SALSA Studie naar Achtergronden van Lees- en Schrijfontwikkeling van Adolescenten Determinanten van tekstbegrip en schrijfvaardigheid van eentalige en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Tom ter Bogt Uva 2004 Popmuziek en popidolen in de jaren negentig Tom ter Bogt.
Programma van deze avond
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Achmea Studio 03 is een onderdeel van Achmea Facilitair Bedrijf
Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !

De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Het ontwikkelingsperspectief
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
VTB Technasium Vakcollege
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
BOVO procedure
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Professionele ontwikkeling
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Brussel nader onderzocht
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV RMC-Regio 029 Rijnmond voortgezet onderwijs Schiedam, 31 maart.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Tto: de laatste ontwikkelingen
13 oktober 2010 LiveDijk Eemshaven Geotechnische beschouwing metingen.
Transcript van de presentatie:

SALSA Studie naar Achtergronden van Lees- en Schrijfontwikkeling van Adolescenten Determinanten van tekstbegrip en schrijfvaardigheid van eentalige en tweetalige risicoleerlingen in het voortgezet onderwijs Mirjam Trapman (Universiteit van Amsterdam) Amsterdam Center for Language and Communication Amos van Gelderen en Roel van Steensel (SCO-Kohnstamm Instituut) Jan Hulstijn (ACLC-UvA)

Onderwijs Research Dagen 2010 Achtergrond SALSA Lezen en schrijven van groot belang voor middelbare scholieren Echter: Veel leerlingen stuiten op onvoldoende vaardigheden (o.a. Hacquebord ea 2004; Hofman ea 2009; NCES 2005; Perie ea 2005) Groot aandeel hiervan meertalige leerlingen (Dagevos, Gijsberts & van Praag 2003; Elley 1992; OECD 2001; NCES 2005; Soussi, Broi, Moreau & Wirthner 2004). Relatief weinig onderzoek naar factoren die het lezen en schrijven van ‘zwakkere leerlingen’ beïnvloeden Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 2

Project SALSA Onderwijscontext De Milliano Buitenschoolse context Van Kruistum Lees-/schrijfontwikkeling Van Steensel Individuele attributen Trapman Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 3

Componenten tekstbegrip en schrijfvaardigheid Lezen en schrijven interactief proces waarin lagere en hogere ordecomponenten een rol spelen. Verschillende niveaus van componenten die leiden tot beter tekstbegrip en schrijfvaardigheid. 1. Woordherkenning 2. Vormelijke linguïstisch 3. Betekenisgericht 4. Metacognitief Daarnaast: werkgeheugen en logisch redeneren Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 4

Rol varieert per populatie Jongere versus meer ervaren lezers Rol lagere orde componenten neemt af naarmate leerlingen ouder worden, rol hogere orde vaardigheden neemt toe. Aarnoutse & Van Leeuwe 1988; Adams, 1990, Francis, Fletcher, Catts & Tumblin 2005; Hoover & Gough 1990; Juel 1988, 1991; Mommers 1987; Perfetti 1985, 1998. Eentalige versus tweetalige lezers L2-tekstbegrip wordt gezien als functie van L2-kennis en tekstbegripsvaardigheden in L1 (o.a. Bernhardt 2000) Risicoleerlingen versus niet-risicoleerlingen? Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 5

Onderwijs Research Dagen 2010 Deelstudie Onderzoeksvragen Wat zijn de bijdragen van de componenten van lagere en hogere orde (en wm en nv-IQ) voor het tekstbegrip en de schrijfvaardigheid van risicoleerlingen in het VO? (2) In welke mate verschillen de bijdragen van deze componenten tussen de een- en de tweetalige risicoleerlingen? Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 6

Onderwijs Research Dagen 2010 Steekproef Vmbo 1 – bbl/kbl Criteria op school-/klas-/leerlingniveau Geen gediagnostiseerde dyslexie, leer- of gedragsproblemen CITO-score (indien beschikbaar) < 531. Eentalige (N = 32) en tweetalige leerlingen (N = 31) Marokkaans (n = 10), Turks (n = 9), Antilliaans (n = 4), Surinaams (n = 4), Kaapverdiaans (n = 3), Chinees (n = 1) Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 7

Instrumenten: afhankelijke variabele Afhankelijke variabele: tekstbegrip en schrijfvaardigheid SALSA lees- en schrijftoets (Van Steensel e.a.) 9 leestaken 4 tekstgenres narratief, argumentatief, uiteenzettend en instruerend 4 typen media (school)boeken, kranten/tijdschriften, officiele documenten en internet Continue en discontinue teksten 3 schrijftaken 3 genres Narratief, argumentatief en instruerend Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 8

Predictoren tekstbegrip en schrijfvaardigheid Woordherkenning 1. Drie-Minuten-Toets 2. Woordherkenningssnelheid Vormelijk linguïstisch 3. Grammaticale kennis 4. Receptieve woordenschat Betekenisgericht 5. Zinsverificatiesnelheid Metacognitief 6. Metacognitieve kennis Overig 7. Werkgeheugen 8. Nonverbaal IQ Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 9

Resultaten (gehele groep) Lezen Schrijven 1. DMT .22 .25* 2. Woordherkenningssnelheid -.16 -.23 3. Grammatica .66** .61** 4. Woordenschat .59** .64** 5. Zinsverificatiesnelheid -.25 -.40* 6. Metacogn. kennis .41** .38** 7. Werkgeheugen .42** .20 8. Nonverbaal IQ .35** .17 Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 10

Resultaten - tekstbegrip Eentalige leerlingen Meertalige leerlingen Model R2  R2 1 .23 * .01 2 .25 .02 .61 .60 ** 3 .27 .67 .06 4 .00 Model 1: technisch lezen en woordherkenning Model 2: + grammatica Model 3: + woordenschat en zinsverificatiesnelheid Model 4: + metacognitieve kennis Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 11

Resultaten - schrijfvaardigheid Eentalige leerlingen Meertalige leerlingen Model R2 R2  R2 1 .24 * .04 2 .37 .13 .33 ** 3 .38 .01 .56 .19 4 .47 .09 .57 Model 1: technisch lezen en woordherkenning Model 2: + grammatica Model 3: + woordenschat en zinsverificatiesnelheid Model 4: + metacognitieve kennis Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 12

Onderwijs Research Dagen 2010 Conclusie (1) Wat zijn de bijdragen van de componenten van lagere en hogere orde (en wm en nv-IQ) voor het tekstbegrip en de schrijfvaardigheid van risicoleerlingen in het VO? Grammatica en woordenschat Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 13

Onderwijs Research Dagen 2010 Conclusie (2) (2) In welke mate verschillen de bijdragen van deze componenten tussen de een- en de tweetalige risicoleerlingen? Lezen: - eentalige lln: technisch lezen en woordherkenningssnelheid - tweetalige lln: grammatica Schrijven: - eentalige lln: technisch lezen, gramm. - tweetalige lln: gramm., woordenschat Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 14

Onderwijs Research Dagen 2010 Discussie Eerder gevonden verschil een- en tweetaligen mbt rol lagere orde vaardigheden? Nieuwe analyse data bestaande onderzoeken (Van Gelderen ea 2007, Schijf 2008) Mogelijke verklaringen verschillen: Beperktere linguïstische kennis tweetalige leerlingen: technisch lezen helpt hen niet. Mirjam Trapman Onderwijs Research Dagen 2010 15

Bedankt Contact Mirjam Trapman M.J.W.Trapman@uva.nl 020 525 4427 Website SALSA project: http://salsa.socsci.uva.nl