men gaat meten en evalueren: de leersituatie en de wijze van lesgeven (gebruik van hulpmiddelen) moet aansluiten met de wijze van evalueren

Examen als geheel Verdeling korte en lange antwoordvragen Verdeling van vaardigheden Verdeling over de te toetsen leerstof Moeilijkheidsgraad: verhouding tot het niveau van de leerlingen Evenredige puntenverdeling in het geheel, maar ook per vraag

Examen als geheel Worden de leerplandoelstellingen voldoende getoetst en de beoogde eindtermen Aantal vragen en de moeilijkheidsgraad in functie van de beschikbare tijd Essentie binnen de studierichting

Voldaan aan de criteria? 1 Meerkeuzevragen met 1 juist antwoord 2 Juist of fout vragen met verklaring 3 Reproductievragen 4 Vragen met grafieken 5 Rekenvragen 6 Inzichtvragen 7 Doe vragen

Discussie Voorbeelden Evaluatie van een examen

Evalueren van labo Documenten

Doevragen en videovragen Voorbeelden

Vragenbank A Elektriciteit elektrostatica en elektrodynamica B Magnetisme en elektromagnetisme C Wisselspanning D Mechanica statica , dynamica en evenwicht E Elektronica F Trillingen en golven geluid en em G Kernfysica H Fluida: hydrostatica en hydrodynamica