Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
PSO for Microsoft Dynamics 2013
Carenet End of Life => Migratie Ziekenhuizen
LOGO GOEDE PRAKTIJK 5 / BONNE PRATIQUE 5
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
De do's en don'ts bij het gebruik van de DHO-webservices Welke webservices zijn er, hoe worden ze gebruikt, welke aandachtspunten zijn er bij het gebruik?
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Kennis Sessie PSO 2013.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Infosessie DHO 07/04/ u Verwelkoming 13.40u Doelstellingen en realisaties van de Databank Hoger Onderwijs (DHO) 14.00u De do’s en don’ts bij het.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Datawarehouse Nele Coghe
Automatiseren heroriëntaties in de Databank Hoger Onderwijs Invoering van automatische heroriëntatie in DHO Aanpassingen voor registratie van.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
DHO – Web Services Resultaten
Databank Hoger Onderwijs : resultaten en diploma’s
Databank Hoger Onderwijs : functionaliteiten 10 oktober 2007.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Infosessie Hosted mail – Exchange en 23 januari 2013 Kristof Brams.
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Voorstel aanpassing beheerprocedures ivm. de Architectuurraad 10 oktober 2013 EduStandaard.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Infosessie IMJV 2010 Departement Leefmilieu, Natuur en Energie LNE
Doorstroomtraject art. 60
De Interbestuurlijke Producten- en dienstencatalogus Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus.
Ombouw Amstelveenlijn
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
Update Implementatie en beheer
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
Sterke authenticatie via SURFconext Eefje van der Harst 24 maart 2015.
Intverantwoordelijke 28 April 2015 INFOSESSIE. BEDANKT Voor de verdeling van geschenken en waardebonnen WELKOM Aan de Sintverantwoordelijken van.
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
6 Leerhotel Het Klooster 23 mei Doorontwikkelen BRON; Wat is het ? Technische vernieuwing Vervangen van gegevensuitwisseling op basis van bestanden.
25 augustus 2009 Ontwikkeling PROTIDE Klankbordgroepoverleg #4.
INFOSESSIE voor SOFTWARELEVERAN CIERS 6 juni 2016.
Indexering herberekening 2016 inkomenstarief. Aanleiding Context en cijfers Stand van zaken ICT Stand van zaken communicatie Stand van zaken Kind en Gezin-Lijn.
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Functioneel Beheer Gebruikersondersteuning MISUT Onderwijs
Meldingen registratie business information management
Technische Architectuur & Discimus
Doorontwikkelen BRON vo
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Bijeenkomst softwareleveranciers
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Vragen ?  Tot slot

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Vragen ?  Tot slot

Planning: fasering projecten Analyse Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q Webservices infra Bouw en Test Analyse Bouw en Test Analyse Bouw test Analyse Bouw en Test Productie Inschrijvingen (TG1) 1/jun/2008 Resultaten (TG2) 1/dec/2008 Attestering (TG3) 1/jul/2009 Financier. ber. (TG4) 1/feb/2010

J J A S O N D 2007 Planning – Toepassingsgolf 1 - Inschrijvingen J FMAMJJAS 2008 Analyse Bouw Testen Productie Integratie Systeemtesten Realiteitstesten Naar prod. Go-nogo voor Productie Productie Comm. met Instell. Business & Functionaliteit Business & technologie Demo Ontwikkel. in Instell. Analyse Ontwerp Bouw + Test Go-nogo voor AIP Bouw Webservices infrastructuur WS beveiliging bepaald Integratietest zonder Transaction Minder Installatie Transaction Minder Integratie met Transaction Minder TestPlan

Presentaties 1/2  Stap 1, Business & Functionaliteit Wat: Toelichting beheer, project- en communicatieplan, functionele vernieuwingen, webservices Wanneer: Na nazicht: 10 oktober Doelgroep:Business mensen en analisten van de instellingen Vorm:Powerpoint presentatie Wie:O&V met ondersteuning door ET Instellingen kunnen hun project opstarten  Stap 2, Business & Technologie Wat: Business -> Applicatie -> Technische Architectuur & Oplossing Wanneer: Na keuze van oplossing en na PoC – Mainframeluik: november Doelgroep:Ontwikkelaars van de instellingen Vorm:Powerpoint presentatie Wie:ET met ondersteuning van O&V Met instellingen in detail treden over tehnologische raakvlakken en samenwerking

Presentaties 2/2  Stap 3, Demonstratie Wat: Demonstratie van oproepen van een webservice op een beveiligde manier Wanneer: Na integratie met PoC – Web Service Security: december Doelgroep: Business mensen & technische mensen van de instellingen Vorm:Live Demo Wie:ET met ondersteuning van O&V Eerste voorbeeld(en) van web service definities  Stap 4, Technische realisatie Wat: Web service definities Wanneer: begin 2008 Afspraken maken over realiteitstesten met instellingen  Verdere stappen nog af te spreken

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Vragen ?  Tot slot

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Kinderbijslag  Opleidingsonderdelen  Registratie internationale mobiliteit  Vragen ?

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Kinderbijslag  Opleidingsonderdelen  Registratie internationale mobiliteit  Vragen ?

Tijdige registratie van gegevens voor leerkrediet, studietoelagen, kinderbijslag…  Nood aan correcte, volledige en actuele gegevens neemt nog toe  Goedkeuren individuele programma’s blijft tijd nemen  Indicatie dat student vermoedelijk voldoende studiepunten heeft om recht te hebben op kinderbijslag blijft nodig  Niet langer in veld ‘studiepunten’, maar aparte vlag  RKW gaat de effecten flexibilisering juridisch onderzoeken

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Kinderbijslag  Opleidingsonderdelen  Registratie internationale mobiliteit  Vragen ?

Uit presentatie 10/10: Nieuw object – Opleidingsonderdeel  Wat ?  Benaming van het opleidingsonderdeel en code  Semester waarin het opleidingsonderdeel wordt georganiseerd  Aanduiding of het een jaarvak betreft  De studieomvang van het opleidingsonderdeel in studiepunten  Hoe ?  De instelling verzendt met een webservice de opleidingsonderdelen  AHOVOS zendt automatisch een unieke code terug  De unieke code wordt in alle verdere communicatie gebruikt

Reacties op opleidingsonderdeel  Beheer van de opleidingsonderdelen is complex en is extra werk  Semester-indicator  Nut ?

Voorstel wijziging  Beheersproces opleidingsonderdelen weglaten  Gegevens opleidingsonderdeel worden meegegeven bij de inschrijving:  Code van het onderdeel bij de instelling  De naam  De studiepunten  De semesteraanduiding  De Jaarvak-indicator  O&V werkt dit verder uit : meer info op website

Gevolgen van de wijziging  Vereenvoudiging voor de instellingen  De webservices voor opleidingsonderdelen vervallen  Alle noodzakelijke gegevens blijven beschikbaar  Probleem semesteraanduiding valt weg  Aanpassing WSDL inschrijving

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Kinderbijslag  Opleidingsonderdelen  Registratie internationale mobiliteit  Vragen ?

Registratie internationale mobiliteit  Analyse golf 1: enkel “Vlaamse” opleidingsonderdelen registreren  Aanduiding “internationale” onderdelen  Feedback: realiteit is complexer  Vb: 4+10 vs  Inschrijven voor buitenlandse onderdelen is geen optie: onevenwicht leerkrediet en financiering  Alternatief voorstel wordt uitgewerkt

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Vragen ?  Tot slot

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Vragen ?  Tot slot

Planning en afspraken  AHOVOS  Infosessies  Website – documentatie en forum  Helpdesk  Bouwen van de functionaliteit, webservices, security  Instellingen  Vertegenwoordigers voor stuurgroep  Contactpersonen  Functionele analyse + technisch ontwerp : hoe de webservices inbouwen in uw systemen ?  feedback

Volgende stappen  O&V en ET zijn verantwoordelijk voor de WSDL’s  O&V en ET zorgen voor eerste voorstel : 15 Januari 2008  Instellingen geven opmerkingen op voorstel  WSDL’s gefinaliseerd : einde Januari 2008  Werkgroepen opstarten  Juridisch luik, oa. procedure “sterke authenticatie” uitwerken  Procedure “aanvraag certificaat” (SSL of digitale handtekening) uitwerken  SLA  Vanaf maart 2008 realiteitstesten  Productie vanaf 1 juni 2008  Inschrijvingen registreren voor academiejaar

Agenda  Stand van zaken project DHO  Technische architectuur en oplossing  Feedback infosessie 10/10  Vragen ?  Tot slot