Www.vdab.be 0800 30 700 Onderwijs en Gender – 18-10-2012 Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van een diploma op de arbeidsmarkt – L’importance du diplôme sur le marché du travail Une contribution à partir de la monographie « Scolarité.
Advertisements

Het secundair onderwijs
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Op stap naar secundair onderwijs
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
De ideale levensloop van jongerern
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
HET NIEUWE PAKKET “KIEZEN VOOR WERK”
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Detentie Antwerpen VDAB.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
WAT NA ZESDE EN ZEVENDE JAREN SECUNDAIR ONDERWIJS ?
VTB Technasium Vakcollege
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Wat na het secundair onderwijs?
Hanna Sadollahi 1BaTPB ICT. Kansen op werk voor allochtone werkzoekenden  Het uitstroompatroon van werkzoekenden bepaald door:  origine  geslacht.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
WAT NA EEN PRAKTISCHE OPLEIDING?
WAT NA HET SECUNDAIR ONDERWIJS?
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Provincie Limburg SERR 5 februari 2013 Hilde Baerten Marc Cloostermans.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
AFGESTUDEERD? WERKZOEKEND?
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
het nieuwe loopbaandenken voorbij Brussel 9 oktober 2014
Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Zet je talenten aan het werk 1.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
VanDoorneHuiskes en partners 11 november 2004 Loopbanen van vrouwelijke en mannelijke geowetenschappers SYMPOSIUM GENDERDYNAMIEK IN DE GEOWETENSCHAPPEN.
Actieve bemiddeling door de toegewezen consulenten van de VDAB.
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
Succesanalyse. Succesanalyse 1440 cliënten Trajectopstart periode Algemene vaststelling:  56% doorstroming naar opleiding,… - 75% tewerkstelling.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
8 juni 2012 De gegeerde bachelor m/v. PBA = Gegeerd! NWWZ ( niet werkende werkzoekenden ) april 2011-april 2012: – PBA – 5,3% (ABA + 59%, Master + 3%)
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Flankerend Onderwijsbeleid
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding)
SCHOOLVERLATERS
De maakindustrie in Midden-Limburg
De krappe arbeidsmarkt: tijdelijk of structureel?
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Cijfergegevens leerrecht
Leerkrediet
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Transcript van de presentatie:

Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren Coördinator arbeidsmarktonderzoek VDAB Studiedienst

Onderwijs en Gender – Aantal schoolverlaters Nog werkzoekend na 1 jaar (Rest%) % zonder werkervaring na 1 jaar (dynamiek) 14,6%16,8%12,3% 3,8 %4,6 %3,1 % Aansluiting met de arbeidsmarkt in Genderperspectief

Onderwijs en Gender – Aantal schoolverlaters Nog werkzoekend na 1 jaar (Rest%) % zonder werkervaring na 1 jaar (dynamiek) 14,6%16,8%12,3% ,8%9,7%9,8% 1,9 %2,0 %1,7 % 3,8 %4,6 %3,1 % Aansluiting met de arbeidsmarkt in Genderperspectief

Onderwijs en Gender – Vrouwen hoger geschoold dan mannen

Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau

Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau

Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau

Onderwijs en Gender – Evolutie geslacht / regio

Onderwijs en Gender – LaagMiddenHoog Meer = beter

Onderwijs en Gender – Laaggeschoolden Laaggeschoolde vrouwen hebben het moeilijker op de arbeidsmarkt maar mannen zijn meer crisisgevoelig.

Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (Te) veel schoolverlaters komen met een ASO-diploma op de arbeidsmarkt.

Onderwijs en Gender – Middengeschoolden Vergelijking M/V met ASO-diploma

Onderwijs en Gender – Middengeschoolden Beroepsonderwijs moet toeleiden naar de arbeidsmarkt. Een 7 de jaar loont.

Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (BSO) Gevolgde opleiding M/V (min. 20sv) Studiegebied

Onderwijs en Gender – Middengeschoolden TSO blijft een goede opstap naar de arbeidsmarkt maar biedt ook kansen op verder studeren. 7 de jaar loont in TSOSchoolverlaters uit TSO of met TSO voorgeschiedenis

Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (TSO) Gevolgde opleiding M/V (min. 20sv) Studiegebied

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden Academische bachelors vinden moeilijk aansluiting met de arbeidsmarkt.

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen die voor dit niveau ondermaats presteren. Dikwijls geen jobs volgens niveau en/of vakgebied.

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen die helemaal niet aansluiten bij de vraag van de AM of aantal afgestudeerden veel te hoog in verhouding tot de vraag.

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Vergelijking rest% M/V per studiegebied

Onderwijs en Gender – Professionele bachelor telt het grootste aantal schoolverlaters en is meest succesvolle studieniveau. Bijna 2 op 3 prof. bachelors zijn vrouwen. Vrouwen kiezen vooral voor ‘zachte’ opleidingen. ‘Harde’ technische opleidingen worden vooral bevolkt door mannen. Professionele bachelors zijn de echte ‘knelpuntbusters’. Steeds meer keuzemogelijkheden zorgen voor minder transparantie. Hooggeschoolden – PBA

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen die voor dit niveau ondermaats presteren. Dikwijls geen jobs volgens niveau en/of vakgebied.

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen die helemaal niet aansluiten bij de vraag van de AM of aantal afgestudeerden veel te hoog in verhouding tot de vraag.

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Vergelijking rest% M/V van enkele studiegebieden met bijzondere kenmerken

Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden Master Masters blijven het goed doen op de arbeidsmarkt. Het overwicht van de vrouwen neemt toe. Vrouwen kiezen minder voor techniek maar hebben evenveel kansen op de arbeidsmarkt. Een aantal opleidingen leiden slechts in bepaalde mate toe naar het vakgebied en zijn bijgevolg crisisgevoeliger. De masteropleidingen kennen een ware explosie aan afstudeerrichtingen wat nadelig is voor de transparantie op de arbeidsmarkt.

Onderwijs en Gender – Meer cijfers vindt u op Dank u