Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op stap naar secundair onderwijs
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
1 Jongeren met leerstoornissen in de secundaire school Tom Walgraeve VCLB-Projecten L&S BaO/SO.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Schoolcijfers, een tweede natuur
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.

1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Leerstof versus leerling: het verschil tussen
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
opleiding : Onderwijs Assistent
Visie: rapport en portfolio
Jaarthema GVBS Pulle  Totaal aantal kinderen: 203  Kleuterschool: 87  Lagere school: 116.
Voorlichting overstap Rientjes-Broklede
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
WELKOM.
Ouderkring groep
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Overgang basis naar secundair
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Peilingsonderzoek in een notendop
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Verschillen tussen scholen en klassen
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Krachtige leeromgevingen
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Welkom! structuur van onze school
Geletterd de wereld in VELOV – BREED, BREDER, BREEDST
Cijfergegevens leerrecht
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
P)AV-netwerkdag functionele taalvaardigheid 5 november 2014
Transcript van de presentatie:

Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014

Voorstelling onderzoeksteam Promotor-coördinator Prof. Rianne Janssen Inhoudelijke promotor Prof. Nadine Engels (m.m.v. Inge Placklé) Kernpromotoren Prof. Bieke De Fraine Prof. Sarah Gielen Prof. Francis Tuerlinckx Prof. Wim Van den Noortgate Projectcoördinatie Daniël Van Nijlen, Eef Ameel, Barbara Luyten Toetsontwikkeling Marijke De Meyst, Patrick Trines, Leen Viaene Data-analyse Lien Willem, Jo Denis Organisatie Marjan Crynen, Sabine Beringhs, Evelyn Goffin, Anne Grosemans

Overzicht

De peiling PAV Resultaten per domein Schoolverschillen Resultaten formulieren

De peiling PAV

Einde tweede leerjaar van de derde graad bso Getoetste eindtermen PAV: Functionele taalvaardigheid ET 1De leerlingen kunnen uit mondelinge en schriftelijke informatie de essentie halen. ET 2De leerlingen kunnen over die informatie reflecteren en ze evalueren. Functionele rekenvaardigheid ET 7 De leerlingen kunnen evenredigheden functioneel toepassen met onder andere het principe van de regel van drieën, percentrekenen en schaalgebruik. ET 8 De leerlingen kunnen in praktische situaties de verworven wiskundige denkmethodes uit de tweede graad zelfstandig toepassen (onder andere ordenen, schematiseren, structureren). Functionele informatieverwerving en -verwerking ET 11De leerlingen kunnen relevante informatie in concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken. ET 12De leerlingen kunnen informatie uit uiteenlopend tekstmateriaal begrijpen en gebruiken. Maatschappelijk en ethisch bewustzijn, weerbaarheid en verantwoordelijkheid ET 23De leerlingen kunnen maatschappelijk relevante formulieren lezen, invullen en controleren.

De peiling PAV (vervolg) Vier toetsen: o Functionele leesvaardigheid (Lezen) o Functionele luistervaardigheid (Luisteren) o Functionele rekenvaardigheid (Rekenen) o Functionele informatieverwerving en –verwerking (IVV) Vier thema’s: o Huis & tuin o Vervoer o Milieu o Media Formulier (IVV) Peiling: 14 en 15 mei 2013

Afnamedesign 6 toetsboekjes met telkens 2 toetsen In elk toetsboekje komen de vier thema’s aan bod 1 toetsboekje per school 4 lesuren per toetsboekje (telkens blokken van 1 lesuur) Schaal ToetsboekjeRekenenLezenIVVLuisterenAantal Aantal

De steekproef 3381 leerlingen 384 klassen 124 vestigingsplaatsen 116 scholen

Cesuurbepaling Kalibratiestudie eindtermen opgaven meetschaal toetsnorm Vooronderzoeken: lln & experten analyses rapportering peiling Fasering peilingsonderzoek

analyses OPGAVEN moeilijkheidsgraad LEERLINGEN vaardigheid

Deze opgaven moeten de leerlingen (nog) niet beheersen Deze opgaven moeten de leerlingen beheersen Behalen eindtermen Behalen eindtermen nog niet bepaling cesuur

Resultaten per domein: functionele taalvaardigheid lezen

Bioscoopfilm

5% 86% 3% 4% 86% juist

10% 3% 76% 8% 76% juist

46% juist

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Resultaten per domein: functionele taalvaardigheid luisteren

Voorbeeldfragment De LijnDe Lijn Inleidende tekst: Voor de meesten van ons is de bus nemen iets vanzelfsprekends. Voor rolstoelgebruikers is dat heel wat minder evident. In het volgende fragment zie je een discussie over dit thema. Deelnemers aan de discussie zijn de directeur-generaal van De Lijn en twee leden van een actiegroep die pleit voor meer toegankelijkheid.

11% 25% 4% 55% 55% juist

47% juist

42% juist

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Resultaten per domein: functionele rekenvaardigheid

80% juist (513,50 euro)

4% 16% 68% 11% 68% juist

45% juist (216 kWh)

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Resultaten per domein: functionele informatieverwerving en -verwerking

86% juist

74% juist (p. 45)

46% juist

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Resultaten per leerlingengroep

Schoolse achterstand

Resultaten per leerlingengroep

Thuistaal

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per studiegebied

Samenhang met toetsprestaties

Overzicht kenmerken context en input LeerlingkenmerkenSchoolkenmerken GeslachtSchooltype LeeftijdOnderwijsnet ThuistaalVerstedelijkingsgraad Aantal boeken thuisGOK-concentratiegraad Leermoeilijkheden Sociaal-economische status Studiegebied

Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-

Leerproblemen Totaal: 32% leerproblemen

Lezen Luisteren Rekenen IVV Gezinskenmerken Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal-- -- uitsluitend andere taal--- Gunstige sociaal-economische status van het gezin + Aantal boeken thuis (t.o.v. 0 tot 10) 11 tot tot meer dan

Lezen Luisteren Rekenen IVV Gezinskenmerken Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal-- -- uitsluitend andere taal--- Gunstige sociaal-economische status van het gezin + Aantal boeken thuis (t.o.v. 0 tot 10) 11 tot tot meer dan

Lezen Luisteren Rekenen IVV Gezinskenmerken Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal-- -- uitsluitend andere taal--- Gunstige sociaal-economische status van het gezin + Aantal boeken thuis (t.o.v. 0 tot 10) 11 tot tot meer dan

Lezen Luisteren Rekenen IVV Attitudes en motivatie Attitude leerling ten opzichte van school++ Leerling-leerkrachtrelaties + + Voorkeur voor praktijkvakken (t.o.v. algemene vakken)- -- Positief gemotiveerde studiekeuze- -- Motivatie Leerling ziet nut niet in (amotivatie)- -- Leerling voelt zich schuldig (geïntrojecteerde regulatie) -- Leerling moet van anderen (externe regulatie) -

Lezen Luisteren Rekenen IVV Attitudes en motivatie Attitude leerling ten opzichte van school++ Leerling-leerkrachtrelaties + + Voorkeur voor praktijkvakken (t.o.v. algemene vakken)- -- Positief gemotiveerde studiekeuze- -- Motivatie Leerling ziet nut niet in (amotivatie)- -- Leerling voelt zich schuldig (geïntrojecteerde regulatie) -- Leerling moet van anderen (externe regulatie) -

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-

Schoolloopbaantype

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -

Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -

Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -

Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -

Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -

Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -

Resultaten van de peiling: schoolverschillen voor controle achtergrond- kenmerken

Lezen 2 scholen doen het minder goed 1 school doet het beter

Luisteren 4 scholen doen het minder goed 2 scholen doen het beter

Rekenen 0 scholen doen het minder goed 3 scholen doen het beter

IVV 2 scholen doen het minder goed 4 scholen doen het beter

Resultaten van de peiling: schoolverschillen na controle achtergrond- kenmerken

Schoolverschillen na controle voor de variabelen uit het nettomodel Lezen Luisteren

Schoolverschillen na controle voor de variabelen uit het nettomodel Rekenen IVV

Resultaten van de peiling: formulieren

Formulier

Aanvraagformulier vakantiejob

Terugbetalingsformulier sportvoordeel jongeren

Besluit Zwakke resultaten voor lezen, luisteren en rekenen. Betere resultaten voor IVV. Sterke samenhang met o thuistaal (behalve rekenen) o dyscalculie voor rekenen en IVV o twee of meer jaar schoolse achterstand (behalve lezen) o schoolloopbaan Bijna geen schoolverschillen meer na controle voor achtergrondkenmerken. Formulieren: basiselementen geen probleem, maar zelf info selecteren moeilijker

Nog vragen? Algemene informatie peilingsonderzoek