Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
© L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 1 Het managen van de juridische bibliotheek Workshop ontwikkeld voor ‘het overleg’ “Het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
netwerk organisatiebeheersing
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Welkom bij de presentatie van het
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Aalter gaat digitaal.
ICTB/NB Projectmanagement.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
2de Conferentie over de kwaliteit bij de overheid Heizel november 2003 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Administratie Waterwegen en Zeewezen.
Deel 1 De BSC van AWV.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Code Groen voor het HACCP certificaat
Common SenS ! Schoenmakers Industrial Engineering.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Nike Supply Chain Management
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Case studie Uitwerking case 11A Install bv. Doelstelling : Een herstructureringsplan opstellen voor het veilig stellen van de toekomst van het bedrijf.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Interne kwaliteitszorg NVAO
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Voeg hier het organisatie onderdeel in
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
| 2 januari 2019 | Risicoanalyses informatiebeheer bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch – aanpak, resultaten, wensen Interne titel Marieke Klomp, adviseur.
Cursus Interne auditor
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Onderzoeksproject Service’
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit De kwaliteitscirkel

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Klant Wensen 1) wat belangrijk ? 2) hoe tevreden ? Tevredenheidsonderzoek (externe metingen)

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Klant Wensen Spec ’s / Proces. Proces – en productmetingen 1) meetbare specificaties 2) te behalen niveau Tevredenheidsonderzoek (externe metingen) 1) wat belangrijk ? 2) hoe tevreden ?

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Klant Wensen Spec ’s / Proces. Proces – en productmetingen 1) meetbare specificaties 2) te behalen niveau Tevredenheidsonderzoek (externe metingen) 1) wat belangrijk ? 2) hoe tevreden ? Trends in opeenvolgende metingen = kwaliteitsbarometer

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Klant Wensen Spec ’s / Proces. Proces – en productmetingen 1) meetbare specificaties 2) te behalen niveau Tevredenheidsonderzoek (externe metingen) 1) wat belangrijk ? 2) hoe tevreden ? Trends in opeenvolgende metingen = kwaliteitsbarometer Opvolgen analyse klantenreacties

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Klant Wensen Spec ’s / Proces. Proces – en productmetingen 1) meetbare specificaties 2) te behalen niveau Tevredenheidsonderzoek (externe metingen) 1) wat belangrijk ? 2) hoe tevreden ? Trends in opeenvolgende metingen = kwaliteitsbarometer Opvolgen analyse klantenreacties Verbeteren verbeterprojecten

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Klant Wensen Spec ’s / Proces. Proces – en productmetingen 1) meetbare specificaties 2) te behalen niveau Tevredenheidsonderzoek (externe metingen) 1) wat belangrijk ? 2) hoe tevreden ? Trends in opeenvolgende metingen = kwaliteitsbarometer Opvolgen analyse klantenreacties Verbeteren verbeterprojecten Verbeterde kwal. is de klant (nog) tevreden ?

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Klant Wensen Spec ’s / Proces. Proces – en productmetingen 1) meetbare specificaties 2) te behalen niveau Tevredenheidsonderzoek (externe metingen) 1) wat belangrijk ? 2) hoe tevreden ? Trends in opeenvolgende metingen = kwaliteitsbarometer Opvolgen analyse klantenreacties Verbeteren verbeterprojecten Verbeterde kwal. is de klant (nog) tevreden ? borging: ISO 9001

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Recente evoluties die invloed zullen hebben op kwaliteitsmanagement bij De Lijn

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit  Balanced scorecard  Verhoogde aandacht voor milieuzorgsystemen en aandacht voor integratie zorgsystemen  Beheersinformatie en data-mining (data quality)  Assesment-systemen (CAF en EFQM)  ……….

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Evolutie kwaliteitsbeleid  De aanvang: de klassieke IKZ-structuur  En verder: de interne communicatie  Opleiding voor het personeel  Procedures en ISO-9001  ISO-9001 certificaat  Tenslotte: IKZ of de permanente verbetering

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit De aanvang: de klassieke IKZ- structuur  stuurgroep, stappenplan en werkgroepen  een hindernis: de opstartfase en integratie van De Lijn  projectmatig werken

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit En verder: de interne communicatie  Tussen de Lijnen: bedrijfs- of personeelsblad  omgevingsfactoren  de chauffeurs  de werkplaats  vormgeving in geschreven communicatie  tijdstip van verstrekken van informatie en geloofwaardigheid

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Opleiding voor het personeel  Opleidingsplan  Van technisch naar meer relationeel gerichte opleidingen  VZW Opleidingscentrum "De Lijn"

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Procedures en ISO-9001  Kennis van processen  Afspraken rond bevoegdheden en verantwoordelijkheden  Procedures  delegatie van bevoegdheden  eigen initiatieven  stand van zaken  Het logisch gevolg: ISO-9001

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-9001 certificaat  juni 1998: certificatieaudit voor CSD, Antwerpen, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen  certificaat voor CSD  september 1998: opvolgingsaudit en certificatieaudit voor Limburg en Vlaams-Brabant  certificaat voor De Lijn  Hercertificatie ISO-9001 (norm 1994) in 2001  Hercertificatie ISO-9001 (norm 2000) in 2003

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Tenslotte: IKZ of de permanente verbetering

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO 9001 Project of opdracht (een persoonlijke kritische benadering)

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Beschouwingen bij het certificeren van een kwaliteitssysteem  investering in tijd, middelen en mensen  lange aanloop  "wakker " houden van de collega's

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO staat buiten de werkelijkheid van het bedrijf

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit  Procedures en instructies worden wel beheerd door kwaliteitsverantwoordelijk- en maar de input ervoor kwam oorspronkelijk van de operationele verantwoordelijken en/of observatie van de “dagelijkse” gang van zaken  De mogelijkheid om procedures en instructies aan te passen is voorzien op verschillende hierarchische niveau’s  Interne audits behandelen geen fictieve maar echte problemen

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit Kwaliteitsverantwoordelijken houden zich niet met de juiste dingen bezig

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit  Functiebeschrijving komt niet steeds overeen met de werkelijkheid  Teveel en teveel inhoudelijk engagement in beheer ISO kwaliteitssyteem  Opmerkingen en vragen van kwaliteitsverantwoor- delijke zijn niet interessant maar gewoon lastig

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO bezorgt de organisatie teveel extra werk

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit  Papierflow wordt tot een minimum beperkt  Huidig engagement van personeel voor ISO is tot een minimum beperkt  Verzet van de organisatie tegen vereenvoudiging en uniformisering van procedures en instructies

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO betekent geen meerwaarde voor de organisatie

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit  ISO zal in de toekomst meer en meer als een normaal bedrijfsgegeven worden beschouwd  Goed gedocumenteerde bedrijfsprocessen zijn basis voor succesvolle verbeteracties  Aan onze grootste klant, de overheid, zullen we in de toekomst niet alleen moeten gaan bewijzen dat de reiziger tevreden is maar dat De Lijn hem/haar ook tevreden kan houden

Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit