Wat gaan we doen? • herhalen: werkwoordsspelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Redactioneel schrijven Les 3
Het tweede werkstuk.
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
1. Inhoud les 4 berichten versturen en ontvangen.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Correct bronvermelden
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Een manier om problemen aan te pakken
Duidelijk schrijven voor iedereen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
Taal in Context Taal in Context Kick Off 13.30u – 15.10u 1. TiC in zo’n 50 woorden 2. Waarom TiC ? 3. Verwachtingen 4. Eindopdracht 5. Afronding.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
Naam: monique en theresia
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Correct bronvermelden
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Het hele werkwoord.
Natuurwetenschappelijk verslag
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Een werkstuk maken.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Leerkring POW Fase 4.
Samenvatting Havo 5.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 les 1 Engagement.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Onderzoeksvaardigheden
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
– examentraining schrijven & taalportfolio
De vraag is je beste vriend
1. Wat gaan we vandaag doen ?
3F maken van een verslag.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Bronnen en onderzoeksvragen
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands 4h6 30/12/18
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Een (informatief) Artikel schrijven
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Transcript van de presentatie:

Wat gaan we doen? • herhalen: werkwoordsspelling samenvatten, citeren, parafraseren feedback op onderzoek

huiswerk vorige keer Oefen zeker twee uur met SNS. Doe wat nodig is. gelukt? Ik loop meestal een keer langs alle bankjes om te vragen hoe dingen gegaan zijn.

… weet je nog?

waarom fout? ‘De verdachten slieppen in de verduisterdde cel en wachtte op het oordeel dat door de rechter gevelt zou worden. Tetrwijl zei soezden en aldus wegdroomden, vatte de bewakers het plan op om alle cellen te openden.’ 1. benoem persoonsvorm en onderwerp 2. ga volgens het schema na welke functie en tijd de andere werkwoorden hebben 3. verbeter de fouten.

hoe gaat het met de woordenlijst? • voorbewerken • semantiseren • consolideren vraag nog eens na hoe het gaat met de woordenlijst. Welke lastige woorden ben je de afgelopen week tegengekomen. Wat heb je gedaan om aan je woordenschat te werken.

John Verhoeven, ‘Occupy maakt andere wereld mogelijk John Verhoeven, ‘Occupy maakt andere wereld mogelijk.’ De Volkskrant, 20 oktober 2011. (1. Schrijf een samenvatting in 250-300 woorden.) 2. Schrijf een reactie op de tekst waarin je de schrijver parafraseert of citeert.

Parafraseren en citeren Schrijf in 100-200 woorden een reactie op de tekst van John Verhoeven waarin je ingaat op zijn argumenten 1. Bespreek met je buur: ben je het met JV eens. Waarom wel/niet? 2. Onderscheid de 2/3 belangrijkste argumenten 3. Gebruik die voor je reactie vraag nog eens na hoe het gaat met de woordenlijst. Welke lastige woorden ben je de afgelopen week tegengekomen. Wat heb je gedaan om aan je woordenschat te werken.

1. Samenvatten 1. Lees de tekst in zijn geheel en markeer centrale woorden. 2. Schrijf een ruwe sneuvelversie in 250-300 woorden. 3. Controleer of je versie de inhoud dekt en schrap waar nodig. 4. Vergelijk je tekst met je buurman/vrouw. 5. Docent laat antwoord zien op de beamer. In mijn docentsamenvatting vat ik niet alleen samen, maar zitten ook citaten en parafrases. Dit omdat de tekst een aantal aannames doet die ik heb willen expliciteren, vandaar de opmerkingen tussen […]

2. Parafraseren en citeren Schrijf in 200-300 woorden een reactie op de tekst van John Verhoeven waarin je ingaat op zijn argumenten 1. Bespreek met je buur: ben je het met JV eens. Waarom wel/niet? 2. Onderscheid de 2/3 belangrijkste argumenten 3. Gebruik die voor je reactie vraag nog eens na hoe het gaat met de woordenlijst. Welke lastige woorden ben je de afgelopen week tegengekomen. Wat heb je gedaan om aan je woordenschat te werken.

2. Parafraseren en citeren Let op: • spreek over de tekst van John Verhoeven en formuleer niet aan hem. • Gebruik formuleringen als ten eerste, ten tweede, ten derde .. • parafraseren = para + fraseren = ? Vraag ze dan om voor zichzelf het stukje over parafraseren in de tekst van Warna Oosterbaan te lezen (dat vind je na les 5)

2. Parafraseren en citeren Stel je hebt de volgende zin: ‘Het is een elementaire vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is.’ Hier kun je het volgende mee doen: Laat dit zien voordat ze aan de slag gaan en verwijs ze naar Warna Oosterbaan.

2. Parafraseren en citeren John Verhoeven stelt: ‘Het is een elementaire vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is.’ ‘Het is een eenvoudige vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is’, stelt John Verhoeven in zijn tekst. Laat dit zien voordat ze aan de slag gaan en verwijs ze naar Warna Oosterbaan.

2. Parafraseren en citeren John Verhoeven stelt dat het ‘een elementaire vraag’ is. [je neemt nu niet de hele zin maar een deel van de zin] Laat dit zien voordat ze aan de slag gaan en verwijs ze naar Warna Oosterbaan.

2. Parafraseren en citeren John Verhoeven stelt: Het is een elementaire vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Toen de Russen honderd jaar geleden doodgingen van de honger, wisten ze waar ze moesten zijn met hun klacht. Ik vraag mij af waar hij deze mening op baseert. [je mag dus ook inspringen en een kleiner font gebruiken als je citaat wat langer is] Laat dit zien voordat ze aan de slag gaan en verwijs ze eveneens naar Warna Oosterbaan. Let Op: irritant genoeg zijn de pagina’s weer omgedraaid.

3. Bronnenlijst Breng de materialen die je meegenomen hebt bij elkaar en maak een alfabetische bronnenlijst van 5-10 bronnen: 1. Kies een krantenartikel uit. 2. Kies een boek uit. 3. Een artikel uit een huis-aan-huiskrant 4. Een internetbron 5. Een studieboek Benadruk dat het belangrijk is dat ze het gevraagde meenemen naar de les. Ze gaan wisselen, dus ze nemen best geen dierbare bezittingen mee.

Bronnenlijst volgens MLA 1. Alfabetiseer op achternaam auteur. Gogh, Vincent van 2. Zet titel cursief. Eventuele subtitel na een dubbele punt. Gogh, Vincent van. Een leven in brieven. 3. Geef informatie over de uitgever. Eerst stad, dan uitgever, dan jaar. Gogh, Vincent van. Een leven in brieven. Amsterdam: Meulenhoff Rainbow Pockets, 1998. Download document intranet! Benadruk dat het belangrijk is dat ze het gevraagde meenemen naar de les. Ze gaan wisselen, dus ze nemen best geen dierbare bezittingen mee.

Bronnenlijst volgens MLA 4. Vermeld ook: vertalers, editeurs/redacteurs en meerdere drukken. Gogh, Vincent van. Een leven in brieven. Ed. Jan Hulsker. Achtste druk. Amsterdam: Meulenhoff Rainbow Pockets, 1998 (1980). 5. Let op bij boeken met meerdere auteurs. Bij twee auteurs noem je beiden, bij meer dan twee auteurs gebruik je e.a. Küstenmacher, Werner Tiki, Lothar J. Seiwert. Simplify your life: Einfacher und glücklicher leben. München: Knaur Taschenbuch, 2008 (2004). Ja sorry voor het Duits. Erg goed boek trouwens.

Bronnenlijst volgens MLA 6. Krantenartikelen behandel je als het kan alfabetisch op auteursnaam. Boogaard, Raymond van den. ‘Sovjet Unie weer terug naar sociaal realistische kunst.’ NRC Handelsblad, 13 oktober 1984. Als je geen auteur weet dan alfabetiseer je op de titel van het artikel. Ja sorry voor het Duits. Erg goed boek trouwens.

Bronnenlijst volgens MLA 6. Krantenartikelen behandel je als het kan alfabetisch op auteursnaam. Boogaard, Raymond van den. ‘Sovjet Unie weer terug naar sociaal realistische kunst.’ NRC Handelsblad, 13 oktober 1984. Als je geen auteur weet dan alfabetiseer je op de titel van het artikel. Ja sorry voor het Duits. Erg goed boek trouwens.

Bronnenlijst volgens MLA 7. Internetbronnen Behandel een internetbron zoveel mogelijk als een artikel. Meeusen, Marie. ‘Lijnen op een plein.’ Huiverinkt, 20 oktober 2011. http:// huiverinkt.blogspot.com/2011/10/lijnen-op-een- plein.html Als je in zijn algemeenheid verwijst naar een internetbron gaat het als volgt: The Internet Movie Database (IMDb). Amazon.com. Versie augustus 1999. 21 september 1999. http://www.uk.imdb.com Reclame voor Marie. Mag he.

Bronnenlijst volgens MLA 6. Internetbronnen En Wikipedia: ‘De Baarsjes.’ Wikipedia: de vrije encyclopedie. Versie 29 november 2011. 4 december 2011. We hebben voor deze sheets gebruik gemaakt van: MLA-conventies: Richtlijnen bij het schrijven van een scriptie. Samengesteld door Peter Sonderen. Onderwijsinstituut Wijsbegeerte Faculteit der Geesteswetenschappen Universiteit van Amsterdam, november 2002. Deze syllabus is te vinden door te zoeken op MLA+UVA. Hierin kun je ook alle andere gevallen opzoeken die we nu niet hebben kunnen behandelen. Verwijs ze door naar de syllabus van de UVA. Ik denk dat we het hiermee maar even moeten doen voor nu. Belangrijkst vind ik dat ze überhaupt verwijzen, hoe de punten en komma’s nu precies staan en of ze wel of niet een uitgever noemen is niet zo belangrijk. Consequent zijn wel overigens!

Onderzoeksvaardigheden Feedback op basis van de ingeleverde rapporten

Onderzoeksvaardigheden Neem je onderzoeksrapport Bekijk of je alle opmerkingen snapt en weet waar je aan moet werken Vorm een groepje van 4 en lees beurtelings elkaars werk Vul een (vereenvoudigd feedbackformulier in): kun je elkaar helpen met de spelling. Weet je een paar inhoudelijke tips? Ik ben hier de vorige week niet aan toegekomen. Hier zou een feedbackformulier handig zijn. Ik kom er niet meer aan toe. Misschien lukt het me morgenochtend?

Huiswerk • Neem de volgende week een opzet mee voor je eindversie. • Pas aan wat je aan moet passen (zie de opmerkingen) • Lees uit de reader de extra theorie bij les 6 en 7.