Intelligentie en cognitiewetenschap: van hoofd naar handen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Go big or go home! Maatschappelijk ondernemen in de USA & Amsterdam
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Succesvolle intelligentie
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Persoonlijk Leiderschap
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Psychologie en energiebesparing
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Verstehende of interpretatieve benadering
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Instructie grammatica
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Kunstmatige Intelligentie
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Deel 2 Individu.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Ik heb iets van autisme of zo
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
English and IPC How to teach content through English.
Zorgwijzer Conferentie: Kracht in 020, 4 juni 2013, Pakhuis de Zwijger.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Leerstijlen KOLB SJM.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Loont investeren in DCIM?
Simple en continuous tenses
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Testphases still relevant?
Transcript van de presentatie:

Intelligentie en cognitiewetenschap: van hoofd naar handen Marc Slors Intelligentie en cognitiewetenschap: van hoofd naar handen

Overzicht 1. Variatie in intelligentie 2. ‘Top-down’ en ‘bottom-up’ benaderingen: van hoofd naar handen. 3. Een bottom-up benadering van ‘hoofd-intelligentie’?: consequenties voor het begrip ‘intelligentie’.

1. Variatie in intelligentie Algemene definitie van ‘intelligentie’, in 1994 onderschreven door 52 onderzoekers: A very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings—"catching on", "making sense" of things, or "figuring out" what to do. (Intelligence Gottfredson, 1997, p. 13)

1. Variatie in intelligentie Vermogens: Redeneren Plannen Abstract denken Begrijpen complexe ideeën Leren Probleemoplossen

1. Variatie in intelligentie Vermogens: Redeneren Plannen Abstract denken Begrijpen complexe ideeën Leren Probleemoplossen Is vaak vorm van probleem oplossen

1. Variatie in intelligentie Vermogens: Redeneren Plannen Abstract denken Begrijpen complexe ideeën Leren Probleemoplossen Is vaak vorm van probleem oplossen Hoe kan ik X?: probleemoplossen

1. Variatie in intelligentie Vermogens: Redeneren Plannen Abstract denken Begrijpen complexe ideeën Leren Probleemoplossen Is vaak vorm van probleem oplossen Hoe kan ik X?: probleemoplossen Krijgen betekenis tegen de achter-grond van een vraag of probleem

1. Variatie in intelligentie Vermogens: Redeneren Plannen Abstract denken Begrijpen complexe ideeën Leren Probleemoplossen Is vaak vorm van probleem oplossen Hoe kan ik X?: probleemoplossen Krijgen betekenis tegen de achter-grond van een vraag of probleem Veelal van competenties die kunnen helpen in context van probleem

1. Variatie in intelligentie Als de notie ‘probleemoplossend vermogen’ breed wordt geïnterpreteerd—bijvoorbeeld als het vermogen antwoord te geven op de vraag ‘wat nu?’ in een breed scala van situaties—overlapt het grotendeels met leren, abstract denken, het begrijpen van complexe ideeën, redeneren en plannen.

1. Variatie in intelligentie Als de notie ‘probleemoplossend vermogen’ breed wordt geïnterpreteerd—bijvoorbeeld als het vermogen antwoord te geven op de vraag ‘wat nu?’ in een breed scala van situaties—overlapt het grotendeels met leren, abstract denken, het begrijpen van complexe ideeën, redeneren en plannen. We kunnen dus ‘probleemoplossend vermogen’ (in brede zin) als werkdefinitie voor intelligentie gebruiken.

1. Variatie in intelligentie Howard Gardner et. al.: To my mind, a human intellectual competence must entail a set of skills of problem solving—enabling the individual to resolve genuine problems or difficulties that he or she encounters and, when appropriate, to create an effective product—and must also entail the potential for finding or creating problems—and thereby laying the groundwork for the acquisition of new knowledge. [Gardner, H., Kornhaber, M. and Wake, W. (1996). Intelligence: Multiple Perspectives. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.]

1. Variatie in intelligentie Variatie in problemen:

1. Variatie in intelligentie Variatie in problemen: Logische, abstracte of wiskundige problemen

1. Variatie in intelligentie Variatie in problemen: Logische, abstracte of wiskundige problemen Technische problemen

1. Variatie in intelligentie Variatie in problemen: Logische, abstracte of wiskundige problemen Technische problemen Sociale of politieke problemen

1. Variatie in intelligentie Variatie in problemen: Logische, abstracte of wiskundige problemen Technische problemen Sociale of politieke problemen ‘Biologische problemen’: voorzien in dagelijkse behoeften

1. Variatie in intelligentie Variatie in problemen: Logische, abstracte of wiskundige problemen Technische problemen Sociale of politieke problemen ‘Biologische problemen’: voorzien in dagelijkse behoeften Praktische problemen: aanpassing aan je omgeving Enz.

1. Variatie in intelligentie Variatie in problemen: Logische, abstracte of wiskundige problemen Technische problemen Sociale of politieke problemen ‘Biologische problemen’: voorzien in dagelijkse behoeften Praktische problemen: aanpassing aan je omgeving Enz. Dus: als intelligentie probleemoplossendvermogen is zijn er heel veel soorten intelligentie.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap De afgelopen 20 jaar is in de cognitiewetenschappen de aandacht verschoven van ‘top-down’ benaderingen van cognitie en intelligentie naar ‘bottom-up’ benaderingen.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap De afgelopen 20 jaar is in de cognitiewetenschappen de aandacht verschoven van ‘top-down’ benaderingen van cognitie en intelligentie naar ‘bottom-up’ benaderingen. Top-down: begin met een beschrijving van cognitie en intelligentie zoals we die kennen uit het dagelijks leven; zoek daarna naar een theorie die uitlegt hoe onze hersenen intelligentie/cognitie implementeren.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap De afgelopen 20 jaar is in de cognitiewetenschappen de aandacht verschoven van ‘top-down’ benaderingen van cognitie en intelligentie naar ‘bottom-up’ benaderingen. Top-down: begin met een beschrijving van cognitie en intelligentie zoals we die kennen uit het dagelijks leven; zoek daarna naar een theorie die uitlegt hoe onze hersenen intelligentie/cognitie implementeren. Bottom-up: begin met te kijken hoe onze hersenen feitelijk werken en probeer van daaruit toe te werken naar een theoretisch begrip van cognitie/intelligentie zoals we dat dagelijks ervaren en gebruiken.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap De afgelopen 20 jaar is in de cognitiewetenschappen de aandacht verschoven van ‘top-down’ benaderingen van cognitie en intelligentie naar ‘bottom-up’ benaderingen. Top-down: begin met een beschrijving van cognitie en intelligentie zoals we die kennen uit het dagelijks leven; zoek daarna naar een theorie die uitlegt hoe onze hersenen intelligentie/cognitie implementeren. Bottom-up: begin met te kijken hoe onze hersenen feitelijk werken en probeer van daaruit toe te werken naar een theoretisch begrip van cognitie/intelligentie zoals we dat dagelijks ervaren en gebruiken. Wat ik wil laten zien: deze ontwikkeling zorgde ervoor dat voor wat betreft intelligentie de aandacht grotendeels verschoof van hoofd naar handen.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering:

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering: Cognitie/intelligentie blijft ‘herkenbaar’

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering: Cognitie/intelligentie blijft ‘herkenbaar’ In de AI wordt toegewerkt naar systemen die intelligentie/cognitie vertonen op hetzelfde ‘persoonlijke’ (i.p.v. Sub-persoonlijke) niveau als dat we het bij mensen kennen.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering: Cognitie/intelligentie blijft ‘herkenbaar’ In de AI wordt toegewerkt naar systemen die intelligentie/cognitie vertonen op hetzelfde ‘persoonlijke’ (i.p.v. Sub-persoonlijke) niveau als dat we het bij mensen kennen. Levert goede expertsystemen op.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering: Cognitie/intelligentie blijft ‘herkenbaar’ In de AI wordt toegewerkt naar systemen die intelligentie/cognitie vertonen op hetzelfde ‘persoonlijke’ (i.p.v. Sub-persoonlijke) niveau als dat we het bij mensen kennen. Levert goede expertsystemen op. Nadelen van een top-down benadering:

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering: Cognitie/intelligentie blijft ‘herkenbaar’ In de AI wordt toegewerkt naar systemen die intelligentie/cognitie vertonen op hetzelfde ‘persoonlijke’ (i.p.v. Sub-persoonlijke) niveau als dat we het bij mensen kennen. Levert goede expertsystemen op. Nadelen van een top-down benadering: ‘Programma’ van intelligentie/cognitie is zeer sterk geïdealiseerd.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering: Cognitie/intelligentie blijft ‘herkenbaar’ In de AI wordt toegewerkt naar systemen die intelligentie/cognitie vertonen op hetzelfde ‘persoonlijke’ (i.p.v. Sub-persoonlijke) niveau als dat we het bij mensen kennen. Levert goede expertsystemen op. Nadelen van een top-down benadering: ‘Programma’ van intelligentie/cognitie is zeer sterk geïdealiseerd. Implementatie van zo’n programma op neuraal niveau is problematisch: theorieën daarover zijn niet verifieerbaar.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een top-down benadering: Cognitie/intelligentie blijft ‘herkenbaar’ In de AI wordt toegewerkt naar systemen die intelligentie/cognitie vertonen op hetzelfde ‘persoonlijke’ (i.p.v. Sub-persoonlijke) niveau als dat we het bij mensen kennen. Levert goede expertsystemen op. Nadelen van een top-down benadering: ‘Programma’ van intelligentie/cognitie is zeer sterk geïdealiseerd. Implementatie van zo’n programma op neuraal niveau is problematisch: theorieën daarover zijn niet verifieerbaar. Cognitie/intelligentie van klassieke AI systemen schiet tekort zodra het om flexibel gedrag/aanpassing aan omgeving gaat.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een bottom-up benadering:

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een bottom-up benadering: Geen probleem met neurale implementatie: de hersenen worden nagebootst.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een bottom-up benadering: Geen probleem met neurale implementatie: de hersenen worden nagebootst. Succes met het zelf laten leren van computers.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een bottom-up benadering: Geen probleem met neurale implementatie: de hersenen worden nagebootst. Succes met het zelf laten leren van computers. Toepasbaar in robotica: intelligent gedrag is niet beperkt tot linguistisch gedrag, maar is feitelijk belichaamd gedrag.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een bottom-up benadering: Geen probleem met neurale implementatie: de hersenen worden nagebootst. Succes met het zelf laten leren van computers. Toepasbaar in robotica: intelligent gedrag is niet beperkt tot linguistisch gedrag, maar is feitelijk belichaamd gedrag. Kan daardoor rekening houden met het feit dat cognitie/intelligentie veel te maken heeft met flexibele omgang met nieuwe situaties (probleemoplossen!) in bredere (fysieke) zin.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een bottom-up benadering: Geen probleem met neurale implementatie: de hersenen worden nagebootst. Succes met het zelf laten leren van computers. Toepasbaar in robotica: intelligent gedrag is niet beperkt tot linguistisch gedrag, maar is feitelijk belichaamd gedrag. Kan daardoor rekening houden met het feit dat cognitie/intelligentie veel te maken heeft met flexibele omgang met nieuwe situaties (probleemoplossen!) in bredere (fysieke) zin. Het grote nadeel van bottom-up benaderingen:

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Voordelen van een bottom-up benadering: Geen probleem met neurale implementatie: de hersenen worden nagebootst. Succes met het zelf laten leren van computers. Toepasbaar in robotica: intelligent gedrag is niet beperkt tot linguistisch gedrag, maar is feitelijk belichaamd gedrag. Kan daardoor rekening houden met het feit dat cognitie/intelligentie veel te maken heeft met flexibele omgang met nieuwe situaties (probleemoplossen!) in bredere (fysieke) zin. Het grote nadeel van bottom-up benaderingen: Talige, conceptuele, ‘hogere’ cognitie—dus cognitie die we kennen van het ‘persoonlijke’ niveau—is veel te complex om via bottom-up manier te worden verklaard.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Illustratie van verschuiving top-down naar bottom-up: CYC versus Robo-kakkerlak

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Illustratie van verschuiving top-down naar bottom-up: CYC versus Robo-kakkerlak

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap In slogan-vorm (en een beetje gechargeerd): Het paradigmatiche voorbeeld van ‘intelligentie’ in de cognitiewetenschappen is verschoven van de schaakcomputer naar een robot die met een bord hete soep door de kamer kan wandelen.

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus:

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie Kan weinig met ‘flexibiliteit/aanpassingsvermogen/leren’

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie Kan weinig met ‘flexibiliteit/aanpassingsvermogen/leren’ Kan neurale implementatie van cognitie niet uitleggen

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie Kan weinig met ‘flexibiliteit/aanpassingsvermogen/leren’ Kan neurale implementatie van cognitie niet uitleggen Bottom-up benadering

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie Kan weinig met ‘flexibiliteit/aanpassingsvermogen/leren’ Kan neurale implementatie van cognitie niet uitleggen Bottom-up benadering Modelleert vooral ‘handen intelligentie’

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie Kan weinig met ‘flexibiliteit/aanpassingsvermogen/leren’ Kan neurale implementatie van cognitie niet uitleggen Bottom-up benadering Modelleert vooral ‘handen intelligentie’ Levert goede robots op

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie Kan weinig met ‘flexibiliteit/aanpassingsvermogen/leren’ Kan neurale implementatie van cognitie niet uitleggen Bottom-up benadering Modelleert vooral ‘handen intelligentie’ Levert goede robots op Kan neurale implementatie goed uitleggen

2. Verschuivingen in de cognitiewetenschap Dus: Top-down benadering Modelleert vooral ‘hoofd intelligentie’ Levert goede expertsystemen op Negeert belichaamd-gesitueerd karakter van cognitie Kan weinig met ‘flexibiliteit/aanpassingsvermogen/leren’ Kan neurale implementatie van cognitie niet uitleggen Bottom-up benadering Modelleert vooral ‘handen intelligentie’ Levert goede robots op Kan neurale implementatie goed uitleggen Kan vooralsnog weinig met ‘hoofd intelligentie’

3. Een bottom-up/top-down combinatie? Is er niet een ‘best of both worlds’ benadering mogelijk?

3. Een bottom-up/top-down combinatie? Is er niet een ‘best of both worlds’ benadering mogelijk? Stelling: Ja, maar die heeft consequenties voor de status van een begrip als ‘intelligentie’.

3. Een bottom-up/top-down combinatie? Is er niet een ‘best of both worlds’ benadering mogelijk? Stelling: Ja, maar die heeft consequenties voor de status van een begrip als ‘intelligentie’. Uitleg: Probleem met ‘hoofd-intelligentie’ (top-down) is neurale implementatie.

3. Een bottom-up/top-down combinatie? Is er niet een ‘best of both worlds’ benadering mogelijk? Stelling: Ja, maar die heeft consequenties voor de status van een begrip als ‘intelligentie’. Uitleg: Probleem met ‘hoofd-intelligentie’ (top-down) is neurale implementatie. De noodzaak tot een theorie daarover vervalt wanneer we ‘hoofd-intelligentie’ vooral gaan zien als een interpreterende beschrijving van cognitie/intelligentie op lager niveau.

3. Een bottom-up/top-down combinatie? Is er niet een ‘best of both worlds’ benadering mogelijk? Stelling: Ja, maar die heeft consequenties voor de status van een begrip als ‘intelligentie’. Uitleg: Probleem met ‘hoofd-intelligentie’ (top-down) is neurale implementatie. De noodzaak tot een theorie daarover vervalt wanneer we ‘hoofd-intelligentie’ vooral gaan zien als een interpreterende beschrijving van cognitie/intelligentie op lager niveau. We moeten, m.a.w., het persoonlijke- van het sub-persoonlijke niveau onderscheiden en niet proberen om b.v. gedachten en redeneringen etc. letterlijk terug te vinden in de hersenen.

3. Een bottom-up/top-down combinatie? Is er niet een ‘best of both worlds’ benadering mogelijk? Stelling: Ja, maar die heeft consequenties voor de status van een begrip als ‘intelligentie’. Uitleg: Probleem met ‘hoofd-intelligentie’ (top-down) is neurale implementatie. De noodzaak tot een theorie daarover vervalt wanneer we ‘hoofd-intelligentie’ vooral gaan zien als een interpreterende beschrijving van cognitie/intelligentie op lager niveau. We moeten, m.a.w., het persoonlijke- van het sub-persoonlijke niveau onderscheiden en niet proberen om b.v. gedachten en redeneringen etc. letterlijk terug te vinden in de hersenen. ‘Intelligentie’ is dus niet zozeer een objectieve capaciteit, maar eerder een nuttige interpretatie/beschrijving van de oorzaken achter bepaald gedrag.