De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Sectorplan: de regio aan zet!
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Klassieke AO Leseenheid1
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
VTB Technasium Vakcollege
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Leer- en Ervaringsbewijzen Databank (LED)
17 september 2012 INFORMATIESESSIE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR Procedure tot erkende beroepskwalificatie.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Leer- en ErvaringsbewijzenDatabank (LED)
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
Competentiecatalogus Mechatronica
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Workshop Stem Welkom.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Europass certificaatsupplement
EVC-kennisnetwerk 17 juni 2014
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Inspiratiedag ‘school zkt arbeidsmarkt Inspiratiedag ‘school zkt arbeidsmarkt ’ De sector Internationale handel, vervoer en logistiek (PC226) Vormingsfonds.
ZijActief Koningslust
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
DKO pedagogische ontwikkelingen
|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte
Transcript van de presentatie:

De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd

2 Inhoud Ontwikkeld  Vlaamse kwalificatiestructuur Beleidsprincipes Beroepskwalificaties & Onderwijskwalificaties Goedgekeurd Geïmplementeerd  Logica van de Vlaamse kwalificatiestructuur  Procedure tot erkende beroepskwalificatie  Procedure tot erkende onderwijskwalificatie

3 1. Ontwikkeld Vlaams Kwalificatie Raamwerk (VKR)  Overkoepelende classificatie  Heldere communicatie  Uitwisselbaarheid  …

1. Ontwikkeld 8 niveaus 5 descriptorelementen 4

1. Ontwikkeld Beroepskwalificatie  “Een afgerond en ingeschaald geheel van competenties waarmee een beroep kan worden uitgeoefend” Vereiste competenties van een volwaardig beroepsbeoefenaar Actuele competenties Geen vermelding van statuut Intersectoraal of sectorspecifiek Onderwijskwalificatie  “Een afgerond en ingeschaald geheel van competenties die noodzakelijk zijn om maatschappelijk te functioneren en te participeren, waarmee verdere studies in het secundair of hoger onderwijs kunnen worden aangevat of waarmee beroepsactiviteiten kunnen worden uitgeoefend” 5

2. Goedgekeurd Decreet betreffende de Vlaamse kwalificatiestructuur (30/04/2009) Amendement (30/08/2011)  Aanzet voor implementatie Uitvoeringsbesluit (Q ) 6

3. Geïmplementeerd logica van de Vlaamse kwalificatiestructuur 7 1 Referentiekader (Competent) 2 Beroepskwalificatiedossier (BKD) 3 Beroepskwalificatie (BK) 4 Onderwijskwalificatie (OK) 5 Opleidingenstructuur 6 Onderwijsprogrammatie

3. Geïmplementeerd logica van de Vlaamse kwalificatiestructuur 1. Competent (SERV)  Databank waarin de Rome-fiches worden verfijnd  Basis- en specifieke activiteiten beschreven aan de hand van kennis en vaardigheden Andere referentiekaders  Maatschappelijke functies 8

3. Geïmplementeerd logica van de Vlaamse kwalificatiestructuur 2. Beroepskwalificatiedossier (PQD)  Beschrijving van een beroep aan de hand van competenties  Link tussen competent en het Vlaamse kwalificatieraamwerk Naast kennis en vaardigheden ook context, autonomie en verantwoordelijkheid 3. Beroepskwalificatie (BK)  Een afgerond en ingeschaald geheel van competenties waarmee een beroep kan worden uitgeoefend  Belangrijk voor onderwijs, opleiding en EVC 9

3. Geïmplementeerd logica van de Vlaamse kwalificatiestructuur 4. Onderwijskwalificatie (OK)  Overheid (niveau 1-5) en instellingen hoger onderwijs (niveau 6-8)  Niveau 1-5 : OK bestaat uit een combinatie van beroepskwalificatie(s), eindtermen en/of specifieke eindtermen 5. Opleidingenstructuur  Onderwijskwalificaties worden gesitueerd in de opleidingenstructuur  De opleidingenstructuur is gebaseerd op de kwalificatiestructuur via beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties 6. Onderwijsprogrammatie 10

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie 11

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 1: Opstellen van een beroepskwalificatiedossier - Prioriteitenlijst Criteria:- nood aan de kwalificaties op de arbeidsmarkt en in het onderwijs - leerladders - beschikbaarheid van referentiekaders - … - Referentiekaders De competent-fiches zijn het prioritaire referentiekader 12

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 1: Opstellen van een beroepskwalificatiedossier - Beroepskwalificatiedossier Vijf onderdelen: 1. Globale informatie (titel, definitie, sectoren en betrokken actoren) 2. Competentiebeschrijving aan de hand van de descriptorelementen 3. Arbeidsmarktrelevantie/maatschappelijke relevantie op basis van feitelijke gegevens 4. Samenhang met een ander(e) (potentiele) beroepskwalificatiedossier(s) 5. Updates met indicatie van duurzaamheid van het beroepskwalificatiedossier 13

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 1: Opstellen van een beroepskwalificatiedossier - Procesbegeleiding handleiding, vragenlijst Werkproces: - Informatiesessie: informatie over de procedure tot erkende beroepskwalificatie - Opvolgvergaderingen 14

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 1: Opstellen van een beroepskwalificatiedossier - Indieners De indieners zijn de initiatiefnemer, penhouder en eindverantwoordelijke van de beroepskwalificatiedossiers -Hoofdindieners: penhouders -Mede-indieners: ondersteunende rol (vb. aanleveren van arbeidsmarktgegevens) - Deadlines voor indiening van de dossiers 15

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 2: Valideren Wat is valideren? Valideren is nagaan of met het geheel aan competenties opgenomen in het dossier een beroep kan worden uitgeoefend en of het geheel aan competenties een arbeidsmarktrelevantie, maatschappelijke of culturele relevantie heeft. Wie valideert? Beroepskwalificatiedossiers met arbeidsmarktrelevantie: de valideringscommissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van de interprofessionele sociale partners, VDAB en Syntra Vlaanderen vanuit hun arbeidsmarktregiefunctie. De commissie wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter. AKOV treedt op als secretaris van de commissie. 16

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 3: Inschalen Wat is inschalen? Inschalen is het toekennen van een niveau van de Vlaamse kwalificatiestructuur aan het beroepskwalificatiedossier volgens een daartoe ontwikkelde methode. Wie schaalt in? Beroepskwalificatiedossiers met arbeidsmarktrelevantie: de inschalingscommissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van SERV, Vlor, VDAB en Syntra Vlaanderen. De commissie wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter. AKOV treedt op als secretaris van de commissie. 17

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 3: Inschalen - Richtlijnen -Tweedaagse opleiding -Inschaling voorbereiden voor de samenkomst van de commissie -Inschalingsexpert -Basis voor het inschalen is de inhoud van het dossier -Normbesef ontwikkelen (stabiele groep van inschalers) 18

3. Geïmplementeerd procedure tot een erkende beroepskwalificatie Fase 4: Erkennen - Erkenningsadvies voor de Vlaamse Regering Inhoud - Beroepskwalificatie (titel en definitie, niveau, jaartal en competenties) - Bijlagen (beroepskwalificatiedossier, valideringsbeslissing, inschalingsadvies, resultaat van de marginale toetsing) 19

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie Fase 5: Registratie Kwalificatiedatabank:  kwalificaties verzamelen  Kwalificaties ontsluiten - Titel - Definitie - Niveau - Competenties - Gerelateerde compenties - … 20

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie 21

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende onderwijskwalificatie: niveau

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie: niveau Een onderwijskwalificatie van niveau bestaat uit:  Lijst van (combinatie hangt af van het kwalificatieniveau) eindtermen specifieke eindtermen erkende beroepskwalificaties  Kwalificatieniveau  Toepassing van de criteria zoals beschreven in het decreet betreffende de Vlaamse kwalificatiestructuur  Relatie met gerelateerde beroepskwalificatie en onderwijskwalificaties 23

3. Geïmplementeerd procedure tot erkende beroepskwalificatie: niveau

3. Geïmplementeerd Rol van AKOV Procesbegeleiding bij het opstellen van een beroepskwalificatiedossier Coördinatie van de procedure tot erkende beroepskwalificatie en onderwijskwalificatie Kwaliteitsborging van de Vlaamse kwalificatiestructuur Kwalificatiedatabank 25

Meer informatie? Vragen? 26