Project werkgroep: Werken in teams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Door goede gesprekken groeien
Succesfactoren van teamcoaching
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Teamleren, hoe werkt dat?
Risico’s en gevaren van techniek
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Debriefing 24 januari 2012.
Project workshop: Werken in teams
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Hoofdstuk 8 Projectuitvoering Organisatie en teambuilding
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Proces en Product.
Workshop teamvorming en leiderschap
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Kansen voor Samenwerken
First ID project Huygens College
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Wat willen we vandaag doen?
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Het begint bij het jonge kind
PBS: inspireren tot medeverantwoordelijkheid
De dag van het solliciteren - introductie
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Les voor ♀ Plaatje Loverboys.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Groepsdynamiek 1.
gespreksvaardigheden
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Covey trainingsavond.
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Project werkgroep: Werken in teams 24 januari 2012

Agenda Introductie Inleiding werken in teams Teamnaam en CV bepalen Verantwoordelijkheden vaststellen Debriefing

Workshop doelen Team building Inventarisatie van team-ervaring en vaardigheden

Inleiding werken in teams

Wat is een team?

Kliekjes of bijeenkomsten Volgens het woordenboek is iedere bijeenkomst van mensen (zoals een wachtrij) een groep Maar voor onze doelen is dat geen groep of team Hoewel het wel mogelijk is dat een bijeenkomst een groep wordt

Groepen Een groep heeft de volgende eigenschappen : Het is een bijeenkomst van individuen Die hoeft niet fysiek te zijn (denk bv aan een online community) De leden streven wederzijds afhankelijke doelen na De groep is Psychologisch De leden van de groep hebben gedeelde waarden en normen • De groep heeft overeengekomen regels en vormen van gedrag De leden hebben een psychologisch besef van elkaar en de veronderstelde manier waarop zij denken en handelen De leden hebben notie van het lidmaatschap Ze weten wanneer iemand wel of niet lid is

Teams Teams hebben dezelfde eigenschappen als groepen maar ook : Ze zijn gevormd voor het bereiken van een specifiek doel De rollen in teams zijn over het algemeen scherper omlijnd dan in groepen Ze zijn over het algemeen kleiner dan een groep

Werken in teams

Voordelen van werken in teams Onderlinge hulp Werk gerelateerd en persoonlijk Vertrouwen Door onderlinge hulp en gevoel van lidmaatschap Flexibiliteit Inspringen voor de ander Mix van vaardigheden Steilere leer-curve voor projecten die zich in de tijd uitstrekken Uitwisseling van vaardigheden teamleden Ontwikkelingsnormen Zelf-redzaamheid / zelf-management Risico nemen Vermogen risico te delen & het toenemende vertrouwen in het lidmaatschap Synergie wint 2+2=5

Nadelen van het gebruik van teams Het nemen van risico’s Ook een kracht, maar teams kunnen ook teveel risico’s nemen als gevolg van een te groot vertrouwen in haar kunnen Gevoel van kwetsbaarheid Met name in high-performance teams Individuele behoeftes moeten worden opgeofferd Onontkoombaar, maar wat is acceptabel? Synergie verliest 2+2=3 Slecht opgebouwde teams Wet van de Verminderde Meeropbrengst 6+6=10 Groupthink

De levenscyclus van een team

Team ontwikkeling Een team blijft niet hetzelfde gedurende haar bestaan Het ontwikkelt zich in de tijd Dit proces doorzien kan je helpen bij problemen in teams

Team life cycle Dorming Performing Forming Norming Reforming Time Productivity Forming Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning

Formeren (Forming) Elkaar leren kennen in een team omgeving Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Formeren (Forming) Elkaar leren kennen in een team omgeving 1ste bijeenkomst is vaak cruciaal Over het algemeen weinig productief Individuele inzet, geen team inzet Het is goed om een coordinator aan te stellen voor deze bijeenkomst, als die al niet is benoemd Dat hoeft niet de leider voor de rest van het bestaan van het team te zijn Vaak zijn ze dat wel Om er een sociale aangelegenheid of een fun project van te maken kan een goed idee zijn Het bestaan van het team is niet alleen afhankelijk van de opdracht die haar is gesteld

Forming Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Stormen (Storming) Het moeilijke stuk als een team begint te werken aan de opdracht Aanvankelijk kan er een prestatie explosie plaatsvinden, en dan een enorme terugval Individuele opvattingen beginnen te conflicteren Sommigen zijn niet uitwisselbaar Persoonlijke doelen kunnen niet worden gehaald Probeer verschillende posities te creeren in de hierarchie Geen overeenstemming bereikt in het stellen van de (gedrags)normen Het goed regelen van dit “conflict” kan op de lange termijn goed werken Respect Openheid Luistervaardigheden

Forming Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Normeren (Norming) “Als we dit niet goed uitzoeken zullen we onze doelen niet bereiken” Het stellen van de normen van het team (regels) en het bepalen van de sancties als die gebroken worden Vereisten Focus op de opdracht waarvoor het team staat Het besef dat de realisatie van individueel succes gekoppeld is aan het succes van het team Bereidwilligheid tot compromis om een werkbare consensus te bereiken Openheid voor nieuwe ideeën Respect voor andere opvattingen Luistervaardigheden

Presteren (Performing) Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Presteren (Performing) “JA!” De regels zijn overeengekomen en een werkbaar compromis is bereikt Het team presteert goed en het moraal is hoog Het team doet wat het team moet doen Synergie voordelen zijn evident Het falen om dit punt te bereiken, is vaak een teken dat het team nog steeds aan het stormen is Hulp van buiten het team is wellicht noodzakelijk

De Free Rider

Free Rider Waaraan herken je de freerider: Komt bij voorkeur niet op overleggen Verspilt zo weinig mogelijk energie Neemt bij voorkeur geen beslissingen Heeft geen eigen mening of maakt die niet kenbaar Is gespecialiseerd in anderen vertragen Heeft altijd een excuus Zal pas toegeven dat hij/zij het niet kan als het echt niet meer te ontkennen valt ...

Teamnaam en CV bepalen (30 min) Introductierondje (2 min per persoon) Sterke punten Aandachtspunten Leerdoelen tijdens het project Teamnaam bedenken (gebaseerd op sterke punten van het team) Team CV maken op flipover Teamnaam Leden - vaardigheden Team visie van een goed eind product Team normen Hoe kunnen wij jullie helpen? Presentatie 2 minuten per team

Verantwoordelijkheden vaststellen (30 min) Naam, telefoonnummer en HvA emailadressen invullen op formulier Verantwoordelijkheden: Elk teamlid leest de project manual door Wat zijn de belangrijke mijlpalen? Wie is verantwoordelijk voor…? Maak een gezamenlijke planning voor de komende weken Schijf op wat ieder zijn verantwoordelijkheid is Welke afspraken worden er gemaakt tussen de teamleden? .pdf file van Team - CV en de teamafspraken opsturen naar teamcoach (volgende week ook geprint op papier meenemen)