Media en creativiteit Herfst les 7
Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van braintraining (1991) toe. Hij baseerde zich op Alan Collins, die de eigenlijke grondlegger is in de jaren 60. Het werd toen ook gezien in het kader van leerstrategie. Basisgedachte achter de techniek is het gegeven, dat denkpatronen in de menselijke hersenen zich ongeveer zo gedragen als de mindmap op papier.
mindmapping hAzEhttp:// hAzE Waarom? Door Tony Buzan es%20of%20brain.aspxhttp:// es%20of%20brain.aspx
Functies van mindmapping. analyse van informatie ordenen van informatie geheugenondersteuning blootleggen van verbanden documenteren van verbanden brainstorming ontdekken van nieuwe verbanden.
Werkwijze mindmapping: Uit je probleemformulering kies je een sleutelwoord (keyword). Dat woord schrijf je in het midden van een (groot) vel papier. Dit sleutelwoord is je uitgangspunt. Iedere associatie die je bij dit woord krijgt schrijf je op in de omgeving van het uitgangswoord. Je verbindt de woorden met een lijntje. Associaties die je hebt opgeschreven kunnen leiden tot nieuwe. Het kan zijn dat een gelegd verband ook weer leidt tot een nieuwe associatie. Onderlinge verbanden zullen ontstaan zowel op het papier als in je gedachten. Er ontstaan netwerken en er tekenen zich patronen af. Om ordening aan te brengen kun je werken met kleuren. Hoofdletters en kleine letters kun je ook gebruiken om hoofdstromen en onderstromen aan te geven
Belangrijke associaties kunnen weer als uitgangspunt dienen voor een nieuwe mindmap. Dit is een volgende generatie. Zo kunnen mindmaps bestaan uit verschillende lagen.
Mindmap slot
voorbeelden
Vragen om aan te scherpen Wat ontbreekt er nog aan de boodschap? Welke oplossing is goed, welke niet, waarom? Is er sprake van duidelijke leesrichting? Losse plaatjes, stripverhaal, één prent? Presentatie op papier of op product, past vormgeving bij sfeer product? (toepassing) Is de vormgeving consequent (één familie)? Tekeningen: natuurgetrouw of gereduceerd. wat doe je met kleur, waarom?
Denk aan de volgende stappen/vragen Procesverslag en reflectie Beschrijf hoe je tot de gebruiksaanwijzing bent gekomen. Vergelijk ook je vondsten met je nulmeting in week 2. Heb je een patroon van jezelf doorbroken? Vergelijk de technieken die je gebruikt hebt om tot oplossingen te komen en reflecteer hierop. Welke technieken heb je wat gehad? Waarom wel? Waarom niet? Verwerk in deze reflectie ook tips en tops van jezelf tijdens dit kwartaal en van de module.
Beoordelingsmodel MEDMEC01 Het cijfer voor de onderdelen 1 t/m 2 gezamenlijk is een 2 of 4 of 6. CijferToelichting 2 : de onderdelen zijn incompleet opgeleverd en voldoen niet aan de eisen (onvoldoende uitgewerkt, zoals terug te vinden in de beschrijving van de opdrachten) overdoen 4 : de onderdelen zijn compleet opgeleverd en voldoen niet aan de eisen (onvoldoende uitgewerkt, zoals terug te vinden in de beschrijving van de opdrachten) reparatie 6 :De onderdelen zijn compleet opgeleverd en voldoen aan de eisen (voldoende uitgewerkt, zoals terug te vinden in de beschrijving van de opdrachten) behaald Daarnaast kan elke student maximaal 4 extra punten verdienen met onderstaande criteria. Het zijn criteria waarmee de student demonstreert de mate waarin de lesstof eigen is gemaakt en als parate kennis en vaardigheid beschikbaar is. Deze criteria gaan over het hebben van de gewenste attitude en begrip en inzicht in en het kunnen toepassen van de geleerde vaardigheden. Het verwerven van extra punten vraagt onder andere inzet, inzicht, het vermogen om verbanden te kunnen leggen en creativiteit. De wijze waarop dit wordt aangetoond bepaalt de student zelf.
Dummies en opdracht