Samen grenzen verleggen voor elk talent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Flankerend onderwijsbeleid Beleidsnota is onderverdeeld in projecten ‘De regierol van de gemeenten in het lokaal flankerend onderwijsbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Van Kroon naar ViP.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Scala en Drenthe Woensdag 17 december Kader ‘Oude wereld, nieuwe mindset’ Richten op kerntaken: meer rol als verbinder en ontwikkelaar. Regionale.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Gelijke kansen op school: het kan!
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Samen werken aan leefbaarheid
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.

Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
ONDER WIJS CENTRUM GENT
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Klik om verder te lezen.
Samenwerking essentieel voor
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Samen grenzen verleggen voor elk talent Beleidsnota onderwijs 2009-2014

‘Samen’ Onderwijs beleidsdomein waar niet gerealiseerd wordt als het zich in woelig water bevindt ‘School maak je samen’ Partnerschap school, lln, ouders Intens overleg overheid, onderwijsnetten en vakorganisaties

‘Elk talent’ Geen talenten verspillen Gelijke kansen realiseren = = alles wat we hebben Gelijke kansen realiseren = Minder ongekwalificeerde uitstroom, én Zwakkere leerlingen optillen, én Sociale erfelijkheid lage scholing doorbreken, én De sterkere leerlingen beter doen presteren.

Opleiding én opvoeding Lkr beïnvloeden waardepartoon v/d samenleving in de toekomst -> cultuur Onderwijs ≠ sociaal-economische activiteit Scholen ≠ markt Mogen eisen stellen aan lln en ouders Juridisering Rechter kan enkel oordelen over act-rechtsregel, niet over het vormen van jonge mensen

8 strategische doelstellingen Lerende op de eerste plaats: eerste 4 doelstellingen over groei bij lln, studenten en cursisten Laatste 3 doelstellingen over creëren van gezonde voedingsbodem Centraal: doelstelling over de leerkrachten, de spil van het leerproces

Strategische doelstellingen SD1 – Open, veelzijdige en sterke persoonlijkheden vormen SD2 – Kansen geven aan elk talent SD3 – Het leren van het Nederlands en vreemde talen stimuleren om mee te doen in de geglobaliseerde samenleving SD4 – Leerlingen voorbereiden op een succesvolle start op de arbeidsmarkt SD5 – De leraar erkennen als sleutelfiguur in de vorming van open, veelzijdige en sterke persoonlijkheden SD6 – De maatschappelijke verwevenheid van onderwijs met lokale, regionale en internationale netwerken versterken SD7 – Ervoor zorgen dat elke onderwijsinstelling topkwaliteit kan bieden SD8 – Investeren in duurzame en moderne infrastructuur

De maatschappelijke verwevenheid van onderwijs met lokale, regionale en internationale netwerken versterken “Dynamisch netwerkonderwijs is nodig om alle talenten kansen te geven, om het talenonderwijs te ondersteunen en om het onderwijs en de arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen”. De regierol van de gemeenten in het lokaal flankerende onderwijsbeleid verstevigen Rol IM – regie goed afbakenen Regiefunctie evalueren n.a.v. nieuw lokaal onderwijsbeleidsplan Onderwijsplan in legislatuurplan integreren Debat over interpretatieproblemen i.v.m. sociale en andere voordelen opnieuw openen Taken LOP - gemeente beter op elkaar afstemmen

De maatschappelijke verwevenheid van onderwijs met lokale, regionale en internationale netwerken versterken Het onderwijs in de centrumsteden versterken Opstellen masterplan waar capaciteitsproblemen acuut zijn Regels van het huidige inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedure evalueren Specifieke aandacht voor Brussel Brede Scholen realiseren Brede Scholen zijn een hefboom voor gelijke kansen! Ontwikkelen van een beleid dat Brede Scholen aanmoedigt Nieuwe projecten opstarten Openstellen van schoolgebouwen …