Ronde van Vlaanderen voor directies Basisonderwijs - juni 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Welkom
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
inschrijvingsregisters
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Rechtspositie van leerlingen in het basisonderwijs OD XXIV
Kunstonderwijs op maat
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
M-decreet Een korte toelichting.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Lokaal overlegplatform
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Flexibele leertrajecten
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Ronde van Vlaanderen voor directies Basisonderwijs - juni 2014 WELKOM!

WELKOM Welkomstwoord : dhr WELKOM Welkomstwoord : dhr. Guy Janssens Administrateur-generaal Agentschap voor Onderwijsdiensten

Ronde van Vlaanderen voor directies 2014 BASISONDERWIJS PROGRAMMA: Welkomstwoord Nieuwe toelatingsvoorwaarden Rechtspositie leerlingen (ouders) STEM M-decreet Vragenronde Pauze Innovatie Wijzigingen in het inschrijvingsrecht Peilingen en paralleltoetsen Cultuur in onderwijs

Nieuwe toelatingsvoorwaarden (Onderwijsdecreet XXIV)

Nieuwe toelatingsvoorwaarden Ongewijzigd: Kleuteronderwijs (gewoon en buitengewoon) Buitengewoon lager onderwijs Gewijzigd: gewoon lager onderwijs (vijf- en zesjarigen) Essentie: taalproef valt weg (na evaluatie)

Zesjarigen 2014-2015: ° 2008 220 halve dagen aanwezigheid: recht op instap gewoon lager onderwijs Geen 220 halve dagen: klassenraad lager onderwijs beslist

Vijfjarigen 2014-2015: ° 2009 Beslissingsrecht ouders vervalt Beslissing steeds bij klassenraad lager onderwijs - ook bij 185 halve dagen aanwezigheid Advies CLB (uitzonderingssituatie)

Klassenraad laat leerling niet toe Schriftelijke motivatie aan ouders Inschrijving vóór 1 september: uiterlijk 10de schooldag september Inschrijving vanaf 1 september: binnen tien schooldagen Termijn overschreden = toelating

Vanaf? Geldig voor instap gewoon lager onderwijs 2014-2015 Instap in huidig schooljaar (bijv. nieuwkomers) = huidige toelatingsvoorwaarden Edulex: BaO/2001/10 omzendbrief Toelatingsvoorwaarden gewoon

Rechtspositie leerlingen (ouders) basisonderwijs vanaf 1 september 2014 Evaluatie Zittenblijven Getuigschrift basisonderwijs Leerlingengegevens Inzagerecht, recht op toelichting en kopie Doorgeven bij schoolveranderen Tuchtmaatregelen Beroepscommissie

Evaluatie: zittenblijven Definitie: aanbod afgelopen schooljaar nogmaals laten volgen School beslist, na overleg met CLB T.a.v. ouders: Schriftelijk motiveren Mondeling toelichten Aandachtspunten volgend schooljaar Edulex: BaO/2014/03 omzendbrief Zittenblijven

Evaluatie: getuigschrift BaO Bij niet toekennen: schriftelijke motivering met bijzondere aandachtspunten voor de verdere schoolloopbaan Niet meegeven getuigschrift (en rapporten) kan niet Beslissing getuigschrift uiterlijk op 30 juni Beroepsmogelijkheid: via beroepscommissie, maar enkel na overleg met de directeur Edulex: BaO/98/11 - omzendbrief Getuigschrift

Leerlingengegevens “Gegevens door de school verzameld m.b.t. de leerling, inclusief evaluatiegegevens” Recht ouders op inzage in / toelichting bij gegevens eigen kind Recht op kopie: Na toelichting Prijs in bijdrageregeling Vertrouwelijk behandelen

Leerlingengegevens Algemeen principe: overdracht tussen scholen Voorwaarden: Gegevens m.b.t. onderwijsloopbaan leerling In het belang leerling Nooit: gegevens schending leefregels Recht op verzet door ouders: Na inzage in de gegevens (op verzoek) Niet als regelgeving overdracht oplegt Edulex: BaO/2014/04 – omzendbrief Leerlingengegevens

Bewarende en tuchtmaatregelen Bewarende maatregel: preventieve schorsing Handhaven leefregels Nagaan of tuchtsanctie nodig is Tuchtsancties: tijdelijke en definitieve uitsluiting Uitzonderlijke maatregelen voor leerlingen lager onderwijs – lessen niet volgen Directeur (of afgevaardigde) beslist Opvang, tenzij motivatie ouders waarom niet haalbaar Tuchtsancties: overeenstemming met ernst feiten

Preventieve schorsing Maximaal 5 opeenvolgende schooldagen 1 x verlengbaar: Tuchtonderzoek niet afgerond wegens externe factoren Motivering aan ouders

Tijdelijke uitsluiting 1 – 15 opeenvolgende schooldagen Niet verlengbaar Nieuwe tijdelijke uitsluiting enkel na nieuw feit

Definitieve uitsluiting Leerling wordt uitgeschreven: Na inschrijving in andere school Uiterlijk één maand na schriftelijke kennisgeving uitsluiting (vakanties tussen 1/9 en 30/6 niet inbegrepen)

Te volgen procedure Preventieve schorsing: niet in decreet opgenomen Tijdelijke en definitieve uitsluiting: Idem huidige procedure schorsen voor meer dan een dag en uitsluiten: Garantie rechten van verdediging Voorafgaandelijk advies klassenraad Ouders hebben inzage in tuchtdossier en worden gehoord Schriftelijke motivatie en kennisgeving van tuchtsanctie

Te volgen procedure Tijdelijke en definitieve uitsluiting Nieuw: Tuchtdossier moet advies klassenraad bevatten Bij definitieve uitsluiting: uitbreiding klassenraad met CLB (raadgevende stem) Intentie tuchtmaatregel schriftelijk aan de ouders meedelen Leerling: inzagerecht tuchtdossier / hoorrecht Bijstand vertrouwenspersoon mogelijk Beroepsmogelijkheden meegeven

Beroepsmogelijkheden Preventieve schorsing: geen Tijdelijke uitsluiting: Intern Schoolreglement Definitieve uitsluiting: via beroepscommissie Edulex: BaO2014/04 - omzendbrief Preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting

Beroepscommissie Getuigschrift basisonderwijs en definitieve uitsluiting Volheid van beslissing: ontvankelijkheid, bevestigen of vernietigen oorspronkelijke beslissing Schoolbestuur richt beroepscommissie op Essentieel: interne én externe leden Stemming: gelijk aantal internen / externen Bij gelijk aantal stemmen: voorzitter (extern) beslist

Schoolreglement Kleuter- en lager onderwijs: Wijze van samenstelling schoolraad en ouderraad Recht op inzage, toelichting en kopie leerlingengegevens Extramuros-activiteiten

Schoolreglement Lager onderwijs: Preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting + beroepsprocedures (termijnen!) Getuigschrift: beroepsprocedure Leerlingenevaluatie Edulex: BaO/2002/1 omzendbrief Schoolreglement

Contact Spreker : veronique.adriaens@ond.vlaanderen.be (Departement Onderwijs en Vorming) tel. 02/553.92.32 Contactpersoon op omzendbrief

Science Technology Engineering en Mathematics STEM Science Technology Engineering en Mathematics Achtergrond Wat betekent dit voor mijn school ? STEM beleidskader STEM contact

Achtergrond - 1 Techniek, wetenschap technologie in een digitale stroomversnelling snelheid van technische innovaties leidt tot nieuwe beroepen en tot nieuwe onderwijs-structurele, organisatorische en -didactische uitdagingen

Achtergrond - 2 Kinderen zijn “Digital Natives” nieuwe media zijn haast “natuurlijke” leeromgevingen leren op andere manieren via diverse media

Achtergrond - 3 School heeft essentiële rol vanuit haar eigen pedagogische visie en autonomie: kritisch en probleemoplossend denken keuzes maken in aanbod aan informatie creatief experimenteren aanbod voor iedereen garanderen

Achtergrond - 4 Samenleving staat evengoed voor ongekende uitdagingen energie milieu voeding vergrijzing …

Achtergrond - 5 STEM: Onderwijs én arbeidsmarktverhaal Innovatie én toegang tot die innovatie Jeugdwerkloosheid Economische vraag Vijver vergroten Onderwijs opent de keuzewaaier

Wat betekent dit voor mijn school? STEM-ACTIEPLAN 2012 – 2020: Expertisenetwerken Lerarenopleiding: didactiek voor Techniek in de Basisschool 100 STEM-Coaches voor Basisonderwijs Gastdocenten voor Basis- en Secundair Onderwijs 40 scholen 2014-15: School of Excellence of Start Up

School-STEM 2012 - 2020: vervolg 5. STEM-Leergemeenschappen in de 5 provincies 6. STEM-Academies voor vrije tijd 7. Onderwijskiezer: STEM-site 8. KlasCement: STEM goede voorbeelden uit de praktijk

School-STEM 2012 - 2020: vervolg 9. VLOR: reflectie-instrument 10. Vlaamse Scholieren Koepel: bevraging leden 11. Toptalentenfocus: Olympiades + SES 12. STEM-Didactisch onderzoek

STEM-Beleidskader Vlaams Parlement: 2 Resoluties + Staten-Generaal STEM Vlaamse Regering - februari 2012 STEM Actieplan 2012-2020 STEM (interdepartementale) Stuurgroep STEM (onafhankelijk) Platform

STEM-Contact Spreker : Christel.opdebeeck@ond.vlaanderen.be (Departement Onderwijs en Vorming) www.onderwijs.vlaanderen.be/STEM

M-decreet M-decreet Achtergrond: het waarom Het decreet en de weg ernaartoe Wat betekent het decreet voor jou als directie?

M-decreet Inwerkingtreding: 1 september 2015 Beperkt aantal maatregelen schooljaar 2014-2015 1 januari 2015 mentaal kantelpunt Opportuniteit voor communicatie (‘bredere verhaal’ rond M-decreet) Gevoelig, veel besproken dossier

Terugblik 1970: wet op buitengewoon onderwijs 1980: wet op buitengewoon en geïntegreerd onderwijs 1994: Salamanca Statement 1998: VLOR-advies over inclusief onderwijs 1999-2004: Eindverslag Maatwerk in Samenspraak – Memorandum Ruimte voor Inclusief Onderwijs (O&V / VAPH / GKV) 2004-2009: Leerzorgkader 2006: VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap 2008: Gelijke Kansen en Gelijke Behandelingsdecreet (handicap) 2009: Ratificering VN-Verdrag en optioneel protocol 2012: DAM-decreet (D®AM) 2013 (09/09): BNM-decreet 2013 (08/11): M-decreet: ingediend in Commissie Onderwijs 2014 (12/03): stemming in plenaire vergadering Vlaams Parlement 2014 (21/03): afkondiging door VlaReg – Interfederaal Gelijkekansencentrum

M-decreet Niets doen is geen optie Evenwicht tussen ‘too little too late’ en ‘too much too soon’ Eerste stap – geen eindpunt Geen plaats voor doembeelden Toch een ‘sense of urgency’

M-decreet Aandeel Buo/gewoon onderwijs (2012-2013): Totaal: 4,49% (50.681 leerlingen) Kleuter: 0,75% Lager: 6,77% (10,2% van 11-jarige jongens – geboortejaar 2001) Secundair: 4,60% Aanvoelen in gewoon onderwijs: de [EM]M[ER] loopt over GON: 1,33% (± 15.000 leerlingen) Van geïdentificeerde leerlingen 23% gewoon onderwijs en 77% buitengewoon onderwijs Budget 2013: 880mio € /10,6mia € totaal onderwijsbudget

M-decreet Leerzorg, M-decreet: geen miskenning van inspanningen Geen kwaliteitsuitspraken over individuele scholen, individuele leraren Wel: appèl aan het onderwijs als “systeem” Situatie = gevolg van vroegere keuzes en aangeboden kaders

M-decreet Streaming als antwoord op diversiteit naar: Inhouden Onderwijs- en ondersteuningsvormen Fysieke plaatsen waar geleerd kan worden Oplossingen kunnen niet in deze richting blijven liggen : limieten op onderwijskundig en –organisatorisch vlak, maatschappelijk en budgettair

M-decreet M-decreet = toepassing eerdere juridische kaders voor onderwijs: gelijkekansen- en gelijkebehandelingsdecreet (2008) VRPH (2009) Sociaal model van handicap Rechtenbenadering (recht op redelijke aanpassingen Toezicht op implementatie (CGKR, rapportering)

M-decreet : concrete maatregelen Aanbod Buitengewoon Onderwijs Toelatingsvoorwaarden Inschrijvingsrecht Ondersteunende maatregelen

Aanbod buitengewoon onderwijs Type 1 en 8 vervangen door basisaanbod Geen medische criteria Zijn aanpassingen onredelijk binnen gemeenschappelijk curriculum Evaluatie om de 2 jaar (bao) of op het einde van de opleidingsfase OV3 (so) Andere types omschreven volgens wetenschappelijke criteria Type 9: leerlingen met autismespectrumstoornissen (die geen verstandelijke beperking hebben)

Aanbod buitengewoon onderwijs Nieuw aanbod op 1 september 2015: programmatieprocedure Goedgekeurd door Vlaamse Regering Advies VLOR, inspectie, AgODi Uiterste datum aanvraag type 9: 1 juli 2014 overige: 30 november 2014

Toelatingsvoorwaarden Vóór doorverwijzing BuO of een individueel curriculum zet gewone school een aantal stappen: Fases zorgcontinuüm doorlopen Redelijke aanpassingen aanbieden (leerling en omgeving) CLB + school + ouders maken analyse en zoeken best passende ondersteuning Aanpassingen blijken onredelijk: individueel curriculum Voldoen aan criteria types (+ OV)

Toelatingsvoorwaarden GON: Gemotiveerd verslag (≠ verslag toelating BuO) Gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen Voldoen aan criteria types Toekomst: GON/ION-ondersteuning herbekijken

Inschrijvingsrecht Inschrijvingsrecht in gewoon onderwijs: Geldt voor leerlingen die gemeenschappelijk curriculum volgen – met aanpassingen (cfr. GON) Geldt voor leerlingen met verslag BuO: Overleg ouders, klassenraad, CLB Analyse: zijn aanpassingen onredelijk of onvoldoende Inschrijving ontbinden of individueel traject in gewoon onderwijs + GON/ION

Inschrijvingsrecht Nood aan aanpassingen wijzigt tijdens schoolloopbaan: Analyse: zijn aanpassingen onredelijk Overleg ouders, klassenraad en CLB Inschrijving ontbinden volgend schooljaar of individueel traject in gewoon onderwijs + GON/ION Rechtsbescherming: Samenstelling en bevoegdheden Commissie Leerlingenrechten Dossier overmaken aan Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding

Ondersteunende maatregelen Welke extra ondersteuning? 70-tal begeleiders: structurele ondersteuning Prioritaire nascholing Tweedelijns inclusienetwerk Informatie, brochures: website specifieke onderwijsbehoeften Geen besparing vrijgekomen middelen opnieuw geïnvesteerd in zorg Expertise BuO waarderen en inschakelen

Het M-decreet is….

Contact Sprekers : Theo. Mardulier@ond. vlaanderen Contact Sprekers : Theo.Mardulier@ond.vlaanderen.be (Departement Onderwijs en Vorming) Tine.Debruyne@ond.vlaanderen.be (Agentschap voor Onderwijsdiensten) http://www.ond.vlaanderen.be/specifieke-onderwijsbehoeften/Beleid/M-decreet/default.htm

VRAGEN ? Behandelde thema’s deze voormiddag : Nieuwe toelatingsvoorwaarden Rechtspositie leerlingen (ouders) STEM M-decreet Je kan je vraag ook stellen via het vragenformulier, terug te vinden in de bundel.

PAUZE Na de pauze : Innovatie Wijzigingen in het inschrijvingsrecht Peilingen en paralleltoetsen Cultuur in onderwijs Vragenronde

Innovatie (zie prezi-presentatie)

Contact Spreker : Lise. Vanproeyen@ond. vlaanderen Contact Spreker : Lise.Vanproeyen@ond.vlaanderen.be (Agentschap voor Onderwijsdiensten)

Wijzigingen in het inschrijvingsrecht Basisonderwijs Aanleiding Wijzigingen Vanaf wanneer ? Meer informatie

Aanleiding 1 september 2012: nieuw decreet inschrijvingsrecht Najaar 2013: evaluatie eerste implementatiejaar Bijsturingen in functie van: Vereenvoudiging Draagvlak

Wijzigingen Capaciteit en vrije plaatsen Weigeringslijst voor jongste kleuters Dubbele contingentering Aanmelden Herstructureringen en fusies Brussel

1. Capaciteit en vrije plaatsen Vrije plaatsen bekendmaken op belangrijke momenten voor ouders Minstens op volgende momenten: 1. Voor de start van de inschrijvingsprocedure 2. Voor de voorrangsperiode indicator- en niet-indicatorleerlingen 3. Voor de vrije inschrijvingsperiode

1. Capaciteit en vrije plaatsen Capaciteit Anderstalige Nieuwkomers: geldt altijd op niveau vestigingsplaats wordt gerelateerd aan de totale capaciteit van de vestigingsplaats: Capaciteit ≤ 100 leerlingen => capaciteit AN = minstens 4 Capaciteit > 100 leerlingen => capaciteit AN = minstens 8

1. Capaciteit en vrije plaatsen Campusscholen: Doorstroom kleuter – lager blijft mogelijk Definitie campus ongewijzigd Ook doorstroom tussen kleuterscholen onderling en lagere scholen onderling wordt mogelijk: opnemen in schoolreglement één capaciteit bepalen één inschrijvingsregister

2. Weigeringslijst jongste kleuters Weigeringslijst voor jongste kleuters wordt beperkt tot 30 juni Vanaf 1 juli: weigeringslijst voor hetzelfde geboortejaar, van meest recente inschrijvingsperiode Opgelet! Weigeringslijst voor 2014-2015 (°2012) geldt nog tot 1 september 2015

3. Dubbele contingentering Verplichting tot dubbele contingentering wordt beperkt tot: Twee jongste geboortejaren in het kleuteronderwijs Eerste leerjaar (ook in basisscholen!)

3. Dubbele contingentering Twee indicatoren geschrapt voor inschrijvingsrecht Schooltoelage opleiding moeder Thuislozen trekkende bevolking Indicator schooltoelage = schooltoelage ontvangen in het schooljaar vóór het schooljaar waarvoor wordt ingeschreven of daaraan voorafgaande schooljaar

4. Aanmelden Dossiers indienen tegen 15 september 2014 Uitzondering: scholen met type 9 kunnen indienen tot 16 februari 2015 Aantal nieuwe elementen in aanmeldingsdossier Bv. mogelijkheid om uit te schrijven in school van lagere keuze na inschrijving in school van hogere keuze

4. Aanmelden Inschrijvingen tijdens aanmeldingen: Mag, voor inschrijvingen voor het lopende schooljaar. Voorwaarden: - school heeft een vrije plaats; en - communicatie aan LOP of scholen in dezelfde gemeente; en - alle toegewezen leerlingen via de aanmeldingsprocedure worden ingeschreven

5. Herstructureringen en fusies Zittende leerlingen nemen hun verworven recht mee bij fusie of herstructurering: naar de nieuwe school, betrokken bij de fusie of naar een andere school van het schoolbestuur (op billijke afstand)

6. Brussel Niveau vereiste taalkennis om aanspraak te maken op voorrang Nederlands wordt verhoogd van B1 naar B2 Leerling uit voorrangsperiode Nederlands die vertrekt altijd vervangen door andere leerling voorrang Nederlands

Vanaf wanneer? Vanaf 1 september 2014, dus voor elke inschrijving voor schooljaar 2015-2016 inschrijvingen voor schooljaar 2014-2015 vanaf 1 september 2014 Maar: respecteren van engagementen aan ouders dus: weigeringslijsten voor schooljaar 2014-2015 blijven geldig

Meer informatie? Contact - Inschrijvingsrecht basisonderwijs sara.demeerleer@ond.vlaanderen.be veerle.vandevelde@ond.vlaanderen.be Tel: 02/553.92.12 – 02/553.92.07 marieke.smeyers@ond.vlaanderen.be Tel: 02/553.92.41 Omzendbrief BaO/2012/01

Peilingen en parallelproeven

Overzicht Wat zijn peilingen en paralleltoetsen en wat zijn ze juist niet? Waarom zijn peilingen en paralleltoetsen belangrijk voor het onderwijsbeleid? Waarom zijn peilingen en paralleltoetsen belangrijk voor uw school? Wat gebeurt er met de resultaten van de peilingen?

Wat zijn peilingen en paralleltoetsen? Betrouwbare en valide toetsen die evalueren in welke mate leerlingen de eindtermen beheersen Voor elke peiling(stoets) bestaat er een paralleltoets In opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming; uitgevoerd door het Steunpunt ‘Toetsontwikkeling en Peilingen’ van de KU Leuven

En wat zijn ze niet? Geen centrale examens Geen bekendmaking van de resultaten aan derden Geen leerwinst Complementair aan andere vormen van externe kwaliteitsbewaking

2014 2010 2009 2012 2013 2011 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 1ste graad A-stroom: IVV (bis)   S E C U N D A I R 1ste graad A-stroom: Frans (lezen, luisteren, schrijven)   1ste graad A-stroom: Wiskunde   2de graad ASO: Wiskunde   3de graad BSO: PAV   1ste graad A-stroom: Biologie + praktische proef   3de graad ASO/ TSO+KSO: Wiskunde   1ste graad A-stroom: IVV   1ste graad B-stroom: Wiskunde   3de graad ASO+TSO+KSO : Nederlands   3de graad ASO+TSO+KSO: Frans   Wiskunde (bis) Informatie- Verwerving en -Verwerking Wiskunde Wereld- oriëntatie: domein natuur Frans (lezen, luisteren, schrijven, spreken) Wereld- oriëntatie: domein tijd, ruimte, maatschappij, brongebruik Nederlands (lezen) Nederlands (tris) B A S I S Nederlands (bis)

Waarom zijn peilingen en paralleltoetsen belangrijk voor het onderwijsbeleid? Peilingen geven een antwoord op de vragen: in welke mate leerlingen de eindtermen beheersen of alle leerlingen en scholen het even goed doen wat we kunnen doen om ons onderwijs te verbeteren of de kwaliteit van ons onderwijs gelijk blijft over de tijd heen

Enkele resultaten: peiling Nederlands -lezen en luisteren - eind BaO (2013) herhalingspeiling: lezen 2002: 89%; 2007: 89% Luisteren: 87% herhalingspeiling: luisteren: 2007: 87%

Enkele resultaten: peiling Nederlands -lezen en luisteren - eind BaO (2013) Sterke resultaten voor lezen en luisteren Sterk effect van thuistaal gunstige sociaal economische thuissituatie cognitief stimulerend thuisklimaat Ervaren leerkrachten en deeltijds werkende leerkrachten deden het beter

Waarom zijn peilingen en paralleltoetsen belangrijk voor uw school? Zelfevaluatie (interne kwaliteitszorg) Informatierijke omgeving Feedbackrapporten voor alle deelnemende scholen Paralleltoetsen voor alle scholen en alle vakken

Inhoud van een schoolfeedback-rapport? Beheersing van de eindtermen Analyse van verschillen op schoolniveau Situering school op basis van ruwe resultaten Situering school rekening houdend met leerling– en schoolkenmerken: ‘gecorrigeerde resultaten’

Situering scholen – ruwe resultaten

Situering scholen – gecorrigeerde resultaten

Wat gebeurt er met de resultaten van de peilingen? Colloquium: bekendmaking van de resultaten Brochure met overzicht van voornaamste resultaten Conferentie: vanuit het onderwijsveld duiding krijgen bij de resultaten en mogelijke acties Beleid aan de slag: peilingsresultaten zijn input voor het beleid

Waar kan je meer informatie vinden over de peilingen en de paralleltoetsen? Peilingen (brochures, colloquia, conferenties): http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen/index.htm# Paralleltoetsen zijn beschikbaar op: http://www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen/ Daarnaast vind je ook op deze website andere instrumenten terug die scholen ondersteunen in hun interne kwaliteitszorg: SALTO, een screeningsinstrument aanvang lager onderwijs taalvaardigheid LVS, Leerlingvolgsysteem CITO–Vlaamse versie Toolkit breed evalueren

De paralleltoetsen zijn een middel om een zicht te krijgen op de prestaties en vorderingen van uw leerlingen Jullie medewerking en deelname aan de peilingen is cruciaal om de kwaliteit van het Vlaams onderwijs te evalueren

Contact Spreker : Eva. Vandegaer@ond. vlaanderen Contact Spreker : Eva.Vandegaer@ond.vlaanderen.be (Departement Onderwijs en Vorming)

Cultuur in onderwijs Canon Cultuurcel Cultuur in elke klas Dynamo 3 DynamoOPWEG DynamoPROJECT Informatie en inspiratie

Cultuur in onderwijs : overzicht Canon Cultuurcel Cultuur in elke klas Dynamo 3 DynamoOPWEG DynamoPROJECT Informatie en inspiratie Cultuurkuur.be

Cultuur in onderwijs

‘Jonge mensen uitdagen om die taal te verkennen die hen het beste ligt’ Prof. Peter Adriaenssens Waar ben ik goed in?

CANON Cultuurcel De leerkracht als cultuurdrager Wie ben ik? / Wie zijn wij?

cultuur in elke klas

Dynamo 3 OPWEG met deLIJN PROJECTsubsidies Informatie en inspiratie www.dynamo3.be

Dynamo 3 5 jaar dynamo3 1800 dynamoscholen 440 projecten per jaar Coaching en schoolbezoeken dynamoOPWEG 1000 - 5000

dynamoOPWEG Vraag je dynamoOPWEG vouchers aan Print ze eenvoudig af Voorbeeldjes Museum M STAM Bib Gc Cc

dynamoPROJECT Max 1500 euro per schooljaar per schoolvestiging Samenwerking externe partner Materiaal Vervoer Toegangstickets 2 nieuwe indieningsdata: 15 november 2014: periode 1 februari tot 30 juni 15 mei 2015: periode 1 september en 31 januari

Informatie en inspiratie www.cultuurkuur.be

Contact canon@ond.vlaanderen.be vragen@uitdatabank.be

VRAGEN ? Behandelde thema’s deze namiddag : Innovatie Wijzigingen in het inschrijvingsrecht Peilingen en paralleltoetsen Cultuur in onderwijs Je kan je vraag ook stellen via het vragenformulier, terug te vinden in de bundel.

Dank je wel voor je komst ! Geef je mening over de organisatie van de Ronde van Vlaanderen : Op het evaluatieformulier dat in je bundel zit Via de link die je morgen in je mailbox vindt