Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren Coördinator arbeidsmarktonderzoek VDAB Studiedienst
Onderwijs en Gender – Aantal schoolverlaters Nog werkzoekend na 1 jaar (Rest%) % zonder werkervaring na 1 jaar (dynamiek) 14,6%16,8%12,3% 3,8 %4,6 %3,1 % Aansluiting met de arbeidsmarkt in Genderperspectief
Onderwijs en Gender – Aantal schoolverlaters Nog werkzoekend na 1 jaar (Rest%) % zonder werkervaring na 1 jaar (dynamiek) 14,6%16,8%12,3% ,8%9,7%9,8% 1,9 %2,0 %1,7 % 3,8 %4,6 %3,1 % Aansluiting met de arbeidsmarkt in Genderperspectief
Onderwijs en Gender – Vrouwen hoger geschoold dan mannen
Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau
Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau
Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau
Onderwijs en Gender – Evolutie geslacht / regio
Onderwijs en Gender – LaagMiddenHoog Meer = beter
Onderwijs en Gender – Laaggeschoolden Laaggeschoolde vrouwen hebben het moeilijker op de arbeidsmarkt maar mannen zijn meer crisisgevoelig.
Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (Te) veel schoolverlaters komen met een ASO-diploma op de arbeidsmarkt.
Onderwijs en Gender – Middengeschoolden Vergelijking M/V met ASO-diploma
Onderwijs en Gender – Middengeschoolden Beroepsonderwijs moet toeleiden naar de arbeidsmarkt. Een 7 de jaar loont.
Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (BSO) Gevolgde opleiding M/V (min. 20sv) Studiegebied
Onderwijs en Gender – Middengeschoolden TSO blijft een goede opstap naar de arbeidsmarkt maar biedt ook kansen op verder studeren. 7 de jaar loont in TSOSchoolverlaters uit TSO of met TSO voorgeschiedenis
Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (TSO) Gevolgde opleiding M/V (min. 20sv) Studiegebied
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden Academische bachelors vinden moeilijk aansluiting met de arbeidsmarkt.
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen die voor dit niveau ondermaats presteren. Dikwijls geen jobs volgens niveau en/of vakgebied.
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen die helemaal niet aansluiten bij de vraag van de AM of aantal afgestudeerden veel te hoog in verhouding tot de vraag.
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Vergelijking rest% M/V per studiegebied
Onderwijs en Gender – Professionele bachelor telt het grootste aantal schoolverlaters en is meest succesvolle studieniveau. Bijna 2 op 3 prof. bachelors zijn vrouwen. Vrouwen kiezen vooral voor ‘zachte’ opleidingen. ‘Harde’ technische opleidingen worden vooral bevolkt door mannen. Professionele bachelors zijn de echte ‘knelpuntbusters’. Steeds meer keuzemogelijkheden zorgen voor minder transparantie. Hooggeschoolden – PBA
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen die voor dit niveau ondermaats presteren. Dikwijls geen jobs volgens niveau en/of vakgebied.
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen die helemaal niet aansluiten bij de vraag van de AM of aantal afgestudeerden veel te hoog in verhouding tot de vraag.
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Vergelijking rest% M/V van enkele studiegebieden met bijzondere kenmerken
Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden Master Masters blijven het goed doen op de arbeidsmarkt. Het overwicht van de vrouwen neemt toe. Vrouwen kiezen minder voor techniek maar hebben evenveel kansen op de arbeidsmarkt. Een aantal opleidingen leiden slechts in bepaalde mate toe naar het vakgebied en zijn bijgevolg crisisgevoeliger. De masteropleidingen kennen een ware explosie aan afstudeerrichtingen wat nadelig is voor de transparantie op de arbeidsmarkt.
Onderwijs en Gender – Meer cijfers vindt u op Dank u