Evaluatie van kantoorgebouwen Op weg naar een duurzame huisvesting voor de Vlaamse overheid Evaluatie van kantoorgebouwen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
Advertisements

20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Bijeenkomst HCI Hengelo Ronald Serné
Energieprestatie-eisen voor bestaande en nieuwe gebouwen:
LEERPROCES UITBREIDING ONDERNEMERSCENTRUM MEETJESLAND 12 oktober 2012 Ingrid Deherder.
VRIJWILLIGERSBELEID.
SRE Kenniscentrum GPR Gebouw
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onroerend Goed investeren en beheren
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
Transitie Netwerk Vlaanderen – Skilling up 1 wonen in transitie.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
HAVENBEDRIJF GENT een duurzaam en passief kantoorgebouw evr-Architecten bvba 07/07/2007.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Congres duurzaam bouwen 14 oktober 2008 VAC Leuven Duurzame huisvesting in de praktijk ir Patrick Bieghs projectleider afdeling gebouwen AFM.
:: Energieboekhouding ∷ Geert De bruyn ∷ Productiedirecteur ∷
VAC Brugge - Stuurgroep 09 maart 2010
Energieprestatiecertificaat (EPC) voor publieke gebouwen Vlaams Energieagentschap.
Het EPC voor publieke gebouwen
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Het bemiddelingsproces
Handhaving bestaande bouw Afwegingen en argumenten voor een ‘hoger niveau’ Hans van Gurchom 25 juni 2009.
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Kavel overschrijdende investeringen voorbereid door Arjan Wijdeveld Onderwerpen: Milieu / energie investeringen IT investeringen.
Verhoorcoach in de praktijk
Algemene Vergadering Logo Antwerpen Noord vzw Essen 12/12/2006.
Energiebesparing in gemeentelijke gebouwen
Databank Ondergrond Vlaanderen Situering van een beleidsdomeinoverschrijdend project Van Damme Marleen DOV-coördinator Afdeling Land en Bodembescherming,
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
EOS LT: TRANSEP-DGO 17 maart Agenda Eindplaatje 2012 Waar staan we nu. Wat moet er nog gebeuren Wie doet wat Werkafspraken voor de komende periode.
MINA 5 – Lokale leefkwaliteit Regio-vergadering West-Vlaanderen (oktober 2014)
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
Aanleiding : Behoud van de leefbaarheid in Ommerkanaal Bewoners komen zelf in actie ( draagvlak ) Plannen maken duurzaam dorp Duurzaam Buurthuis Ommerkanaal.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Renovatiepact Studievoormiddag Vlaamse Woonraad 21 april 2015.
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Dia 1 Presentatie “Frisse Scholen” Voorbereidende Vergadering, 6 december 2011 Inhoud Presentatie Korte uitleg over diverse regelingen: Bouwbesluit Energielabel.
De Gelderse Gezondheidswijzer
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Energieopslag in de bodem Bevoegd gezag Wet milieubeheer en warmte/koude opslag 11 december 2006 Hans Leenknegt.
Hulpmiddelen voor uw overheidsopdrachten
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Installaties.
Stap drie bij projecten
als houvast voor uw project
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van kantoorgebouwen Op weg naar een duurzame huisvesting voor de Vlaamse overheid Evaluatie van kantoorgebouwen

Inhoud 1. Inleiding 2. Bestaande handleiding 3. Opdracht 4. Geactualiseerde handleiding 4.1. doel 4.2. duurzaamheid 4.3. opbouw 4.4. methodiek 4.5. afpuntlijst 5. Gebruik door AFM Gebouwen 6. Verdere stappen

Evaluatie van kantoorgebouwen 1. Inleiding -bestaande handleiding geactualiseerd -actieplan energiezorg in de Vlaamse overheidgebouwen (Vlaamse regering 20 juli 2007) -uitgevoerd door KU-Leuven -gefinancierd door de Minister-president -in samenwerking tussen Coördinatiecel Milieuzorg (CCM) en de Afdeling Gebouwen (AFM)

Evaluatie van kantoorgebouwen -= voornaamste regelgeving en standpunten van de afdeling Gebouwen over bouwkundige en technische criteria -opgesteld in 2004: * op basis van expertise binnen de afdeling Gebouwen * in het kader van het oprichten van de VAC’s -sindsdien gebruikt binnen de afdeling Gebouwen als technische leidraad voor het ontwerpen en renoveren van kantoorgebouwen 2. Bestaande handleiding

Evaluatie van kantoorgebouwen -interesse van bouwpromotoren en meermaals toegepast in de privé-sector -intern document  externe doorlichting wenselijk -aspect duurzaamheid mocht niet ontbreken bij deze doorlichting 2. Bestaande handleiding

Evaluatie van kantoorgebouwen Titel Doorlichting, actualisatie, aanvulling en vormgeving van de bestaande handleiding “technische eisen voor nieuwe kantoorgebouwen” op basis van duurzaamheid en het opstellen van een bijhorende afpuntlijst Doel -doorlichting, actualisering en aanvulling van de handleiding op basis van duurzaamheidscriteria -redactie en vormgeving -opstellen van een afpuntlijst -verificatie afpuntlijst bij 10 gebouwen Opdrachtgever DAR (cel duurzame ontwikkeling) Opvolging CCM (AMIS, Dep. LNE) Opdrachtnemer KU Leuven onder leiding van prof. H. Hens 3. Opdracht

Evaluatie van kantoorgebouwen Stuurgroep -13 leden -afgevaardigden van AFM, LNE, VEA, Vlaams Bouwmeester, OVAM en Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid -kennis vanuit eigen vakgebied -specialisten van de Vlaamse overheid Klankbordgroep -22 leden -aftoetsen van de output op basis van eigen kennis en ervaring -specialisten intern en extern aan de Vlaamse overheid -2 vergaderingen: handleiding scoresysteem & afpuntlijst 3. Opdracht - opvolging

Evaluatie van kantoorgebouwen Doorlichting, actualisering en aanvulling van de handleiding op basis van duurzaamheidcriteria actualisering bestaande handleiding bepalen minimale eisen (wettelijke eisen) bepalen van betere prestaties i.v.m. duurzaamheid opstellen scoresysteem Opstellen & verificatie afpuntlijst verificatie van de afpuntlijst op basis van 10 bestaande overheidsgebouwen bijsturing afpuntlijst Redactie en vormgeving handleiding uitwerking creatieve voorstellen i.v.m. actualiseerbaarheid van de handleiding redactie en vormgeving 3. Opdracht - traject

Evaluatie van kantoorgebouwen Geactualiseerde handleiding 4.1. Doel -instrument voor (toekomstige) bouwheren en huurders van de Vlaamse overheid -in eerste instantie gebruikt door: –Afdeling Gebouwen van het AFM –Instanties die (ver)bouwen of huren voor de Vlaamse overheid –Instanties van de Vlaamse overheid die (ver)bouwen of huren –Bevoegde personen op lokaal niveau -daarnaast: de kantoormarkt meer aandacht laten hebben voor duurzaamheid -focus op grotere kantoorgebouwen (bruto oppervlakte > 1000m²)

Evaluatie van kantoorgebouwen -ruimer bekeken dan enkel de impact op het milieu -ook leefbaarheid, welzijn en energie 4. Geactualiseerde handleiding 4.2. Duurzaamheid

Evaluatie van kantoorgebouwen Scoresysteem met gewichtsfactoren: -eisen zonder een score  moeten voldaan worden b.v. stabiliteit -eisen met een score 4. Geactualiseerde handleiding 4.3. Opbouw

Evaluatie van kantoorgebouwen Eisen met een score: -onderscheid tussen nieuwbouw/renovatie en bestaande gebouwen -drie groepen van prestaties: 1. Leefbaarheid en welzijn toegankelijkheid - comfort - luchtkwaliteit – ventilatie – etc. 2. Energie verbruik voor verwarming en koeling - E-peil - U-waarde – etc. 3. Milieu en duurzaamheid mobiliteit – materiaalgebruik - vochthuishouding – watergebruik – etc. 4. Geactualiseerde handleiding 4.3. Opbouw

Evaluatie van kantoorgebouwen Tot slot nog 2 beschrijvende onderdelen: -Specifieke voorzieningen en lokalen liften – laad- en loskade – douches – auditoria – etc. -Varia toegangscontrole – prikklok – noodstroom – etc. 4. Geactualiseerde handleiding 4.3. Opbouw

Evaluatie van kantoorgebouwen -Prestaties worden gekoppeld aan een score (S) en wegingsfactor (g) -Score gaat van 0 tot 4 (0 = voldoet aan de huidige wettelijke eisen) -Alle prestaties van een gebouw  gemiddelde score per groep 4. Geactualiseerde handleiding 4.4. Methodiek

Evaluatie van kantoorgebouwen In functie van de gemiddelde score per groep en de globale score krijgt het gebouw dan 1 tot 4 sterren: 4. Geactualiseerde handleiding 4.4. Methodiek

Evaluatie van kantoorgebouwen wegingsfactorscore Voorbeeld van een prestatie: K30 4. Geactualiseerde handleiding 4.4. Methodiek

Evaluatie van kantoorgebouwen -soort checklist in matrixvorm -bevat alle prestatie-eisen -gegevens van plannen, berekeningen en metingen worden ingevuld -het rekenblad genereert het overeenkomstig aantal sterren 4. Geactualiseerde handleiding 4.5. Afpuntlijst

Evaluatie van kantoorgebouwen -handleiding met bijhorende afpuntlijst wordt al gebruikt voor de selectie van de toekomstige VAC’s -maakt hierbij deel uit van de bestekken opgemaakt door PMV (score telt mee voor 15% van het totaal aantal punten) -eerste reacties van bouwpromotoren zijn positief 5. Gebruik door AFM Gebouwen

Evaluatie van kantoorgebouwen -levend document: -evolutie van de kantoormarkt (oa. wettelijk, technisch en bouwkundig) -ambitie op gebied van vooruitstrevende technieken -document en afpuntlijst beschikbaar op website 6. Verdere stappen