Horizontaal en Verticaal alignement Tracé ontwerp Horizontaal en Verticaal alignement Afdeling Transport & Planning
Inleiding Studie gebied April 4, 2017
Probleemstelling Verkeersintensiteit In de studie gebied Hoge intensiteiten op A13/A16 en gedeelte van A20 tussen de knooppunt Terbregseplein en Kleinpolderplein April 4, 2017
Mogelijke varianten voor het trace Er zijn vier mogelijke varianten voor het tracé onderzocht. De rode tracé is als beste uitgekozen. April 4, 2017
De tracé (verticaal alignement) April 4, 2017
Voordelen van de nieuwe tracé Het gedeelte van de A20 tussen Knooppunt Terbregseplein en Kleinpolderplein wordt ontlast. het verkeer dat richting het zuiden en zuid westen van het land gaat, zich verdeelt in twee groepen. Waarbij ook A13 ontlast wordt. Een groep neemt A13 en gaat verder op de bestaande wegen, door A20 – A4 – A15 – en A29 en vandaar verder naar het zuiden van het land.(eventueel richting België en Frankrijk). De tweede groep gaat vanaf A13 de nieuwe tracé op, hij bereikt de A16/A20 op de knooppunt Terbregseplein en gaat vandaar verder in A16- A59 en verder naar het zuiden van het land. De vorm van de nieuwe tracé levert ook een bijdrage aan de goede doorstroming van het verkeer. De reistijd wordt korter voor autobestuurders. April 4, 2017
Horizontaal alignement Vanaf A13 richting knooppunt Terbregseplein heeft men te maken met de volgende onderdelen overgangsboog-boog-overgangsboog-rechtstaand-boog April 4, 2017
Horizontaal alignement - Vanaf de A13 begint de boog met een overgangsboog met lengte van 222,2m. De overgangsboog gaat over in een boog met een straal van 2000m. Er komt daarna weer een overgangsboog die overgaat in een rechtstaand van 1600m. De rechtstaand sluit direct aan op een ruime boog van 4000m. April 4, 2017
Verkanting De snelweg krijgt een verkanting van 2,5% op De aansluitingen bij A13 en A16 De rechtstaand tussen de twee boogstralen Bij de boogstralen,krijgt de weg een positieve verkanting van 2,5% April 4, 2017
Verticaal alignement Om de hoogte tussen het maaiveld en de A13 aan de ene kant, en de overgang tussen het maaiveld en tunnel te overbruggen, zijn horizontale en verticale bogen nodig. April 4, 2017