Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Hier de titel van de presentatie
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Ouders en Kinderen Centraal
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Opti-Alert Jos Post en Clemon Tonnaer 20 mei 2014 Enhancing the efficiency of alerting systems through personalized, culturally sensitive multi-channel.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
“ Empowering people through ICTs for development ” NCDO/Wilde Ganzen dag Deem Vermeulen/ Stijn van der Krogt International Institute for Communication.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Faculteit Sociale Wetenschappen
Door Johan Wets. Hoofdstuk 1  Het burgerschap omvat civiele rechten, politieke rechten en sociale rechten  Volwaardig burgerschap: op gelijke wijze.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA.
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Maatschappijwetenschappen
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
recipients’ impressions of senders’ likability
Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Ethiek in de Media.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Interculturele communicatie
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
ARMOEDE Kinderarmoede. Inhoudstabel Auteurs Inleiding Kinderarmoede: een probleem van herverdeling Kinderrechten en de herontdekking van de armoede Kinderrechten.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
23 juni 2017.
LIO-dag aardrijkskunde
Social Media.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
H1 Media en communicatie
ICT zonder beperkingen
Michael Expoo – 8 juni 2018.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Posters voor in het geschiedenislokaal
Basics over communicatie
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Wetenschap.
1.2 massamedia en internet
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap

CW: onderzoeksobject Communicatieprocessen in de samenleving Gemedieerde communicatie “mediated communication assists in defining reality through interactive exchanges in social settings” Drie elementen van het proces Zender Productie Mediabeleid Boodschap Representatie Ontvanger (actief) Gebruik Interpretatie

CW-vragen Zender-Boodschap-Ontvanger Voorbeeld: Gebruik van ICT door specifieke gemeenschappen (lokale en virtuele gemeenschappen) Relatie Zender-Boodschap? – Wat zeggen boodschappen over de gemeenschap waarin zij zijn geproduceerd? – Welke gevolgen heeft beleid voor boodschap? Relatie Boodschap-Ontvanger? – Hoe worden media gebruikt? – Hoe worden boodschappen geïnterpreteerd? – Welke communicatie vindt n.a.v. boodschap plaats?

CW: in relatie tot ongelijkheid NISCO-programma: “Media access and media use” (toegang tot en gebruik van media door specifieke groepen) CW Studie van toegang tot en gebruik van gemedieerde communicatie die mogelijk van belang is voor ongelijkheid in samenleving

CW: reeds gestelde vragen over ongelijkheid 1. Mediagebruik (blootstelling, interpretatie) door specifieke groepen? – Mediagebruik door kinderen in diverse Europese landen. Survey. – Mediagebruik door Turkse, Marokkaanse en Surinaamse jongeren. Interviewstudie. 2. Representatie van specifieke groepen in de media? – Perceptie van de wijze waarop zij in de media aan bod komen door specifieke groepen (allochtone jongeren, ouderen). Interviewstudies

CW: in relatie tot cohesie NISCO-programma: “Representations of social reality in mediated communication, the production of mediated communication, and the reception and interpretation of representations” Studie van gemedieerde communicatie die mogelijk van belang is voor samenhang in samenleving. – Berichtgeving en duiding in nieuws; talkshows; drama; internet- gemeenschappen

CW: reeds gestelde vragen over cohesie (1/2) 1. Wat zegt boodschap/representatie over samenleving waarin representatie geproduceerd is? 2. Gevolgen van representatie voor samenleving (b.v beeldvorming)? – Berichtgeving over buurlanden in de Euregio (inhoudsanalyse) – Interpretatie van televisienieuws in het leven van alledag (hardop-denk- studie)

CW: reeds gestelde vragen over cohesie (2/2) 3. Gevolgen beleid voor boodschap? – Gevolgen mediabeleid voor pluriformiteit van berichtgeving via media; media responsibility, accountability, performance (documentanalyse) NB: comparatieve studies (Europa; Indonesië) 4. Organisationele communicatie? – Imago van organisaties – Interne communicatie (interview, survey)

CW: toekomst Genoemde vragen blijven relevant Ongelijkheid 1. Mediagebruik (blootstelling, interpretatie) door specifieke groepen? 2. Representatie van specifieke groepen in de media? Cohesie 1. Wat zegt boodschap/representatie over samenleving waarin representatie geproduceerd is? 2. Gevolgen van representatie voor samenleving (b.v. beeldvorming)? 3. Gevolgen beleid voor boodschap? 4. Organisationele communicatie?

CW: voorbeeldige projecten (1/2) Sensationalisme in televisienieuws Vragen – Trend: worden nieuwsitems sensationeler (inhoudsanalyse)? – Relatie sensationalisme-kijkcijfers (analyse KLO-bestanden)? Kenmerken  Vergelijking in de tijd (1980, 1989 en dan jaarlijks)  Databestanden (Centrum voor Beeld en Geluid; KLO)

CW: voorbeeldige projecten (2/2) Extreem rechts in de pers Vragen – Representatie van extreem rechts door kranten (inhoudsanalyse)? – Relatie representatie-opinies (analyse verkiezingsonderzoek)? Kenmerken  Vergelijking tussen landen (Nederland, Vlaanderen, Duitsland) en in de tijd ( )  Databestanden (krantenarchieven, verkiezingsonderzoek)

CW: samenwerking binnen NISCO  In recent gestarte projecten met Methoden  Participatie aan Familie-enquete van Sociologie