Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Opkomen voor jezelf.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
toolbox deco-procedure
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Hoera, een oudergesprek!
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Doel: rekening met elkaar houden
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Van doelen naar reflectie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Met handen en voeten geloven 1
Voor Aranka... Van Aart.
Aan de slag met de BETERapp
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
CanDo Coaching.
Gaat een soa altijd vanzelf over?
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Samenvatting Havo 5.
Heel interessant !.
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Verschillende rollen en stijlen
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bron: raadpleging
Huisvesting en Hygiëne
Leer weer jezelf te zijn
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Heel interesant !.
Maslow Behoeftenpiramide.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Voel je wel in je vel !.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Welke vijf belangrijke punten komen altijd aan de orde?
Loopbaan en burgerschap les 3
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen om de klachten te verlichten Wat moet je wel/niet doen? Ziekten en aandoeningen Vaccinatie-programma 0-12 jarigen

Wat is ziek-zijn? In de praktijk is het vaak wel duidelijk wanneer er sprake is van ziekte. Hoewel…iemand die een bepaalde ziekte of aandoening heeft voelt zich niet altijd ziek. Kun je dit uitleggen? Is iemand die blind is ziek? Leg uit Is iemand die dement is ziek? Leg uit

Ziek of ziek? Mensen kunnen lichamelijk ziek zijn, maar ook geestelijk (psychisch).   Kun je een aantal voorbeelden geven van lichamelijke ziekten? Kun je een aantal voorbeelden geven van psychische ziekten?

Noem een aantal ziekten en aandoeningen die je zou kunnen tegenkomen in je werk als PW-er.   Schrijf voor jezelf 10 klachten op waar je last van kunt hebben wanneer je op een of andere manier ziek bent.

De klachten die je net hebt opgeschreven moet je gaan verdelen in het volgende schema: = Objectieve klachten Subjectieve klachten = te zien, ruiken, voelen, proeven, horen, meten = te maken met gevoel = voor een ander waarneembaar = niet voor een ander waarneembaar -

Wat kun je observeren/zien/merken/voelen/horen aan een kind dat zich niet lekker voelt, en/of pijn heeft?   Wat moet je doen? Hoe licht je de ouders in? Wat zeg je tegen ze?

Ziekteverschijnselen Met welke ziekten, aandoeningen, ziekteverschijnselen (symptomen) en klachten kun je in je werk te maken krijgen? Ziekten:   Aandoeningen: Ziekteverschijnselen/klachten:

Besmettelijk? Wanneer het besmettelijk is, zie je vaak dat meerdere kinderen in de groep aan de beurt komen. Bv. Verkoudheid, griep, waterpokken, diarree, krentenbaard.   Hoe kun/moet jij voorkomen dat meerdere kinderen (en personeel) besmet raken? Welke maatregelen moet jij treffen als PW-er?

Ziekte signaleren Wanneer je beroepsmatig met kinderen werkt, ben je medeverantwoordelijk voor de gezondheid van kinderen. Je zult goed moeten observeren, kijken, signaleren, veranderend gedrag in de gaten houden, etc. Het is belangrijk dat je ziekte signaleert. Dat je weet wanneer je de ouders in moet schakelen. Dat je weet hoe je een kind de eerste opvang biedt en verzorgt, totdat zijn ouders hem komen ophalen.   Je hebt nu geleerd dat er subjectieve en objectieve symptomen zijn. Bij het signaleren van een ziekte vormen de symptomen een belangrijke aanwijzing. Een ziekte signaleer je, omdat iemand bepaalde verschijnselen heeft.

Wat zul je aan een baby van 5 maanden kunnen merken, die zich niet lekker voelt of een ziekte/aandoening onder de leden heeft?   Wat moet jij doen wanneer je dit merkt?

Elke eis die je hem stelt is hem te veel. Bedenk wel dat een kind dat niet lekker is, of zich echt ziek voelt, uit zijn doen is. Elke eis die je hem stelt is hem te veel. Een klein kind wil misschien het liefst bij je op schoot blijven zitten, terwijl een ouder kind het liefst bij je in de buurt is en je moet kunnen zien.  

Ouders waarschuwen Wanneer vind jij dat ouders gewaarschuwd moeten worden?       Wanneer vind je dat ouders hun kind moeten komen ophalen? Wat zijn de regels binnen jouw BPV-instelling? (Zoek/vraag naar het protocol en neem dit mee naar de les.)

Zet ouders in elk geval nooit aan tot haast. Dat vergroot de kans op ongelukken en fouten. Blijf rustig en stel ze gerust dat het kind in goede handen is bij jou. Welke informatie moet je ouders doorgeven als ze hun kind ophalen?