Frank Vandenbroucke 17/02/06

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Werken met de BaSO-fiche
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Veranderingen in de zorg
OVSG, de gemeente maakt school
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Een initiatief van.
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Spijbelen en schoolverzuim
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming “Van studietoelagen tot spijbelen” Vernieuwingen in onderwijsland met impact op het lokaal sociaal en flankerend onderwijsbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookstopcursus voor jongeren
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Studiedag ‘Idealen, hoe radicaal is radicaal?’ WORKSHOP CENTRAAL MELDPUNT & DIENST JEUGDINTERVENTIE.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
Maak kennis met het CLB.
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Lokaal loket kinderopvang
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Lokaal loket kinderopvang
Inleiding campusvoorrang
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Frank Vandenbroucke 17/02/06 Sluitende aanpak van spijbelen en schoolverzuim Voorstellen voor parlement Frank Vandenbroucke 17/02/06

Opvolgen regelmatig schoolbezoek Controle leerplicht Opvolgen regelmatig schoolbezoek

Actie 1: Gerichte informatiecampagnes Probleem: gevolgen spijbelen onderschat betrokkenen onderschatten hun verantwoordelijkheid Actie: gerichte campagnes voor huisartsen, hulpverleners, migrantenorganisaties, ouders van kleuters, …

Actie 2: betere registratie door scholen Probleem: gebrekkige registratie gebrekkige signaaldetectie (problemen tijdig onderkennen), preventie en zelfevaluatie Actie: inspectie onderzoekt spijbelaanpak van de scholen actieplan van PBD & CLB om signaaldetectie op punt te stellen veralgemenen lokaal overleg over schoolverzuim elektronisch verwerken gegevens in basisscholen

Actie 3: ondersteunen positief schoolklimaat Probleem: schoolcultuur belemmert soms spijbelbeleid Actie: oog voor schoolklimaat in lerarenopleiding versterken beleidskracht van de scholen indien nodig: verplichte begeleiding

Actie 4: duidelijke afspraken school - CLB Probleem: vraag en aanbod begeleiding vaak niet afgestemd Actie: koepels van scholen & CLB’s moeten afspraken in hun beleidscontracten en –plannen op punt stellen administratie analyseert de nieuwe beleidscontracten en -plannen

Actie 5: leerlingen en ouders betrekken Probleem: gebrekkig contact met kwetsbare groepen verhoogt spijbelkans Actie: LOP’s zoeken structurele samenwerking met organisaties allochtonen en kansarmen 200 extra Jo-Jo’s (= meer dan maal 2) ouderkoepels stimuleren grotere betrokkenheid ouders bij spijbelproblemen

Actie 6: beleid op maat van doelgroepen Probleem: bepaalde types leerlingen vragen een aanpak op maat Actie: kleuters: impulsplan voor vroegere deelname onderwijs deeltijds leerplichtigen: frequentere opvolging spijbelen per centrum inspanningen centra ondersteunen en evalueren voltijds engagement inschrijven in regelgeving residentiële hulpverlening: betere info over opnames in instellingen Vlaams Fonds/Bijzondere Jeugdzorg (“verdwenen leerlingen”) opname als niet-schoolgaande alleen bij vrijstelling van leerplicht

Actie 7: afspraken over medische attesten Probleem: medische attesten verhullen soms spijbelprobleem Actie: overleg met artsenverenigingen (zelf-regulering) indien nodig: nieuwe controlemechanismen

Actie 8: Sterkere samenwerking met Welzijn Probleem: losse samenwerking onvoldoende voor complexe problemen Actie: spijbelen is thema Integrale Jeugdhulp ontwikkelen gemeenschappelijke visie met al wie betrokken is bij leerlingenbegeleiding

Actie 9: projecten voor ernstige problemen Probleem: in sommige gevallen is een intensieve aanpak op maat nodig Acties: time-out structureel verankeren ondersteuning gezinnen met opvoedingsvragen lokale initiatieven inventariseren + indien nuttig ondersteunen

Actie 10: Streng als het moet Probleem: weinig instrumenten als vrije wil ontbreekt Acties: overleg met minister van Justitie duidelijk vervolgingsbeleid werkwijze parketten eventueel aanpassing sanctioneringsmogelijkheid overleg met minister van Welzijn wanneer wordt begeleiding jongeren of ouders gedwongen opgelegd? sancties als ouders gedwongen begeleiding niet aanvaarden

Actie 11: Controle door lokale besturen Probleem: niet alle overheden nemen probleem ernstig Actie: afspraken met steden met grote problemen (incl. Brussel), ook over rol politie en OCMW gezamenlijke visie met VVSG projecten in kader stedelijk onderwijsbeleid gegevensuitwisseling versterken

Actie 12: Totale en snelle controle op leerplicht Probleem: controle leerplicht komt te laat, duurt te lang en is niet sluitend (steekproef) Acties: inschrijvingen registreren vóór 3/9 i.p.v. 1/10 alle leerplichtigen controleren i.p.v. steekproef sancties voor laattijdige inschrijving efficiëntere gegevensverzameling, halvering doorlooptijd verificatie problematische verdwijningen basisonderwijs uitschrijvingen leerplichtigen in secundair via LOP, daarna parket meer controle op huisonderwijs na 2 negatieve controles huisonderwijs: afgelopen

Meer info: www.vandenbroucke.com