Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Van Kanjerschool naar Kanjerwijk
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
Brede School: cheek to cheek
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
HAN Faculteit Educatie.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
#EBJ16.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Uit de knoop Evaluatie.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Dat gaat naar het meanderplein toe!
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Profiel- en keuzedelen kiezen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Transcript van de presentatie:

Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn

2 Waar gaat mijn praatje over? Bredeschoolontwikkeling in Nederland Streven naar meer levensecht leren in de brede school? Inhoudelijk kader, globale doelen, rol begeleider Twee voorbeelden

3 Brede school in Nederland Constante groei 0-12 en 12+ Veel aandacht: - Krachtwijken: gebouwen en personeel - Voor- en naschoolse opvang, sport en cultuur - Combinatiefuncties en coördinatoren

4 Streven naar meer levensecht leren Leren in concrete handelingssituaties: -De deelnemers leren al doende in variërende rollen en taken -Wat allerlei competenties van kinderen in samenhang aanspreekt -Met gelegenheid voor oefening of uitbreiding van bepaalde competentieaspecten Met reflectie, eigen inbreng en invloed: -Deelnemers verbinden kennis en ervaringen -Deelnemers denken na over activiteit

5 Drie globale doelen 1.Maatschappelijke participatie 2.Levensechte oriëntatie en ontmoeting 3. Ontwikkeling specifieke competenties met levensechte elementen

6 Criteria -De aard van het product -De ruimte -Betrokken medewerkers -De rol van externe deskundigen -De frequentie en afwisseling

7 Rol begeleiders Educatief ontwerp: Opbouw totale activiteit -Doelgroep, doelen, relatie met onderwijs -Begeleiders, deskundigen, locatie(s) Opbouw in bijeenkomsten - Wat doen de kinderen en waar? - Welke competenties worden in deze situatie aangesproken? - Taakverdeling begeleiders

8 Evaluatie-instrumenten Concrete activiteiten Totaalevaluatie van alle activiteiten

9 Buurtproject Hoogeveen( school primair onderwijs en jeugdwerk) Buurtbewoners spelen toneelstuk over geschiedenis buurt, kinderen kwamen kijken Kinderen maken toneelstuk in verlengde schooldag Kinderen bezoeken museum (school en vsd) Kinderen hebben rol bij opening Kinderen maken eigen museum in vsd

10 Buurtjournaal Maastricht school voor voortgezet onderwijs en jeugdwerk -In school leren onderzoeksvaardigheden en werken met lap-top -In verlengde schooldag: erop uit in de buurt in teams om te inventariseren door interviews met bv mensen van buurthuis en bieb wat er voor jongeren aan vrijetijdsvoorzieningen is -Product is een buurtkrant voor andere jongeren en wordt verspreid in de buurt Te downloaden van