De strategie van een webconcept

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuur op Microniveau
Advertisements

Communicatie met de achterban
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
Eindwerk zesde jaar.
Communicatiemanagement
Interactieve content van websites
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Geld verdienen met trends
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Strategie en Indelingsprincipes
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De strategie van een webconcept
concept en indelingsprincipe
Using Media ’09/’10 Blok 2 Werkcollege 1. OPDRACHT 1-Presenteer je magazine Iedereen heeft 1 minuut om het magazine te presenteren (40 minuten) Bladerkwartier;
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
OPDRACHTEN VISUELE COMMUNICATIE 2011/2012 Visuele Communicatie college 1.
Medmec04 les 3 Engagement.
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Media & Creativiteit Pia Terstroet
De eerste presentatie voor Nederlands
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
22 september 2014 Esther Verhoeven De Kunst van het schrijven.
Studiecoach Bijeenkomst
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Online marketing Expert (in een week)
Structuur op Microniveau
Medmec04 Engagement.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Les 6 Toetsbespreking Introductie eindopdracht. toets  Download goede antwoorden en vergelijk met je eigen score.  Cijfer < 5.5 = herkansing week 4.
College 2 – 28 april 2010 Academie voor Deeltijd – Minor Media Management 2009/2010 – Thema Basiscommunicatie – Marcel Jansens WEBCOMMUNICATIE Minor Media.
INHOUD VoorlichtingDemonstratieOpleveringVragen INHOUD VoorlichtingDemonstratieOpleveringVragen.
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Activerende teksten.
Content coach Schrijven voor het web 15 oktober 2009.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Communicatie 7e les.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

De strategie van een webconcept Interactieve content De strategie van een webconcept

Vakdocent: Marianne Meijers m.b.meijer-meijers@hva.nl

Belangrijk…. 5 deelopdrachten. Bijna iedere week is een oplevering, dus een AVV (aan voorwaarden voldaan). Het missen van een deadline geldt als een herkansing. Het voor de tweede keer missen van een deadline betekent een onvoldoende voor dit vak!

Focus in dit vak… Tekstuele content voor bestaande websites. Het nadenken over de zender- en ontvangerdoelen van die tekst (strategie). Het structureren van tekstuele content. Het schrijven van content (schrijfstijl). Toegevoegde waarde van interactie.

Oftewel… Strategie Structuur Schrijfstijl Interactie

Strategie: Hoe kom je daar? Zenderdoelen Ontvangerdoelen Wat is het belangrijkste doel van de tekst (informeren, overtuigen, activeren?) Wat is de centrale boodschap? Ontvangerdoelen Met welk doel komt de ontvanger op de site? Wat zijn zijn/haar motieven Wat is zijn/haar verwachtingspatroon?

Zender belangrijke hoofddoelen in zakelijke communicatie: Informeren (voorlichting, journalistiek). Instrueren Overtuigen (gericht op verandering van gedrag). Activeren (gericht op actie).

Informeren

Informeren

marketingcommunicatie Instrueren

overtuigen, ethos

overtuigen, logos

overtuigen, logos

overtuigen, pathos

overtuigen, pathos

overtuigen, pathos

Activeren

Activeren

Strategie: Hoe kom je daar? Zenderdoelen Ontvangerdoelen Wat is het belangrijkste doel van de tekst (informeren, overtuigen, activeren?) Wat is de centrale boodschap? Ontvangerdoelen Met welk doel komt de ontvanger op de site? Wat zijn zijn/haar motieven? Wat is zijn/haar verwachtingspatroon?

Ontvanger Ontvanger Niet direct gaan segmenteren op sociaal-demografische kenmerken (leeftijd, geslacht, levensstijl, gezinssamenstelling etc.)!!

Ontvanger Maar vooral focussen op het ‘wat’: wat beweegt mensen; wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, veiligheid, status). wat zijn hun instrumentele behoeften (bijv. uitstel vragen belasting, inschrijven marathon, nieuwe kinderwagen). Wat verwachten mensen (positief of negatief verwachtingspatroon );

Een oefening HvA, interactieve media Doelgroep/ontvangers: Bedrijven die geïnteresseerd zijn in IAM in het kader van projecten (projectpartner)en stages (stagebedrijf).

belangrijkste doel van dit onderdeel (informeren, overtuigen, activeren). analyse van de doelgroep wat beweegt ze, wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, bevestiging, status etc.) wat zijn hun instrumentele behoeften (bestellen, info over, nieuwe tandenborstel etc.) Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangers-doelen (gebruik hiervoor de laddertechniek) Benoem 6 belangrijke zender- en ontvangsdoelen. Geef ze een score van 1 t/m 6 (1 belangrijkste, 6 minst belangrijkste). Bepaal bij nr. 1 t/m 3 of het gaat om informeren, overtuigen of activeren. Wat is de verwachting van de ontvanger (positief, negatief, wantrouwend etc.)? Benoem de gewenste dominante indruk van de site (in één pakkende zin).

De opdracht thuis! Pak een pagina of onderdeel van de website die je hebt gekozen als project (homepage of ander onderdeel van de site). Bepaal het belangrijkste doel van dit onderdeel (informeren, overtuigen, activeren). Maak een analyse van je doelgroep wat beweegt ze, wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, bevestiging, status etc.) wat zijn hun instrumentele behoeften (bestellen, info over, nieuwe tandenborstel etc.) Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangers-doelen (gebruik hiervoor de laddertechniek) Benoem 6 belangrijke zender- en ontvangsdoelen. Geef ze een score van 1 t/m 6 (1 belangrijkste, 6 minst belangrijkste). Bepaal bij nr. 1 t/m 3 of het gaat om informeren, overtuigen of activeren. Wat is de verwachting van de ontvanger (positief, negatief, wantrouwend etc.)? Benoem de gewenste dominante indruk van de site (in één pakkende zin).

Opdracht geprint inleveren: Opdracht volgende week a/h begin van de les inleveren Niet inleveren betekent gemiste AVV!

Lesweek Lesonderwerp Opdracht in de les Inleveren opdracht voor AVV 1 31 aug. 2009 Strategie: zender en ontvangersdoelen van een site-onderdeel Werk de strategie van een webconcept uit 2 7 sept. 2009 Strategie Structuur van een website op macro-niveau Indelingsprincipes Behandelen uitgewerkte strategie Start opdracht indelingsprincipes (sitemap maken) Opdracht 1. Uitgewerkte strategie inleveren. 3 14 sept. 2009 structureren op pagina-niveau Structureren op pagina-niveau Behandelen sitemaps Opdracht uitwerken strategie en structuur op pagina-niveau Opdracht 2. Uitwerking van een sitemap inleveren. 4 21 sept. 2009 Structureren op pagina-niveau en Schrijfstijlen Bespreken opdracht structureren pagina-niveau Start opdracht schrijfstijlen Opdracht 3. Uitgewerkt voorstel t.a.v. de visuele en tekstuele structuur van een homepage of verdiepingspagina inleveren. 5 28 sept. 2009 Interactie Elkaars teksten beoordelen Start opdracht interactie Opdracht 4. Een uitgewerkte pagina webtekst inleveren. 6 5 okt. 2009 Interactie! . Opdracht interactie bespreken Opdracht 5. Opdracht interactie inleveren. 7 12 okt. 2009 Peer beoordelingen eindopdracht Concept einddocument opleveren. 8 19 oktober Herfstrecess 9 & 10 26 okt. en 2 nov. Eindgesprekken Definitieve eindopdracht inleveren.