Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden
Wat zie je?
Leerstijlen van Jan Vermunt Reproductiegericht Betekenisgericht Toepassingsgericht Ongericht
Leerstijlkenmerken Regulatie-activiteiten Motivatiebronnen Leeractiviteiten Opvatting over leren
Reproductiegerichte leerstijl Regulatie: extern gestuurd Motivatie: toets en diplomagericht Activiteiten: stapsgewijze verwerking; reproduceren en memoriseren Opvatting: verzamelen van kennis STRUCTUUR
Werkvormen voor reproductiegerichte leerlingen Meer aandacht voor memoriseren Uitleggen en herhalen Stap voor stap, alinea na alinea Stampen (ritme en muziek) Categoriseren Samenvatten Acroniemen (TVTAS)
Betekenisgerichte leerstijl Regulatie: zelfgestuurd Motivatie: persoonlijke interesse Activiteiten: diepteverwerking; structureren en samenhang ontdekken Opvatting: opbouw van kennis Keuzevrijheid
Werkvormen voor betekenisgerichte leerlingen Meer aandacht voor verbanden leggen: Voorkennis activeren De vorige les ophalen Verband met andere hoofdstukken Verband met andere vakken Aandacht voor de grote lijn Verhalen vertellen
Toepassingsgerichte leerstijl Regulatie: zowel zelf- als extern gestuurd Motivatie: toepassings- en beroepsgericht Activiteiten: concretiseren en toepassen Opvatting: gebruik van kennis Concretisering
Werkvormen voor toepassingsgerichte leerlingen Meer aandacht voor concretiseren: voorbeelden beelden gebruiken doe-activiteiten simulaties en rollenspellen samenwerken aansluiten bij de actualiteit objecten gebruiken
Ongerichte leerstijl Regulatie: stuurloos Motivatie: afhankelijk van anderen Activiteiten: nauwelijks leeractiviteiten; herhaald doorlezen Opvatting: ambivalent Vangnet
Aandacht voor ongerichte leerlingen Meer aandacht voor studiebegeleiding: oorzaak ongerichtheid achterhalen weekplanningen maken achterstanden inhalen verbeteren leeropvatting ontwikkelen leeractiviteiten aan motivatie werken
Bij het leren gaat het om leggen van verbindingen Bedenk bij alle werkvormen dat het ophalen van voorkennis door de leerling ZELF van cruciaal belang is!!
De hersenen bestaan immers uit netwerken van zenuwcellen…..