Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam
idee specontwerpimplementatietestprototype upgradesmodificationsdeath
systeemkennis implementatieinzicht formele technieken systeemkennis implementatie software hardware lifecycle hardware software systeem hardware software idee prototypespecontwerpimplementatietest vereiste kennis
wat zijn de goede abstracties? hoe interpreteren we de ervaringen? kunnen we de resultaten generaliseren? kunnen we performance extrapoleren? abstractie executeerbaar idee prototypespecontwerpimplementatietest problemen
abstractie executeerbaar niet te lezen meestal niet executeerbaar ?? consistentie? volledigheid? niet te veel? gedrag – functioneel, temporeel, …? context? idee prototypespecontwerpimplementatietest problemen
abstractie executeerbaar niet te lezen meestal niet executeerbaar ?? niet executeerbaar essentiele keuzes algoritmen architectuur? kwaliteits-attributen? correctheid? idee prototypespecontwerpimplementatietest problemen
idee prototypespecontwerpimplementatietest abstractie executeerbaar niet te lezen meestal niet executeerbaar ?? niet executeerbaar essentiele keuzes algoritmen executeerbaar techn. specifiek onderhoudbaar? performance? equivalentie? problemen
idee prototypespecontwerpimplementatietest raadselachtig proces scheppende kunst
idee prototypespecontwerpimplementatietest dit begrijpen we (nog steeds) niet echt er bestaat geen methode vuistregels die voortgang garanderen brengt een ontwerp beslissing ons dichterbij de oplossing? theorie waarmee correctheid kan worden onderzocht
dit kunnen we niet meer! “voorgeschreven” gereedschap bijv. OO: meer voor analyse dan voor ontwerp we kennen de onderliggende hardware niet meer resource gebruik onduidelijk, caching, … we kunnen niet denken op vele niveaus van abstractie tegelijk idee prototypespecontwerpimplementatietest
idee prototypespecontwerpimplementatietest geen solide basis voor definitie van tests test resultaten relateren aan ontwerp moeilijk en eventueel aan spec nog moeilijker testduur kwaliteit?
Zullen we het ooit leren? Niet als we om de hete brij heen blijven draaien! –we ontwikkelen methoden om complexiteit te beheren –we hebben beheersing van complexiteit nodig! –we verzinnen steeds weer nieuwe silver bullets –we moeten onze verworvenheden koesteren
Zullen we het ooit leren? Noodzakelijke voorwaarden –leren van ervaringen evalueren van mislukkingen en successen documenteren van ontwerpbeslissingen met impact –open geest niet dogmatisch meedoen aan de mode gebruik van ervaringen (eigen en van anderen)
Zullen we het ooit leren? Noodzakelijke voorwaarden –fundamenteeel onderzoek maar wel naar realistische problemenconnectivitytimeliness availabilityevolvability performance security
Zullen we het ooit leren? Noodzakelijke voorwaarden –samenwerking universiteit-industrie universiteit kent de echte problemen niet industrie kan de problemen i.h.a. niet oplossen op voet van gelijkheid zaak van lange adem publicatieplicht universiteit wegnemen
Zullen we het ooit leren? Voldoende voorwaarden –Als we dat eens wisten!