Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

25 maart 2010 Van Harte Welkom. Welkom
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Systeemintegratie in de zorg Introductie op het thema Bart Degryse.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Software Engineering Informatiekunde Prof. Maarten Boasson
Logisch redeneren in wiskunde C
Exploratie van de ontwerpruimte 3. Prototypes, emulatie en simulatie Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial.
Groot Software Project Informatica Maarten Boasson
1 Uit ons domein: Verzameling programmatuur voor het toewijzen van afstudeerders aan examinatoren. Invoer van voorkeuren Toewijzen Overzichten Practicum.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 7: Kennisrepresentaties 1: Eigenschappen en representatievormen §Hoofdstuk 8: Kennisrepresentaties 2: Eenvoud en.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 4: Ontwikkeltraject §Hoofdstuk 5: MYCIN en complexiteit §Hoofdstuk 6: Symbolen en semantiek.
ICT in een dynamische context
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Architectural Knowledge Management in Global Software Development Viktor Clerc 13 december 2011.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Kansen voor Samenwerken
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
MICROCONTROLLERS.
Risk Based Testing van pakketsoftware
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Business Intelligence
Volksuniversiteit Zwolle
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Richtlijnen voor de casustoets
Parametric release Wat is dat?.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Informatica aan de Universiteit Antwerpen Academische Bachelor en Master.
Reflecteren.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Certificering van assetmanagement
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Pré-NLT-module 3D-printen
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Commissie voor vrijwilligerswerk
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Introductie in de filosofie van ACT
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Product van TU Delft, SEC
Eindproject informatica
Is testen een project op zich?
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Stap drie bij projecten
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam

idee specontwerpimplementatietestprototype upgradesmodificationsdeath

systeemkennis implementatieinzicht formele technieken systeemkennis implementatie software hardware lifecycle hardware software systeem hardware software idee prototypespecontwerpimplementatietest vereiste kennis

wat zijn de goede abstracties? hoe interpreteren we de ervaringen? kunnen we de resultaten generaliseren? kunnen we performance extrapoleren? abstractie executeerbaar idee prototypespecontwerpimplementatietest problemen

abstractie executeerbaar niet te lezen meestal niet executeerbaar ?? consistentie? volledigheid? niet te veel? gedrag – functioneel, temporeel, …? context? idee prototypespecontwerpimplementatietest problemen

abstractie executeerbaar niet te lezen meestal niet executeerbaar ?? niet executeerbaar essentiele keuzes algoritmen architectuur? kwaliteits-attributen? correctheid? idee prototypespecontwerpimplementatietest problemen

idee prototypespecontwerpimplementatietest abstractie executeerbaar niet te lezen meestal niet executeerbaar ?? niet executeerbaar essentiele keuzes algoritmen executeerbaar techn. specifiek onderhoudbaar? performance? equivalentie? problemen

idee prototypespecontwerpimplementatietest raadselachtig proces scheppende kunst

idee prototypespecontwerpimplementatietest dit begrijpen we (nog steeds) niet echt er bestaat geen methode  vuistregels die voortgang garanderen brengt een ontwerp beslissing ons dichterbij de oplossing?  theorie waarmee correctheid kan worden onderzocht

dit kunnen we niet meer! “voorgeschreven” gereedschap bijv. OO: meer voor analyse dan voor ontwerp we kennen de onderliggende hardware niet meer resource gebruik onduidelijk, caching, … we kunnen niet denken op vele niveaus van abstractie tegelijk idee prototypespecontwerpimplementatietest

idee prototypespecontwerpimplementatietest geen solide basis voor definitie van tests test resultaten relateren aan ontwerp moeilijk en eventueel aan spec nog moeilijker testduur  kwaliteit?

Zullen we het ooit leren? Niet als we om de hete brij heen blijven draaien! –we ontwikkelen methoden om complexiteit te beheren –we hebben beheersing van complexiteit nodig! –we verzinnen steeds weer nieuwe silver bullets –we moeten onze verworvenheden koesteren

Zullen we het ooit leren? Noodzakelijke voorwaarden –leren van ervaringen evalueren van mislukkingen en successen documenteren van ontwerpbeslissingen met impact –open geest niet dogmatisch meedoen aan de mode gebruik van ervaringen (eigen en van anderen)

Zullen we het ooit leren? Noodzakelijke voorwaarden –fundamenteeel onderzoek maar wel naar realistische problemenconnectivitytimeliness availabilityevolvability performance security

Zullen we het ooit leren? Noodzakelijke voorwaarden –samenwerking universiteit-industrie universiteit kent de echte problemen niet industrie kan de problemen i.h.a. niet oplossen op voet van gelijkheid zaak van lange adem publicatieplicht universiteit wegnemen

Zullen we het ooit leren? Voldoende voorwaarden –Als we dat eens wisten!