Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
wORKSHOP 4 ontwikkelingspsychologie De PEUTER (deel 1)
45 jaar of ouder. Hoe groot is uw kans op diabetes type 2
door 1a Theo en Liesje zijn bangerikken. Ze zijn bang van potloden en huiswerk maken. Ze zijn bang dat Bobby hun huiswerk zou opeten.
Basis van het Flag Football
Kindercases.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ontwikkelingspsychologie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 8 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Wat gaan we leren in groep 5
Opvoeden van drukke kinderen
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
VMBO in Beweging Brandenberg een gezonde school!!! Alle leerlingen actief!!!
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Methodische vaardigheden
Datum Naam school Naam presentator
Spelregeltest Oliveo Handbal
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Welkom op de informatieavond!
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Voeding en kinderen.
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Eisen werkstuk: Kaft met titel Inhoudsopgave Inleiding Bronnenlijst
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychologieles 4 lesweek 4
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Motorisch leren bij pupillen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Hier kan je kort je verhaal vertellen
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Welkom havo 4..
Ontwikkelingspsychologie
Voeren en Verzorgen Blok 1 Les 3 Niveau 2.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Welvaartziekten Hart en vaatziekten
De ontwikkeling van het kind !
Thema planten Basisstof 5: verschillende bladeren.
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelings-psychologie
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie Thema 5 het basisschoolkind De KLEUTER deel 1

HET BASISSCHOOLKIND De kleuter (4 – 6 jaar) Het jonge schoolkind (6 - 9 jaar) Het oudere schoolkind (9 – 12 jaar)

PROGRAMMA de kleuter deel 1 Doelen THEORIE Lichamelijke en Motorische ontwikkeling OPDRACHT 5 EN 6 Doelen gehaald?

Doelen de kleuter Je kan van de lichamelijke ontwikkeling minimaal 3 kenmerken noemen en uitleggen. Je kan van de grove motoriek minimaal 3 kenmerken noemen die ze al beheersen? Je kan van de fijne motoriek minimaal 3 kenmerken noemen die zich ontwikkelen.

KLEUTER 4-6 jaar Voor het eerst naar school Minder egocentrisch dan de peuter Kan samenspelen Leren en spelen gaan nog hand en hand Onderlinge verschillen zijn groot

Lichamelijke ontwikkeling LICHAMELIJKE GROEI Lengtegroei en spiergroei -> Kleuter wordt gespierder. In verhouding: Hoofd krijgt meer “normale” vorm Relatief nog korte benen -> Itt de peuter neemt gewicht en lengte evenredig toe 4 jaar 1 mtr 18 kg 6 jaar 1.20 22 kg -> Melktanden maken plaats voor definitief gebit

OVERGEWICHT = probleem 5 tot 10 % van de kleuters zijn te dik Risico om ook als puber te dik te blijven met het gevolg op het risico van overgewicht als volwassene ADVIES: Voldoende Lichaamsbeweging en goede voeding

Motorische ontwikkeling Kleuter beweegt graag, maar is nog snel moe en heeft nog weinig kracht

Motorische ontwikkeling GROVE motoriek voor een belangrijk deel ontwikkeld, maar blijven stimuleren door spel Rent zonder te vallen, kan goed klimmen Evenwichtsgevoel gaat vooruit door te balanceren op muurtjes en links/rechts hinkelen Gooien, vangen en schoppen tegen de bal gaat steeds beter Leren fietsen zonder zijwieltjes

Motorische ontwikkeling Vooral de FIJNE motoriek ontwikkelt zich -> veters strikken -> potlood vasthouden -> tekenen en inkleuren

Motorische ontwikkeling Ontstaan van de handvoorkeur rond 5e jaar 90 % Rechts 6 % Links 4 % geen voorkeur

OPDRACHT 5 de kleuter 1 Wat is het verschil tussen grove en fijne motoriek? Leg uit waarom het belangrijk is om in de kleuterfase extra aandacht te besteden met fijne motoriek. 2 Noem 5 activiteiten die je met een kleuter kunt doen om de fijne motoriek te stimuleren? 3 Wat houdt schoolrijpheid in? Wanneer is een kleuter schoolrijp? 4 en 5 volgende week

Opdracht 6, de kleuter 1 Geef ja of nee aan bij de volgende kenmerken: Net als bij de peuter neemt het gewicht en lengte evenredig toe Als kleuters te dik zijn, lopen ze kans om als puber te dik te zijn Bij een kleuter wisselt zijn gebit Een kleuter ontwikkelt vooral zijn grove motoriek Een kleuter heeft al voorkeur voor het gebruik van 1 bepaalde hand Een kleuter is schoolrijp als hij er blijk van geeft zin te hebben om te leren 2 en 3 volgende week

Doelen KLEUTER behaald? 1 Wat is kenmerkend voor de lichamelijke groei? 2 Op welke leeftijd is de handvoorkeur meestal definitief? 3 Hoe groot is het percentage overgewicht bij kleuters? Welk risico lopen zij als puber en volwassene? 4 Noem 5 aspecten van de grove motoriek wat ze beheersen? 5 Welke fijne motorische vaardigheden komen aan bod in deze leeftijdsfase?

Huiswerk na de herfstvakantie > Opdrachten 5 en 6 afgerond meenemen > Antwoorden nagaan in de les en daarna gecorrigeerd op sakai.portfolio4u.nl zetten bij ontwikkelingspsychologie op de matrix > Lezen: > Blz 99 t/m 107 > Blz 125 t/m 1> >