Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen Spreker: Marleen Coutuer Organisatie/Instelling:
Advertisements

Taal in de BPV Werkveld UV
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
Basisvorming.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Technische geletterdheid en onderwijs
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infodag Erasmus 19/02/2008 Xavier Kruth
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november
Slotconferentie INTUIT 30 januari 2008 Alessandra Corda
Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Veerle Vandelacluze KATHO
Taalontwikkeling in mbo
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Taalbeleid.
Evaluatie van vaardigheden
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Hoofdlijn Communicatie
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Welkom! Nederlands A1-A2.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
1 Het Europass-portfolio Leren en werken in Europa 16/10/2011, AFS Interculturele Programma’s Anneke Vanden Bulcke.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Pourquoi apprendre le français?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Experten in de derde graad Proefproject
INFORMATION DELF SCOLAIRE VOOR DE LEERLINGEN VAN 3H T/M 6V.
DELF Junior op het Augustinianum
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Wat is het Europees raamwerk?
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Visie op het economieonderwijs
Voorstelling & toelichting nieuwe leerplannen Duits
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Transcript van de presentatie:

Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Accenten bij de eindtermen en ontwikkelingsdoelen MVT Het ERK Situering Accenten bij de eindtermen en ontwikkelingsdoelen MVT Het ERK Taalportfolio Europass Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

TALENBELEIDSNOTA De lat hoog voor talen… Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Nieuwe eindtermen moderne vreemde talen Belang van talenkennis wordt onderstreept Lissabon  moedertaal +2 praktische vaardigheden vreemde talen onderwijzen vanaf jonge leeftijd Enkele duidelijke aanwijzingen voor nieuwe eindtermen en ontwikkelingsdoelen in Talenbeleidsnota Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Wat zegt de talenbeleidsnota over de eindtermen Frans BaO? betere aansluiting BaO en SO rekening houden met gewijzigde situatie in BaO lessen Frans (dus ook eindtermen) nu verplicht in BaO mogelijkheid tot talensensibilisering en taalinitiatie operationaliseren, actualiseren, concreter maken competentiegerichter formuleren Europees ReferentieKader (ERK) als referentie Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Leerlijn 5 vaardigheden Tekstsoorten Tekstkenmerken Strategieën en attitudes Attitudes Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Nieuwe eindtermen taalstructuren en moderne vreemde talen Systematische leerlijn Verticaal BaO ➞ 1ste graad ➞ 2de graad ➞ 3de graad ASO – TSO – KSO: einde = onafhankelijke gebruikers (B1) l Horizontaal MVT en Nederlands taalstructurele kennis in leerlijn van 1ste tot 3de graad Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Nieuwe eindtermen moderne vreemde talen Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Cultuur Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Europees Referentie Kader Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Cecile De Fré

Stijgende gradatie taalvaardigheid zes taalbeheersingsniveaus A1  A2  B1  B2  C1  C2 Stijgende gradatie taalvaardigheid A1+A2 niveau basis-gebruiker B1+B2 niveau onafhankelijke gebruiker C1+C2 niveau vaardige gebruiker Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Cecile De Fré

Een Europees taalportfolio voor Vlaanderen Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Cecile De Fré

Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Cecile De Fré

waarom een Vlaamse versie? overgang BaO – SO vergemakkelijken; het spoort met de eindtermen en dus leerplannen; goedgekeurd door de Raad van Europa. Misschien best het laatste argument weglaten? Het is nl. ook voor Engels bruikbaar. Hier kan je ook aanhalen dat voor de hogere jaren eventueel gewerkt kan worden met bestaande buitenlandse taalportfolio’s als het taalbeheersingsniveau van de lln. Dit toelaat (wat in sterke ASO richtingen zeker het geval is in de derde graad; tot dan en de andere richtingen vinden hun gading in ons taalportfolio) Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Cecile De Fré

Europees taalportfolio mobiliteit voor leraren en leerlingen taalbeheersingsniveaus van het ERK vertaling van ERK naar leerlingen Deze dia kan je gebruiken ter vervanging van de quiz. Vrijheid van mobiliteit leidde tot de noodzaak neutrale niveaubepalingen te hebben… Taalbeheersingsniveaus van het ERK zijn dan ook voor alle talen, oorspronkelijk bedoeld om werkgevers te helpen maar… De ondertitel van het ERK wijst erop dat men er ook nut voor het onderwijs in zag; ERK inderdaad veel bruikbare tips voor leren, onderwijzen en beoordelen maar voor de leerlingen zelf te uitgebreid Daarom taalportfolio Voordelen van een Europees taalportfolio (daarna vanuit link met eindtermen en ev. Clef d’or² behoefte aan Vlaamse versie duiden) Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Cecile De Fré

Vijf vaardigheden luisteren lezen mondelinge interactie spreken schrijven Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Cecile De Fré

4 delen Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent

Informatie Europass http://europass.cedefop.europa.eu Mijn coördinaten : Cecile.defre@gent.be 0473/40 73 99 Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent