Heksendans en pelgrimstocht Vormen van moderne spiritualiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Evangelisch Begeleidingscentrum
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ontmoeting van mens tot mens.
Spirituele rijkdom in de christelijke traditie
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Woord van Leven Januari 2008.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Impressie van reacties
Introductiebijeenkomst
Respectvolle bejegening
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Klik voor de volgende dia
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
Welkom Thuis Karpos Leerhuis.
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
De christelijke boodschap
Pastoraal op school.
Twee principes God verbiedt vaak het ergste. Vraag je dus af: wat zou er nog meer onder dit verbod vallen? Tegenover elk verbod staat een gebod Vraag je.
Ludo Daems.
Woord van Leven Mei 2011.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Klik voor de volgende dia
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven Februari
Wat is theater -verbeelde handeling -fictieve tijd en plaats -één of meer toeschouwers.
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Dans van Vos Weg van Wolf
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
God de Vader zendt Jezus
Welkom op TOV!.
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 2 augustus 2014 “Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde.
Seks en religie – tussen sensatie of taboe Rituologische verkenningen
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Mindfulness.
Woord van Leven Juni 2014.
Zondag 52 HC Franeker 16 augustus 2009
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Kaarten op tafel.
De doop in de Heilige Geest
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Gedachten bij het begin van het jaar Als ik een groene tak in mijn hart draag, zal er een zangvogel op gaan zitten. (Chinees spreekwoord)
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Vrucht van de Geest ZESDE THEMADIENST IKZELF EN DE ANDER.
Brief aan de Galaten -51- de grondbeginselen van de nieuwe schepping.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
De God van de Schriften.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Parabool: levensstijl van winnen of verliezen
Parabool: levensstijl van winnen of verliezen
Transcript van de presentatie:

Heksendans en pelgrimstocht Vormen van moderne spiritualiteit Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht Vormen van moderne spiritualiteit

“Unitarisme” Heksendans en pelgrimstocht Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht “Unitarisme” “Unitarisme is een open-minded en individualistische benadering van religie die ruimte biedt voor een breed palet van geloofsopvattingen en twijfels. Iedereen is vrij om zelf zijn betekenis te zoeken. Daarbij wordt van de eenheid van God, de mensheid en de schepping uitgegaan. Religie zou volgens unitaristen een invloed op de samenleving moeten hebben – daarom zijn ze maatschappelijk geëngageerd.” (www.bbc.co.uk/religion)

“Christelijk atheïsme” Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht “Christelijk atheïsme” “Christelijke atheïsten willen alle sprookjesachtige elementen uit het Christendom verwijderen. Religie gaat over innerlijke spirituele ervaringen. Er is alleen de materiële wereld om ons heen. Er bestaat geen ‘ultieme realiteit’ buiten de menselijke geest. Het gaat erom dat mensen een doel en een betekenis hebben. ‘Geloof’ is een manier hoe mensen ‘spirituele’ idealen navolgen.” (www.bbc.co.uk/religion)

Inhoud: Heksendans en pelgrimstocht 1) Spiritualiteit Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht Inhoud: 1) Spiritualiteit 2) Heteronomie of autonomie? 3) Ritueel 4) Moraal 5) Moderne spiritualiteit?

1) Spiritualiteit Heksendans en pelgrimstocht Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 1) Spiritualiteit Spiritualiteit betekent een houding van bewust in het leven staan, een openheid ‘attentiveness’, Ronald Grimes Spiritualiteit bestaat binnen en buiten bestaande tradities of religies We zien volgens Grimes in de huidige tijd een beweging van herontdekking (re-invention)

1) Spiritualiteit Heksendans en pelgrimstocht Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 1) Spiritualiteit Spiritualiteit heeft met drie dimensies van attentiveness te maken – ten opzichte van: - jezelf - de anderen en de omgeving - het Hogere of God Ritueel en moraal zijn twee manieren van handelen waardoor spiritualiteit zich in het leven kan manifesteren - Ritueel handelen - Moreel handelen

2) Heteronomie of autonomie? Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 2) Heteronomie of autonomie? - Zelfexploratie “De ‘oude religie’ bleek een pakketje universele en tijdloze principes, gebaseerd op de natuurwetten, te bevatten waaruit een levenshouding sprak die helemaal bij me paste: onderzoekend, poëtisch en gericht op plezier, liefde en harmonie.” (Susan Smit: Heks. Een magische reis door de westerse spiritualiteit, Amsterdam: Arena, p. 12) Het autonome individu?

2) Heteronomie of autonomie? Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 2) Heteronomie of autonomie? - Gewetensbevestiging “Kunnen religieuze tradities – misschien zonder dat we ons dat bewust zijn, zonder dat we ze kunnen benoemen en wie weet in een seculier jasje – ons een houvast blijven bieden voor gewetensbevestiging?” (Herman Vuijsje: Tot hier heeft de Heer ons geholpen. Over Godsbeelden en goed gedrag. Amsterdam: Contact 2007, p. 12) Het heteronome individu?

3) Ritueel Heksendans en pelgrimstocht Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 3) Ritueel Rituelen zijn handelingen die een bijzondere structuur in het menselijk leven aanbrengen en er een bijzondere betekenis aan geven (Quartier 2007) Veronderstellen rituelen een voorgegeven orde (‘liturgical order’, Rappaport)? Veronderstellen rituelen een houding van creativiteit (‘rituele creativiteit’, Venbrux e.a.)?

3) Ritueel Heksendans en pelgrimstocht Orde? Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 3) Ritueel Orde? “Net als overal anders in de samenleving komen op ritueel gebied diensten en producten tot stand die aan de enorm toegenomen diversiteit van de vraag tegemoetkomen door middel van ‘cascoleverantie’. […] Ieder krijgt dezelfde pizzabodem voorgeschoteld, maar kiest zelf de ingrediënten” (Vuijsje, 195) Verliest het ritueel niet zijn werking in de zin van gemeenschappelijkheid en houvast voor het moderne individu in zijn heteronomie zodra het een casco-ritueel wordt?

3) Ritueel Heksendans en pelgrimstocht Werking? Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 3) Ritueel Werking? “De magische voorwerpen die heksen bij hun rituelen gebruiken, werken als katalysator voor hun wensen en gedachten. Het zijn niet de voorwerpen die kracht hebben, maar de personen die ze gebruiken. […] Als magie al werkt, geloof ik niet dat het door een magische ketel […] komt. Het zit ‘tussen de oren’” (Smit, 162). Verliest het ritueel door de magische betekenis niet de ruimte die het voor het moderne individu en zijn autonomie moet bieden?

4) Moraal Heksendans en pelgrimstocht Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 4) Moraal “We hebben te maken met morele aanspraken die sterk zijn opgeschroefd en die we door de doorwerking van het christelijk gedachtegoed niet zomaar naast ons neer kunnen leggen. Daarnaast moeten we leven met angsten en gevaren die bijna even moeilijk te beheersen zijn als bovennatuurlijke krachten. Maar bij al die angsten, aanspraken en schuldgevoelens van onze tijd zijn we één ding kwijtgeraakt: de toerusting die we vroeger kregen bijgeleerd om er op een voor onszelf acceptabele manier mee om te gaan. De kracht van offers, bezweringen en gebeden.” (Vuijsje, 153) Kan het moderne individu omgaan met morele kwesties door ‘gewetensbevestiging’ of doet dit afbreuk aan een autonoom leven?

4) Moraal Heksendans en pelgrimstocht Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 4) Moraal “De magie van de oude religie verenigt […] natuurwetten om onze aangeboren gedachtekracht te focussen en te richten. Bovendien geeft het een ethisch kader om deze kracht in te plaatsen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om je wensen voorbij het ego te zoeken. Het ego wil dure spullen, aandacht, macht en status. De ziel wil hele andere dingen. […] Magie bedrijf je om je dichter bij jezelf te brengen, niet verder weg.” (Smit, 16-17) Kan een modern individu door vrije basisprincipes zijn eigen kracht ontdekken zonder daarmee voorbij te gaan aan heteronome leefomstandigheden?

5) Moderne spiritualiteit Dr. Thomas Quartier Heksendans en pelgrimstocht 5) Moderne spiritualiteit Moderne spiritualiteit beweegt zich in al haar vormen in een spanningsveld tussen autonomie en heteronomie: - jezelf: kracht of afhankelijkheid? - de anderen: plicht of drijfveer? - het Hogere of God: binnen of buiten jezelf? De grootste uitdaging voor moderne spiritualiteit bestaat erin de contingentie van het menselijke leven met een modern mensbeeld te verzoenen.