Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Advertisements

Heleen Schoots-Wilke.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Ho 3: Leerstijlen.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Workshop: Begrijpend lezen
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Coachen Maandag 14 juni 2006.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Begeleiden, hoe doe je dat?
Leerstijlkenmerken van leermiddelen
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Activeren van voorkennis
Hoe bereid je lessen voor?
Kijk op leerlingen en leren
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Inzicht in Leerprocessen
Samenvatting h1-h3.
Hoe leer je geschiedenis?
Het belang van plannen.
rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Pedagogische theorieën
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
De Bijbel De bijbelles.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Differentiatie.
Onderwijspsychologie
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Wat is coöperatief leren?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Marie Jose Navis Met een 6 geen succes?! Marie Jose Navis
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Activerende werkvormen
Theorie.
Vragen, wat voor vragen?.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Met behulp van formulieren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden

Wat zie je?

Leerstijlen van Jan Vermunt Reproductiegericht Betekenisgericht Toepassingsgericht Ongericht

Leerstijlkenmerken Regulatie-activiteiten Motivatiebronnen Leeractiviteiten Opvatting over leren

Reproductiegerichte leerstijl Regulatie: extern gestuurd Motivatie: toets en diplomagericht Activiteiten: stapsgewijze verwerking; reproduceren en memoriseren Opvatting: verzamelen van kennis STRUCTUUR

Werkvormen voor reproductiegerichte leerlingen Meer aandacht voor memoriseren Uitleggen en herhalen Stap voor stap, alinea na alinea Stampen (ritme en muziek) Categoriseren Samenvatten Acroniemen (TVTAS)

Betekenisgerichte leerstijl Regulatie: zelfgestuurd Motivatie: persoonlijke interesse Activiteiten: diepteverwerking; structureren en samenhang ontdekken Opvatting: opbouw van kennis Keuzevrijheid

Werkvormen voor betekenisgerichte leerlingen Meer aandacht voor verbanden leggen: Voorkennis activeren De vorige les ophalen Verband met andere hoofdstukken Verband met andere vakken Aandacht voor de grote lijn Verhalen vertellen

Toepassingsgerichte leerstijl Regulatie: zowel zelf- als extern gestuurd Motivatie: toepassings- en beroepsgericht Activiteiten: concretiseren en toepassen Opvatting: gebruik van kennis Concretisering

Werkvormen voor toepassingsgerichte leerlingen Meer aandacht voor concretiseren: voorbeelden beelden gebruiken doe-activiteiten simulaties en rollenspellen samenwerken aansluiten bij de actualiteit objecten gebruiken

Ongerichte leerstijl Regulatie: stuurloos Motivatie: afhankelijk van anderen Activiteiten: nauwelijks leeractiviteiten; herhaald doorlezen Opvatting: ambivalent Vangnet

Aandacht voor ongerichte leerlingen Meer aandacht voor studiebegeleiding: oorzaak ongerichtheid achterhalen weekplanningen maken achterstanden inhalen verbeteren leeropvatting ontwikkelen leeractiviteiten aan motivatie werken

Bij het leren gaat het om leggen van verbindingen Bedenk bij alle werkvormen dat het ophalen van voorkennis door de leerling ZELF van cruciaal belang is!!

De hersenen bestaan immers uit netwerken van zenuwcellen…..