Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van drukker tot industriele procesoperator
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Verzekert uw verzekeraar u van de beste (na)zorg?!…..
Wat voegt een facilitaire dienst toe aan het primaire proces?
Focused Consultancy, Measurable Benefits Netwerk Organisatiebeheersing Workshop Indicatoren en Kwaliteit Dinsdag 18 november 2008 Horst Remes.
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
D4A en Toegankelijkheid
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Facility management en inkoop
Welkom bij de presentatie van het
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Kwaliteitsbeoordeling ‘M2M’ Groep 3. Agenda Wensen van de klant (Thorstin)‏ Kwaliteitsmodel(Bas)‏ Meetresultaten(Daniël)‏ Conclusie(Daniël)‏
Kwaliteitsbeoordeling ‘NPort’. Agenda Inleiding Wensen klant Kwaliteitsmodel Meetresultaten Conclusie.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Wat is een communicatieplan?
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Begeleidingsplannen GGZ
Is Almelo uniek? Trends op de re-integratiemarkt.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Transitie in de langdurige zorg Gevolgen voor profielen verpleegkundigen en verzorgenden Een denkexercitie 18 september 2013 Inspiratiebijeenkomst.
Quality Function Deployment
Introductie OHSAS
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie
Nike Supply Chain Management
Corporate Communicatie
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
CSA UZ LEUVEN: DE WEG NAAR ISO EN 13485
Waarden & organisatiecultuur
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Dienstenmarketing Week 4.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Toezicht op Financiële Dienstverlening Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 3 juli 2003.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada De klant is altijd koning Ik weet als professional wat goed voor u is Je moet juist leveren wat je hebt gespecificeerd Kwaliteit kun je alleen maar beoordelen in relatie tot de prijs Als je kwaliteit levert en blijft leveren, zijn je klanten loyaal

Kwaliteit definieren Om te kunnen communiceren Om te kunnen beoordelen, zodat - beslissingen nemen - verbeteren - verantwoorden (contract/betrouwbaarheid)

Kwaliteit van wat? Productkwaliteit: gebruiksdoel Proceskwaliteit: de wijze van levering Systeemkwaliteit: van beheersings-, besturings- of borgingssystemen Organisatiekwaliteit: aan de eisen van meerdere betrokkenen voldoen (m.i.v. TQM) Stel eerst de vraag: aan wat kun je allemaal de term kwaliteit koppelen? Neem een voorbeeld van het onderwijs - college, een output (kennis), de organisatie, een programma, een heel curriculum, - wijze van onderwijs geven, de organisatie van het vak, de inhoud van het onderwijs

Benadering van Garvin Transcendente benadering (herkenbaar, niet kenbaar; hoedanigheid) produkt-gebaseerd (kwaliteit is gelijk aan kwantiteit voor relevante kenmerken) gebruiker-gebaseerd (Jurun: fitness for use) productie-gebaseerd (Deming: make it right the first time) waardegerichte benadering (prijs/prestatie-verhouding)

Transcendente benadering Pirsig (1975): ‘kwaliteit is noch geest, noch goed, maar een derde entiteit onafhankelijk van de twee … Maar hoewel kwaliteit niet gedefinieerd kan worden, weet je wel wat het is ...

Ondersteunend product Lokale imago Landelijke imago Toe-ganke-lijk-heid Parti-cipa-tie KERNPRODUCT Ondersteunend product interactie Externe communicatie Mond-tot- mond reclame

Proces en product kwaliteit Uitgangspunt: customer perceived quality: verschil tussen verwachtingen en ervaringen * functionele kwaliteit: wijze van levering technische kwaliteit: output kwaliteit * design quality: ‘kwaliteit inbouwen in het ontwerp production quality: wijze van voortbrenging delivery quality: wijze van (af)levering relational quality: kwaliteit van de interactie Verdere operationalisatie is noodzakelijk

Customer perceived quality Vergelijk verwachtingen met de ervaringen: disconfirmatieprincipe komen overeen: adequate kwaliteit ervaringen overtreffen verwachtingen: ideale kwaliteit verwachtingen hoger dan ervaringen: onacceptabele kwaliteit

Customer perceived quality 5 determinanten van Parasuraman, Zeithaml & Berry: betrouwbaarheid, snelheid, ‘assurance’, tastbare elementen, empathie 6 determinanten van Gronroos en Gummesson: professionaliteit, houding en gedrag, toegankelijkheid en flexibiliteit, betrouwbaarheid, herstelvermogen, reputatie en geloofwaardigheid

Conclusie Kwaliteit: - vakinhoudelijk, professioneel oke - voldoen aan verwachtingen en wensen van afnemers - voldoen aan externe regelgeving en maatschappelijke normen veelzijdig, contextafhankelijk, relatief en subjectief