Directiedag CLB 20/02/2014
Agenda Welkom, agenda en mededelingen (9.30u-10.00u) Actieplan vroegtijdig schoolverlaten, Marie Kruyfhooft, dep. OV (10.00u-10.30u) Vlaams actieplan suïcidepreventie, Marjolijn van den Berg, AZG (10.30u-11.00u) Pauze (11.00u-11.20u) Talennota, Sien Van den Hoof, dep. OV (11.20u-11.45u) Mijn Onderwijs, Raf Geusens-dep. OV en Elke Defranc-AgODi (11.45u-12.30u) Lunch (12.30u-13.15u) Mededelingen personeel, Patricia Van Reet (13.15u-13.45u) M-decreet, Theo Mardulier, dep. OV (13.45u-15.15u) Discimus, Michael Van der Eycken, AgODi (15.15u-15.30u)
Mededelingen IJH: Moduleren: 55/72 gemoduleerd Jeugdhulpwijzer: Light versie in de loop van april (beperkte zoekmogelijkheden) Full versie: deze zomer MDT: infomoment op 12 maart 2014 (oa. zorgzwaarte) PICOV - communicatie Spijbelplannen- afstemming IJH Extra infomoment scholen: 26/03/2014 Audit CLB: informeel overleg met sociale partners en CLB-sector Volgende directiedag: vrijdag 23 mei 2014
Actieplan vroegtijdig schoolverlaten
Algemeen EU 2020 (10%) Pact 2020 (4,3%) Actieplan VSV: goedgekeurd door de Vlaamse Regering 27 september 2013
Stand van zaken: EAK Tabel 1: vroegtijdige schoolverlaters in % - jaargemiddelden 2000-2012 Bron: FOD Economie, ADSEI, EAK Kalenderjaar Totaal 2000 11.60 2001 11.50 2002 11.70 2003 12.50 2004 11.0 2005 10.70 2006 10.00 2007 9.30 2008 8.60 2009 2010 9.60 2011 2012 8.70
Stand van zaken: SSL Kalenderjaar Totaal 2004 12.0 2005 2006 12.6 2007 Tabel 2: Vroegtijdig schoolverlaters in % - jaargemiddelden 2004-2010 Bron: SSL Kalenderjaar Totaal 2004 12.0 2005 2006 12.6 2007 13.0 2008 12.7 2009 2010a 11.1 2010b 13.9
Uitgangspunten Europees referentiekader Keuzes maken voor enkele quick wins samen met acties op langere termijn Elke jongere tot aan de meet
Identificatie, monitoring & coördinatie Wetenschappelijk rapport met regionale indicatoren omtrent VSV Voorjaar 2013 Rapporteren op schoolniveau omtrent VSV via databundel 2014 Scholen ondersteunen bij het lezen van de databundel Directies en beleidsondersteuners ondersteunen via prioritaire nascholing 2014-2015
Preventie (1) Informatie aanreiken aan de scholen via een specifieke website 2013-2014 Met behulp van de aangereikte info en de cijfers bepalen de scholen in hun beleid hoe zij vroegtijdig schoolverlaten binnen hun school gaan bestrijden en werken zij hieromtrent acties uit. De inspectie volgt de cijfers en de doeltreffendheid van het begeleidingsbeleid op tijdens het vooronderzoek en de doorlichting Voorbereiding vanaf 2014 Toepassing vanaf 2014-2015
Preventie (2) De website onderwijskiezer verder optimaliseren + informatie voor vroegtijdig schoolverlaters toevoegen 2013-2014 Onderzoeken of een uitbreiding van de schoolverlatersstudie mogelijk is Vanaf 2014 Flexibele leerwegen in het secundair onderwijs: duidelijk informeren, praktijkvoorbeelden en ondersteunen van scholen bij de uitbouw ervan Vanaf 2013-2014
Preventie (3) De evaluatie van het stelsel leren en werken 2014 De versterking van de werkcomponent binnen de huidige systemen van leren en werken (incluis ILW) Geleidelijke invoering van de stageverplichting in de 3de graad BSO (1ste, 2de en 3de leerjaar) en de 3de graad TSO (1ste en 2de leerjaar) Vanaf 2013-2014
Preventie (4) Het inzetten van arbeidsmarktinstrumenten binnen de schoolse context in onderling overleg tussen onderwijs en arbeidsmarkt 2013-2014 Het in kaart brengen van de problematiek van de pullfactor “arbeidsmarkt” (groenpluk) om vroegtijdig schoolverlaten te verklaren, via bevraging van schoolverlaters Sensibiliseren van sectoren en werkgevers over het belang om jongeren mee tot aan de meet te brengen via de modelovereenkomst stage en werkervaring. Uitrol van de Vlaamse kwalificatiestructuur 2012-2015
Interventie Verzamelen en verspreiden van praktijkvoorbeelden (peer)coaching 2013-2014 Transitietrajecten verder openstellen voor leerlingen uit het buitengewoon SO en waar mogelijk uitbreiden naar leren en werken Vanaf 2013-2014
Compensatie Vanaf 2013-2014 EVC-trajecten stimuleren en bekendmaken Verder uitbouwen en faciliteren van kwalificerende beroepsgerichte trajecten via samenwerking tussen o.m. het volwassenenonderwijs, VDAB, Examencommissie, Syntra en bedrijven/organisaties Bekendmaken van de mogelijkheid tot het volgens van deze kwalificerende beroepsgerichte trajecten Vanaf 2013-2014 EVC-trajecten stimuleren en bekendmaken Kennisname uitrol acties loopbaanakkoord Vanaf 2013
Overkoepelende acties Opmaak draaiboek als lokaal afsprakenkader voor scholen-CLB’s-VDAB en eventueel andere betrokken actoren die ingezet kunnen worden bij het bestrijden van VSV (hierin prioritaire aandacht voor grootstedelijke context en Brussel) Vanaf 2013-2014 Opvolging en bijsturing actieplan vroegtijdig schoolverlaten Continu
Dank voor uw aandacht! Vragen of bedenkingen steeds welkom bij Marie Kruyfhooft (marie.kruyfhooft@ond.vlaanderen.be) Carl Lamote (carl.lamote@ond.vlaanderen.be) Debby Peeters (debby.peeters@ond.vlaanderen.be)
Een nieuw Vlaams actieplan suïcidepreventie 2012-2020 CLB – directiedag 20 februari 2014
Inhoud van de presentatie Marjolijn van den Berg Inhoud van de presentatie Achtergrond van het Vlaams actieplan suïcidepreventie Jongeren en zelfdoding Kort overzicht van de strategieën in het Vlaams actieplan suïcidepreventie Wat betekent dit voor u? Vragen en opmerkingen
Marjolijn van den Berg Achtergrond Het preventieve gezondheidsbeleid kadert in het preventiedecreet uit 2003 Gezondheidsdoelstellingen en actieplannen zijn gereedschappen om het preventieve gezondheidsbeleid vorm te geven Een gezondheidsdoelstelling wordt voorgesteld tijdens een gezondheidsconferentie Een gezondheidsdoelstelling wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het Vlaams parlement De gezondheidsconferentie suïcidepreventie werd gehouden in december 2011 De gezondheidsdoelstelling en het bijbehorend actieplan werden goedgekeurd in maart 2013
Een overzicht van de strategieën in het actieplan suïcidepreventie Marjolijn van den Berg Een overzicht van de strategieën in het actieplan suïcidepreventie 1. Geestelijke gezondheidsbevordering met betrekking tot individu en maatschappij 2. Suïcidepreventie door laagdrempelige telefonische en online hulp 3. Bevorderen van deskundigheid en netwerkvorming bij intermediairs 4. Strategieën voor specifieke risicogroepen 5. De ontwikkeling en implementatie van aanbevelingen en hulpmiddelen voor de preventie van suïcide.
Sterfte door zelfdoding bij jongeren Bron: Vlaams Gewest, sterftecijfers 2010 Sterfte door zelfdoding bij jongeren 2e doodsoorzaak bij jongeren na verkeersongevallen In de leeftijdscategorie 10 tot 14 jaar stierven in 2010 3 jongens en 1 meisje door zelfdoding In de leeftijdscategorie 15 tot 19 jaar stierven 16 jongens en 6 meisjes door zelfdoding
Bron: HBSC Studie 2010 Over jongeren: 20 % van de meisjes en 15,2 % van de jongens hebben wel eens aan zelfmoord gedacht
Over jongeren: Zelfmoordgedachten naar opleiding Bron: HBSC Studie 2010 Over jongeren: Zelfmoordgedachten naar opleiding
Over jongeren: Zelfbeschadigend gedrag Bron: HBSC Studie 2010 Over jongeren: Zelfbeschadigend gedrag 15,5% van de jongeren die zichzelf opzettelijk hebben beschadigd, heeft dit minder dan 1 maand geleden gedaan.
Mythes en veel gestelde vragen over zelfdoding (mbt jongeren) Marjolijn van den Berg Mythes en veel gestelde vragen over zelfdoding (mbt jongeren) Iemand die over zelfdoding praat, doet het niet Iemand die een zelfmoordpoging doet, wil enkel de aandacht trekken Iemand die impulsief een paar pillen slikt, is dat wel een zelfmoordpoging? Is zelfdoding te voorkomen?
De individuele veerkracht en het vermogen voor zelfhulp versterken. Marjolijn van den Berg Strategie 1 Geestelijke gezondheidsbevordering met betrekking tot individu en maatschappij De individuele veerkracht en het vermogen voor zelfhulp versterken. Ondersteuningsvaardigheden bij ouders verhogen. Bevorderen van sociale aansluiting. Hulp zoeken aanmoedigen en stigma doorbreken. De leefomgeving gezonder, zorgzamer en suïcideveiliger maken via beleid in de lokale gemeenschap, scholen, werkplek en via de media.
Aspha ook voor leerkrachten en CLB medewerkers Marjolijn van den Berg Strategie 2 Suïcidepreventie door laagdrempelige telefonische en online hulp Zelfmoordlijn 02-649 95 55 1813 Aspha ook voor leerkrachten en CLB medewerkers Awel luistert naar kinderen en jongeren 102 Portaalsite suïcidepreventie 1813 En…
Inzetten op depressieve jongeren: SPARX Marjolijn van den Berg Inzetten op depressieve jongeren: SPARX
Marjolijn van den Berg Strategie 3 Bevorderen van deskundigheid en netwerkvorming bij intermediairs Deskundigheidsbevordering door de CGG suïcidepreventiewerkers: 3 daagse vorming jongeren, hulp aan scholen na een zelfdoding, opstellen van draaiboeken www.suicidepreventievlaanderen.be
Strategie 4 Strategieën voor specifieke risicogroepen Marjolijn van den Berg Strategie 4 Strategieën voor specifieke risicogroepen Suïcidepogers, screening en opvang: KIPEO voor jonge pogers, www.ontrackagain.be, Voor leerkrachten (en ouders): www.opnieuwverder.be behandeling van personen met suïcidale gedachten en gedrag kwetsbare groepen: VDIP (eerste psychose), Werkgroep Verder (hulp aan nabestaanden: iedereen in een school is nabestaande…)
aanbevelingen voor de preventie van zelfdoding Marjolijn van den Berg Strategie 5 De ontwikkeling en implementatie van aanbevelingen en hulpmiddelen voor de preventie van suïcide aanbevelingen voor de preventie van zelfdoding aanbevelingen voor de vroegdetectie, vroeginterventie en behandeling van suïcidaal gedrag aanbevelingen voor ketenzorg voor suïcidale personen
Aanknopingspunten onderwijs Marjolijn van den Berg Aanknopingspunten onderwijs Preventiecoaches Deskundigheidsbevordering door de CGG SP Algemene richtlijnen suïcidepreventie Toolkit suïcidepreventie voor scholen (Euregenas 2014) Portaalsite (2013) Serious game?
Vragen, opmerkingen, suggesties? Marjolijn van den Berg Vragen, opmerkingen, suggesties? Marjolijn van den Berg Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid marjolijn.vandenberg@wvg.vlaanderen.be Dank u voor uw aandacht!
Mannen Vrouwen aantal overlijdens verschil met 2000 Startcijfer 2000 Marjolijn van den Berg Mannen Vrouwen aantal overlijdens verschil met 2000 Startcijfer 2000 843 331 2001 837 -0% 302 -8% 2002 802 -5% 298 -10% 2003 785 -6% 289 -12% 2004 784 301 -9% 2005 818 -3% 297 Start actieplan 2006 700 -17% 280 -15% 2007 681 -19% 303 2008 728 -13% 299 l 2009 792 310 Huidige cijfers 2010 772 294 -11% streefcijfer 776 305
Marjolijn van den Berg Rangschikking Europese lidstaten naar sterfte door suïcide, gemiddelde 2005-2007 AT Oostenrijk BG Bulgarije CY Cyprus CZ Tsjechië DE Duitsland DK Denemarken EE Estland ES Spanje FI Finland FR Frankrijk GR Griekenland HU Hongarije IT Italië IE Ierland LT Litouwen LU Luxemburg LV Letland MT Malta NL Nederland PL Polen PT Portugal RO Roemenië SE Zweden SI Slovenië SK Slovakije UK Verenigd Koninkrijk
SAMEN TAALGRENZEN VERLEGGEN Sien Van den Hoof Directiedag CLB 20 februari 2014
Context Conceptnota “Samen taalgrenzen verleggen” (juli 2011) Voor de school Op school Buiten de school Een talenbeleid De (toekomstige) leraren Decretale vertaling in Onderwijsdecreet XXIII Ingangsdatum: september 2014
Basisonderwijs Nederlands Screening Nederlandse taalvaardigheid Taaltraject Taalbad Moderne Vreemde Talen Frans Taalinitiatie
Secundair onderwijs Nederlands Screening Nederlandse taalvaardigheid 3u extra taalles Nederlands Moderne Vreemde Talen Uitbreiding aanbod: alle levende talen CLIL (Content and Language Integrated Learning)
Reacties Geen bijkomende middelen Planlast Pedagogische vrijheid van de scholen Expertise van de leerkracht Ondersteunende instrumenten Nascholing
Directiedag CLB 20 februari 2014 Mijn Onderwijs Directiedag CLB 20 februari 2014
Mijn Onderwijs: Agenda Demo Beveiliging
Mijn Onderwijs: Beveiliging Structuur in Gebruikersbeheer: Lokale beheerder (bijv. Schooldirecteur) Mijn Onderwijs Portaal Beheerder Portaalgebruiker Algemeen Instellingen & Leerlingen Personeel Portaalgebruiker Confidentieel webEdison Beheerder Edisongebruiker Zone30 Beheerder e.a. Inrichtende machten aanstellen lokale beheerders
Mijn Onderwijs: Beveiliging Structuur in Mijn Onderwijs:
Mijn Onderwijs: Beveiliging Mogelijke rechten voor een document: ALG Kan gezien worden door gebruikers met rechten Portaalgebruiker Algemeen Instellingen & Leerlingen of Personeel ALGIL (= Portaalgebruiker Algemeen Instellingen & Leerlingen) ALGP (= Portaalgebruiker Algemeen Personeel) CONF Kan gezien worden door gebruikers met rechten Portaalgebruiker Confidentieel Instellingen & Leerlingen of Personeel CONFIL (=Portaalgebruiker Confidentieel Instellingen & Leerlingen) CONFP (= Portaalgebruiker Confidentieel Personeel)
Elektronische salarisbrief ‘on demand’
Elektronische salarisbrief Situatie 2008-2009 Salaris, eindejaarstoelage, vakantiegeld, herzieningen Op papier en via post verstuurd Alleen bij wijzigingen Geen duplicaten mogelijk 2008: 2.325.248 Leesbaarheid
Elektronische salarisbrief Waarom innoveren ? Nieuwe klantenverwachtingen: informatie steeds beschikbaar ‘on demand’ Een salarisbrief voor elke betaling Ecologische keuze (papier, transport) Efficiëntiewinst Mee met tendensen/evolutie in de samenleving - imago Betere dienstverlening werkstations
Elektronische salarisbrief Kenmerken Beveiligde en gekende omgeving! Via Zoomit-functie thuisbankieren Conform privacywetgeving Vrijwilligheid Terugkeer naar papier altijd mogelijk Communicatie
Aantal loonbrieven via opt-in
Verhouding
Resultaten Meer dan 38.000 personeelsleden kiezen voor de digitale loonbrief, of bijna 22% In 2012: besparing van 237.859 papieren loonbrieven 54
Meer is mogelijk Formule van opt-out, mits goede communicatie en begeleiding
Principes van ‘opt-out’ Voor wie PC-bankt in Zoomitbank, wordt de elektronische salarisbrief de standaard Wie de salarisbrief nog op papier wil, moet daarvoor kiezen Er is een duidelijk potentieel: Zoomitbanken + PC-banking-gebruikers
Voorwaarden voor opt-out Draagvlak bij sociale partners (in overleg) Zeer goede communicatie en informatie aan de personeelsleden: ruim op voorhand, helder, volledig De keuze voor opt-out moet eenvoudig en gemakkelijk zijn Ruime overgangsperiode => start in de loop van 2014
En verdere toekomst Aanbod via “Mijn onderwijs“ Andere personeelsdocumenten (fiscale fiches ...) Meer leesbare en duidelijke loonbrief
CAPELO Het elektronisch pensioendossier
Wat? Werkgevers bezorgen alle loopbaandata elektronisch aan PDOS Elektronisch pensioendossier Automatische berekening van pensioenvoorwaarden en –bedrag mogelijk (sneller, correcter …)
Waarom? Minder administratieve rompslomp voor scholen en personeel Service voor personeelsleden Nieuwe loopbaanvoorwaarden pensioenwet Pensioenramingen worden mogelijk (generatiepact) Federale verplichting – pensioenwet
Fase 1 Vanaf 1 januari 2011: AgODi geeft alle loopbaangegevens door aan PDOS via de kwartaalaangifte RSZ (DMFA) gerealiseerd in 2012
Fase 2 Alle gegevens vóór 1 januari 2011 geeft AgODi door aan de PDOS 2014-2015: voor 180.000 personeelsleden worden loopbaangegevens doorgegeven aan de PDOS Personeelsleden krijgen een loopbaanoverzicht Nazicht en goedkeuring Bepalend voor berekening voorwaarden en bedrag pensioen
Opleiding Secretariaatsmedewerkers CLB
Opleiding secretariaatsmedewerkers CLB Tweedaagse opleiding in Brussel Doelgroep: secretariaatsmedewerkers van de CLB’s Planning: 24 en 28 april 2014 Inhoud en thema’s: kennismaking met AgODi (situering, structuur, kerntaken, beheersovereenkomst, …) de website van Onderwijs en Vorming hoe kan de website je ondersteunen bij je taken als secretariaatsmedewerker?
Opleiding secretariaatsmedewerkers CLB Inhoud en thema’s: berekening van de omkadering en invullen van de formulieren personeelsformatie verloven (loopbaanonderbreking, VVP & AVP, TBSPA) bevallingsverlof tijdelijk andere opdracht basisprincipes van de salarisberekening en interpreteren van de schoollisting Kennismaking met SBT en werkstation
Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen DISCIMUS Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen
Uitdagingen Verschillende maatschappelijke uitdagingen Capaciteit DISCIMUS - Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen Uitdagingen Verschillende maatschappelijke uitdagingen Capaciteit Dubbele inschrijvingen Steeds grotere vraag naar gegevens Van beleidsmakers Van scholen Nood aan snelle beschikbaarheid gegevens Planlastvermindering Eenvoudige uitwisseling en efficiëntere werking Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi)
Gebruik van leerlingengegevens door AgODi Berekenen van omkadering en toelagen Leerplichtcontrole & opvolging kleuterparticipatie Doorgeven van gegevens aan verschillende partners: Afdeling Studietoelagen, CLB’s, AGIOn, Kinderbijslagfonds(en), Leer- en ervaringsdatabank (VDAB, CVO’s) Cijfergegevens voor beleidsondersteuning Kwaliteit van al deze processen is afhankelijk van de gegevens die bezorgd worden door de scholen
Deelnemers aan het project DISCIMUS - Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen Deelnemers aan het project Nu Alle basisscholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs (uitgez. type 5) Alle scholen voor gewoon en buitengewoon secundair onderwijs (uitgez. type 5) Centra voor Deeltijds Onderwijs (CDO’s) Later CLB’s, DKO, Syntra Vlaanderen, buitengewoon onderwijs type 5 Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi)
Partners in succes AgODi Databank met toegangspoorten DISCIMUS - Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen Partners in succes AgODi Databank met toegangspoorten Verstuurt en ontvangt gegevens Softwareleveranciers Aansluiten schooladministratiepakket op toegangspoorten Gebruiksvriendelijke toegang tot databank Schooladministratie Onmiddellijk registreren in schooladministratiepakket Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi)
Hoe functioneert DISCIMUS? DISCIMUS - Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen Hoe functioneert DISCIMUS? School voert informatie in het schooladministratiepakket in Informatie die nodig is, vloeit meteen door naar de centrale databank van AgODi Meteen antwoord of de verwerking geslaagd is Mogelijk om gegevens uit te wisselen op het moment dat de school het vraagt Respect voor privacy Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi)
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften M-decreet
M-decreet Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht Wat regelt het M-decreet nog Flankerende maatregelen Data inwerkingtreding
M-decreet 1. Belangrijkste bepalingen 1.1. aanscherping opdracht school en CLB Principes handelingsgericht samenwerken verankeren Nemen van gepaste maatregelen en doen van redelijke aanpassingen Definiëren van aanpassingen aan de onderwijsomgeving (remediëren, differentiëren, compenseren, dispenseren binnen de context van een gemeenschappelijk curriculum) Definiëren van de fasen van zorgcontinuüm (basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg) Definiëren van disproportionaliteit (protocol, GKGB-decreet) Definitie leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
M-decreet 1. Belangrijkste bepalingen 1.2. wetenschappelijke criteria voor de types buitengewoon onderwijs Geleidelijke evolutie van medisch naar sociaal model type 1 en 8 vervangen door type “basisaanbod” (obv onderwijsbehoeften) Behoud medische criteria voor types 2 (verstandelijke beperking),3,4,5,6,7 (incl. STOS) en 9 (ASS) Mogelijkheid tot vastleggen diagnostische protocollen (afstemming VAPH, kwaliteitscentrum diagnostiek, PRODIA) Programmatieprocedure bijkomend aanbod
M-decreet 1. Belangrijkste bepalingen 1.3. herformuleren toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs: Fasen zorgcontinuüm doorlopen Aanpassingen (o.a. R,D,C,D) om leerling te blijven meenemen in GC zijn disproportioneel of onvoldoende (uitz.: bij start onderwijscarrière in BuO: zullen zijn) Onderwijsbehoeften in kaart gebracht obv een interactioneel model en niet louter toe te schrijven aan SES-kenmerk van de leerling Welk type van toepassing is Onderscheid in BUSO OV1,2 en 3 en OV4 (GC wel haalbaar)
M-decreet 1. Belangrijkste bepalingen 1.3. herformuleren toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs: Monopolie positie CLB Bemiddelingscommissie Overgangsperiode Verslag kan opgeheven worden Is een verslag dat een recht op toegang geeft tot buitengewoon onderwijs >< inschrijvingsverslag Periodieke evaluatie van inschrijving in type basisaanbod (2 jaar BuBaO – na opleidingsfase BUSO)
M-decreet 1. Belangrijkste bepalingen 1.4. herformuleren toelatingsvoorwaarden geïntegreerd onderwijs: Gemotiveerd verslag >< inschrijvingsverslag BuO Inzet van GON ondersteuning in combinatie met compenserende en dispenserende maatregelen = nodig en voldoende om de leerling het GC te laten volgen Welk type van toepassing is ≥ 9 maanden BuO voor leerlingen basisaanbod (link waarborgregeling) overgangsregeling
M-decreet 2. Inschrijvingsrecht (vervangt draagkrachtafweging) Onverkort recht: leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum kunnen volgen met toepassing van gepaste maatregelen (komen in aanmerking voor gewone studiebekrachtiging) Inschrijving onder ontbindende voorwaarde: leerlingen met een verslag dat toegang geeft tot BuO: school verplicht tot overleg over aanpassingen GC of studievoortgang obv IAC Disproportionaliteit bevestigd: ontbinding inschrijving Aanpassingen proportioneel: ondersteuning (GON/ION) Procedure tijdens de schoolloopbaan
M-decreet 2. Inschrijvingsrecht Geen automatische bemiddeling door LOP Versterking rechtsbescherming: samenstelling (PMH krijgen een plaats), bevoegdheden (behandeling ten gronde – geen marginale toetsing) en gevolgen (link met onafhankelijk mechanisme in toepassing van art. 33§2 VRPH en art. 40 GKGB-decreet)
M-decreet 2. Inschrijvingsrecht: advies Raad van State Sinds 13 augustus 2009 (datum goedkeuringsdecreet): verbintenis overheid om recht op toegang tot IO te waarborgen (IO = principe, BuO = uitzondering) Gewoon onderwijs verplicht tot voldoende ondersteuningsmaatregelen. Inclusief onderwijs geleidelijk realiseren rekening houdend met beschikbare middelen (standstill) Door recht op inschrijving in GO onverkort te laten gelden wanneer leerlingen het GC kunnen volgen met proportionele en gepaste maatregelen: ontwerp lijkt recht op toegang voldoende te verzekeren
M-decreet 2. Inschrijvingsrecht: advies Raad van State Recht op redelijke aanpassingen: onmiddellijk! (discriminatie!): door toegang tot BuO te beperken tot die situaties waar de aanpassingen in GO disproportioneel/onvoldoende zouden zijn: ontwerp lijkt recht op RA in GO voldoende te waarborgen.
M-decreet 2. Inschrijvingsrecht: advies Raad van State Artikel 24 betekent niet dat BuO moet verdwijnen, op voorwaarde dat er een principieel recht op toegang tot het gewoon onderwijs bestaat Conclusie: ontwerp zet stappen in de richting van algemene doelstelling van artikel 24, bestaan/verder ontwikkelen BuO doet hieraan geen afbreuk
M-decreet 3. Wat regelt het M-decreet nog? Afschaffing CABO (subcommissies): Verlenging +21jarigen: klassenraad Vrijstelling leerplicht, POAH: onderwijsinspectie Autonome secundaire ziekenhuisscholen Actualisatie/toekomstgerichte omschrijvingen OV’s Programmatiemogelijkheden OV4
M-decreet 4. Flankerende maatregelen 4.1. Kwaliteitscontrole Onderwijs/CLB inspectie op diagnostische praktijk CLB – afstemming Zorginspectie 4.2. Competentieontwikkeling 4.3. Waarborgregeling 4.4. Monitoring
M-decreet Decreet gestemd in Commissie voor Onderwijs en Gelijke kansen op 13 februari 2014 Behandeling in plenaire zitting: komende weken Ingangsdatum: geleidelijk vanaf 1/4/2014, ten volle vanaf 1/9/2015
Hoe functioneert DISCIMUS? DISCIMUS - Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen Hoe functioneert DISCIMUS? internet Discimus Instellingen (Directeur, medewerker, …) 1 School AgODi Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) 88
Afgeschafte zendingen via WebEDISON Geen zendingen van leerlingengegevens meer nodig voor informatie die via DISCIMUS wordt uitgewisseld Afgeschafte zendingen van leerlingengegevens: Eerste drie schooldagen Eerste schooldag van oktober In- en uitschrijvingen (SO) Eerste schooldag van februari (BaO) Problematische afwezigheden Halve dagen aanwezigheid kleuters (BaO) Wijzigingen leerlingenkenmerken (SO) Later: GON, studiebewijzen (SO), onderwijs aan huis (SO)…
DISCIMUS nu Uitwisseling gerealiseerde inschrijvings- en uitschrijvingsgegevens Schooljaar 2013-2014 en 2014-2015 Geen aanmeldingen of weigeringen Dubbele inschrijvingen zijn opvraagbaar Welke leerling, periode, andere school Huidig of volgend schooljaar Regelgeving staat dit toe Nu dit schooljaar uitwisseling en volgend schooljaar kan ook al geregistreerd worden Instappers: niet wachten tot instapdag, invoeren op moment van inschrijving Stamnummers: Automatisch toegekend Volgorde volgens inschrijving Begint met 12 voor dit schooljaar en volgend schooljaar met 13
DISCIMUS nu Uitwisseling van aan- en afwezigheidsgegevens Niet-leerplichtige kleuters: aanwezigheden Leerplichtige kleuters, lager- en secundair onderwijs: afwezigheden Raadplegen: eigen school of over de scholen heen bij schoolwijziging (vb. Z- of B-codes, aanwezigheden kleuters) Uitwisseling leerlingenkenmerken Nu dit schooljaar uitwisseling en volgend schooljaar kan ook al geregistreerd worden Instappers: niet wachten tot instapdag, invoeren op moment van inschrijving Stamnummers: Automatisch toegekend Volgorde volgens inschrijving Begint met 12 voor dit schooljaar en volgend schooljaar met 13
Toekomst Verdere integratie leerlingengegevens in DISCIMUS Ondersteuning verificatie via DISCIMUS Afbouw van papierstromen …
DISCIMUS - Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen Erkenning Prijs voor ‘Best Practice’ van EIPA (European Institute of Public Administration) e-Gov Award voor gebruiksvriendelijkheid Agoria Indigo-Innovatieprijs HP-Belgacom Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi)
Informatie over DISCIMUS DISCIMUS - Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen Informatie over DISCIMUS Omzendbrief DISCIMUS – Een toekomstgerichte manier om leerlingengegevens uit te wisselen (NO/2012/01) www.agodi.be Schooldirect (www.schooldirect.be) Website www.ond.vlaanderen.be Wetwijs: “D” Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi)
Vragen?