Interdisciplinair leren denken in de agribusiness – Onderzoeksproject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
For quality of life Prof. Martin Kropff, rector magnificus, WUR 3 april 2013 Nederlands Congres Volksgezondheid.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Transdisciplinaire projecten
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Jaap van Lakerveld Directeur
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Cultuurprofieldoelen;
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Honoursonderwijs in HBO
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Jaap van Lakerveld Directeur
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Participatory Action Research
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Transcript van de presentatie:

Interdisciplinair leren denken in de agribusiness – Onderzoeksproject 04/04/2017 Interdisciplinair leren denken in de agribusiness – Onderzoeksproject Seminarie 21th century Skills & Interdisciplinariteit Ir. Elsbeth Spelt

Inhoud van de presentatie Kader van het onderzoek Wageningen UR Mijn achtergrond Project doelstellingen Chronologische onderzoek schets Van onderwijsvraagstelling naar resultaten Aanbevelingen & tijd voor vragen

Van oorsprong landbouwuniversiteit met nu 5 kennisdomeinen Wageningen UR Van oorsprong landbouwuniversiteit met nu 5 kennisdomeinen Missie: ‘Gezond voedsel in een leefbare wereld’ Multidisciplinair van karakter BSc en MSc opleidingen voor beroepen als bodemkundige, plantfysioloog of levensmiddelentechnoloog

1995 – 2001: Levensmiddelentechnologie Mijn achtergrond 1995 – 2001: Levensmiddelentechnologie 2001 – 2002: Agribusiness industrie 2002 – heden: Agribusiness onderwijs Met specifieke focus op levensmiddelenkwaliteitsmanagement Waar multidisciplinair werken en interdisciplinair denken belangrijk is Luning & Marcelis (2009)

MSc Levensmiddelenkwaliteitsmanagement: scheikunde fysiologie ‘Beoogt hun studenten op te leiden tot interdisciplinaire denkers ten behoeve van het oplossen van kwaliteitsvraagstukken in de agribusiness vanuit een techno-managerial invalshoek’ natuurkunde biologie management economie communicatie Vreemde smaak Breed interdisciplinair denken

Project doelstellingen (2006 – 2011) Het begrijpen van multidisciplinair onderwijs in de agribusiness context Specifiek voor de leeruitkomst interdisciplinair denken bij studenten Gericht op het ontwerpen van multidisciplinair onderwijs voor docenten

Theoretische inbedding (1) Disci-plinaire kennis Disci-plinaire kennis Interdisciplinair denken is het combineren van disciplines om te komen tot nieuwe inzichten: Producten Oplossingen Verklaringen Marquettes Bouwwerken Nieuwe inzichten Boix Mansilla, Miller & Gardner (2000)

Theoretische inbedding (2) Onderwijs- en leer activiteiten Drieluik model Voor het ontwerpen moet de leeruitkomst centraal staan: Systemisch Kennistoepassing Cognitieve constructie Ontwikkeling Studentgericht Leeruitkomsten Assessment activiteiten Biggs & Tang (2011, 2007, 2003, 1999)

Centrale onderzoeksvraag Welke ontwerp criteria zijn belangrijk voor de inrichting van multidisciplinair onderwijs om interdisciplinair denken te kunnen aanleren bij studenten in het agribusiness hoger onderwijs?

Onderwijstheoriën Onderwijspraktijk Onderzoeksmethode 1.Literatuur 2.Ontwerp 3.Ervaring 4.Uitkomst

1. Literatuur studie Gering onderzoek gedaan naar ontwerp criteria in multidisciplinair onderwijs waarbij de leeruitkomst centraal wordt gesteld Analyse van 13 publicaties resulteerde in subvaardigheden en ontwerp voorwaarden: 5 subvaardigheden voor interdisciplinair denken 6 voorwaarden voor student 12 voorwaarden voor leeromgeving 6 voorwaarden voor leerproces. Spelt et al., (2009)

2. Ontwerp studie Het gebruiken van het drieluik model wordt als consistent en systematisch ervaren door de 2 docenten in het ontwerpen en uitvoeren van multidisciplinair onderwijs Analyse van de evaluatie scores van de 30 studenten over de ontworpen cursus variëren grofweg van 3.5 – 4.8 met een paar uitschieters (schaal 1 – 5) Spelt (nog te publiceren)

3. Ervaring studie Analyse van de studenten ervaringen tijdens het leerproces laat een rapportage zien van de beoogde leerervaringen: Worsteling met perspectief afbakening Het bouwen van een multidisciplinair onderzoeksinstrument Het genereren van oplossingen vanuit meerdere invalshoeken Spelt (nog te publiceren)

4. Leeruitkomst studie Analyse van de leeruitkomsten laat zien dat studenten in staat zijn om interdisciplinaire connecties te maken en daarop te reflecteren vanuit een levensmiddelenkwaliteitsmanagement perspectief. Student X:‘This connection is accurate because it was based on relevant literature, which was obtained from reliable, peer-reviewed articles as well as published handbook on food quality management. Although the connection was not specifically made in any of these sources, it could be accurately deduced . . . ’. Spelt (nog te publiceren)

Resultaat per studie samengevat 1.Literatuur Ontwerp- voorwaarden Ontwerp criteria Uitgelijnd vak ontwerp 2.Ontwerp Prominente ervaringen 3.Ervaring Leeruitkomst aspecten 4.Uitkomst

Didactisch model met 6 ontwerp criteria Stap voor stap Interdisciplinair kader Docent feedback Peer feedback Cognitief support Emotioneel support Spelt (nog te publiceren)

Didactisch model met 5 assessment vragen 1.Relevant? Stap voor stap Interdisciplinair kader 2. Betrouwbaar? Docent feedback Peer feedback 3. Accuraat? Cognitief support Emotioneel support 4. Geconstrueerd? 5. Gecommuniceerd? Spelt (nog te publiceren)

Dit onderzoek laat zien dat: Het centraal stellen van de leeruitkomst in multidisciplinair onderwijs nauwelijks wordt gedaan en summier onderzocht is; Dat juist voor de kwaliteit van multidisciplinair onderwijs dit van belang lijkt te zijn om samenhang te realiseren in de onderwijs-, leer- en assessment activiteiten en dat te kunnen waarborgen.

Aanbevelingen voor het onderwijs Definieer zo precies mogelijk de interdisciplinaire beroepscompetentie(s) Bepaal welke onderwijs-, leer- en assessment activiteiten hiervoor nodig zijn Richt vervolgens de cursus in aan de hand van het ontworpen didactisch model Monitor, evalueer en beoordeel zoals gedaan in dit onderzoeksproject

of verbetersuggesties? Tijd voor vragen: Zijn er vragen? of opmerkingen? Aandachtspunten? of verbetersuggesties?

Referenties Biggs, J. B. (1999). Teaching for quality learning at university: what the student does (1st ed.). Buckingham: Open University Press. Biggs, J. B. (2003). Teaching for quality learning at university: What the student does (2nd ed.). Buckingham: Open University Press. Biggs, J. B., & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university: What the student does (3rd ed.). Buckingham: Open University Press. Biggs, J. B., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university (4th ed.). Berkshire: Open University Press. Boix Mansilla, V., Miller, W. C., & Gardner, H. (2000). On disciplinary lenses and interdisciplinary work. In S. Wineburg & P. Grossman (Eds.), Interdisciplinary curriculum: Challenges of implementation. New York: Teachers College Press. Luning, P. A., & Marcelis, W. J. (2009). Food Quality Management - Technological and managerial principles and practices. Wageningen: Wageningen Academic Publishers. Spelt, E. J. H., Biemans, H. J. A., Tobi, H., Luning, P. A., & Mulder, M. (2009). Teaching and learning in interdisciplinary higher education: A systematic review. Educational Psychology Review, 21(4), 365-378.

04/04/2017 Bedankt voor uw aandacht En graag tot een volgende keer! Voor meer informatie: Elsbeth.Spelt@gmail.com http://nl.linkedin.com/pub/elsbeth-spelt/2/519/514 © Wageningen UR