College Mens-Computer Interactie Hoofdstuk 11: Evaluatie-technieken Hoofdstuk 12: Help en Documentatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Time management in het onderwijs
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marktonderzoek als proces
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Risico’s en gevaren van techniek
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Collectief portfolio groep 3
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Workshop Testen 18 februari.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Workshop Testen 16 februari 2011
Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial.
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Gedrag in organisaties, 10e editie
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
H9: Zelfbeïnvloeding Wat we zelf doen, doen we beter?
Minicollege Service Oriented Architecture
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Soorten en typen onderzoek
Retail Reinvented college week 5, 14 okt Fons van Kesteren
2014 EVALUATIES N+1.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Social media presentatie
PSO. Praktisch school onderzoek.
Onderzoeksvaardigheden 3
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 2 Actualiteit
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Titel wetenschapsproject
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Titel van wetenschappelijk project
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Is testen een project op zich?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

College Mens-Computer Interactie Hoofdstuk 11: Evaluatie-technieken Hoofdstuk 12: Help en Documentatie

Evaluatie-technieken n CREDIT-project n Evaluatie-raamwerk Suzanne Kabel (model- gebaseerd/heuristieken)

Evaluatie n Ten aanzien van een ontwerp n Ten aanzien van een prototype of implementatie

Ontwerp-evaluatie n Cognitive walkthrough n Beschrijving van het prototype-ontwerp n Taakanalyse n Stappenplan n Achtergrond van de gebruikers

Cognitive walkthrough: ontwerp van een rekenmachine n Stel relevante vragen bij elke stap ä Is het duidelijke waar die knop voor dient? ä Wat verwacht je als effect? ä Is het effect zichtbaar na uitvoering van de actie?

Heuristieken n Zichtbaarheid van de toestand van het systeem n Overeenkomst tussen systeem en de werkelijkheid n Gebruiker is de baas n Consistentie n Voorkomen van fouten n Help en documentatie

Model van Kabel (1998) n Systeem gezichtspunt: ä Keystroke level ä Content level n Gebruikers’ gezichtspunt: ä Mental model level n Overlappend gezichtspunt ä System image level ä Process level

CREDIT exercitie

Evaluatie van een implementatie n In het laboratorium ä Het experiment n In het veld ä Met gebruikers in hun eigen omgeving

Experimentele evaluatie n Proefpersonen n Variabelen: onafhankelijke en afhankelijke n Hypothesen n Experimentele opzet

Observatie-technieken n Hardop denken ä Protocollen ä Codeerschema’s ä Voor- en nadelen ä Check achteraf (post-task walkthroughs) n Video/audio n Logging

Query-technieken n Interviews n Vragenlijsten ä Verschillende typen: ä Open ä Antwoordschalen ä Multiple choice

Het kiezen van een evaluatie-methode n Stadium n Stijl n Objectief versus subjectief n Kwalitatief versus kwantitatief n Type informatie n Onmiddelijke of uitgestelde respons n Niveau van verstoring n Benodigde bronnen

Help en Documentatie n Quick reference n Task-specific help n Full explanation n Tutorial

Vereisten n Beschikbaarheid n Correctheid n Consistentie n Flexibiliteit n Niet hinderen

Adaptieve Help-systemen: een voorbeeld n EUROHELP-project (Wizard of Oz als evaluatie-techniek) n Adaptief Helpsysteem n Help en Coaching (leren) n Diagnose en Didactische Strategie

Doel van Eurohelp n Ontwikkeling van een help-system shell voor informatieverwerkende systemen (tekstverwerkers, mailprogramma’s, enz). n Generiek systeem waarin een representatie van een nieuwe applicatie kan worden ingevoerd.

Op naar de Wizard of Oz-techniek: Systeem Ontwerp en Evaluatie

Wizard of Oz set-up

Opdracht aaan de proefpersonen

Gebruikte technieken n Hardopdenken (zowel de student als de tutor) n Logfiles en tijd-stempels (timestamps) n Talkfiles (communicatie tussen student en tutor)

Uitkomsten n Er waren betere en slechtere onderwijzers n De goede onderwijzers onderscheidden zich door ä Het gebruik van adequate conventies (onderwerp introduceren, bondige informatie verschaffen, compliment uitdelen) ä Het juist interpreteren van het gedrag (diagnose) ä Het afwisselen van pure hulp en uitleg

Wizard of Oz studie n Bepalend voor de implementatie van het uiteindelijke systeem n Het gedrag van de uiteindelijke implementatie is later vergeleken met het oorspronkelijke gedrag van de menselijke onderwijzers (daarover straks meer)

EUROHELP n Passieve en actieve hulp (reageren op vragen of actief ingrijpen) n Butlering versus coaching n Het principe van de ‘local need’ - gebrek aan kennis of misconceptie in een specifieke context (J aan het eind van een regel)

Monitoring en Diagnose n Monitoring: over de schouder van de gebruiker meekijken n Diagnose: planherkennig > local need n Van commando’s naar taak naar plan

Local Need n Fout n Gelegenheid voor het aanbieden van nieuwe kennis n Gelegenheid om iemand ergens aan te herinneren n Gebrek aan terugkoppeling

Hulp versus coaching n Pure hulp lost een lokaal probleem op: directief, zeg tegen de gebruiker wat hij moet doen zonder uitleg n Coaching is bedoeld om de kennis van de gebruiker over de applicatie te vergroten

Didactische Doelen Generator n Hiërachische weergave van concepten die de gebruiker volgens bepaalde ‘machine learning’ principes kan leren n ‘Machine learning’ principes: ä Generalisatie/Specificatie ä Abstractie/Concretisering ä Inversie ä Analogie ä Identiek n Opportunistische coaching: selecteer het geschikte moment om de gebruiker iets te leren

Coaching strategieën n Fout > Remediatie n Nieuwe kennis > Expansie n Herinneren > Nog eens zeggen (reminding) n Gebrek aan terugkoppeling > Geef terugkoppeling

Coaching principes n Wees opportunistisch n Wees conservatief n Wees beknopt n Relateer het nieuwe aan het bekende (didactische doelen) n Wees informatief n Wissel operationele kennis en ondersteunende kennis af

Coaching principes vervolg n Wees precies n Wees beleefd n Geef aan wat het onderwerp is

Strategieën en tactieken n Skelet-strategieen: overkoepelende ‘templates’ die geinstantieerd worden met specifieke tactieken n Voorbeeld inhoudelijke tactieken: ä Beschrijving (description) ä Opdracht (direction) ä Operationalisatie (operationalisation) ä Beperking (limitation)