Interaction design: structuur en gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overdracht (grote) bestanden
Advertisements

INTERACTION DESIGN Week 3.
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Nederlab Laboratory for research on the patterns of change in the Dutch language and culture Kickoff, 25 januari, 2013 Meertens Instituut, Amsterdam.
kaarten op internet publiceren
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Marktonderzoek Danneels
15/10/2013. De meest voorkomende soorten navigatie zijn:  Tekstlinks  Afbeeldingen  Roll-over images  Flashnavigatie  jQuery-navigatie.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Metadata proces april 2009 train de trainers. Waar in het werkproces metadata Binnen de organisatie zal afgesproken moeten worden van welke data er metadata.
Corporate Guidelines.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Kennis Sessie PSO 2013.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Webpagina ’ s maken ITV 10 maart Onderwerpen Ontwerp en inhoud Navigatie HTML: de basis Webpagina’s in Word.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
INTERACTION DESIGN introductie. VANDAAG Even voorstellen Aansluiting Wat ga je leren 3 toetsmomenten? Q & A.
Computers en Visueel Gehandicapten
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
1 Uit ons domein: Verzameling programmatuur voor het toewijzen van afstudeerders aan examinatoren. Invoer van voorkeuren Toewijzen Overzichten Practicum.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
ruimte object beleving
Chantal Joore Mandy Maes Marc van Aa Roxy Dammers Tooske ten Klooster
het bouwen van een website
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
Inhoudstafel 1.Inleiding 2.Ontwerp: 2.1 Prioriteiten 2.2 Structuur 2.3 Soorten functie 2.4 UseCases 2.5 UML-diagram & uitwerking 3. Implementatie.
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
FlexForum februari 2009 Deel : Release
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Functioneel ontwerpen voor SharePoint
Keuzetraject Software Ontwikkeling. Moderne technologieën Doel : mee kunnen draaien in elk team Aangeleerde vaardigheden Zelfstandig problemen kunnen.
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
De link tussen functionaliteit en adaptatie
Prototypes Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Content Management Systeem. Maart 2000Case: World Online International2 Klantprofiel I World Online International BV is een beursgenoteerde Pan-Europese.
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
Online filmpjes maken. (
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Prototyping Week 7 // Tweenlite & API. TweenMax Snel mooie en effectieve animatie.
T Guillotine stijl Apple - Simon Van Pottelbergh Eindproject Lennert Smets 2 de Bachelor Interaction Design.
MultiMedia Management – WEEK 4 Marcel Jansens 11Mei 2011.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.
Maak je website toegankelijk voor alle doelgroepen.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Veerle Nuytemans, Sophie Traen, Robin Pellegrims, Peter Nelissen.
5 dingen die je moet weten voor je start met Fluid projecten
TranSearch Real Time Document & Asset Management Web Client
Kennis delen Actualisering register kwalificatiestructuur SBB.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
De Do’s en Dont’s van een PowerPoint presentatie door: Jan Vanhecke
Stap drie bij projecten
– Software development fundamentals
Software Development fundamentals
HET GEBRUIK VAN DEZE SJABLOON
Transcript van de presentatie:

Interaction design: structuur en gedrag

Waar bevinden we ons in het proces?

Waar bevinden we ons in het proces?

Waar bevinden we ons in het proces?

Flowchart klaar. En nu?

Hoe komen we van hier...

...naar hier?

wireframes?

wireframes...

wireframes!

wireframes wat wel: wat niet: Verklaring van de inhoud hierarchie onderlinge relaties Demonstreren van de inhoud hoe wordt het gepresenteerd functionaliteit Interactie met de inhoud Heeft niets met esthetiek te maken Bevat geen grafische elementen Communiceert het merk niet

wireframes soorten Schetsen Snel, experimenteel Snelle feedback Alleen inhoud (low fidelity) Schematisch Goed voor het tonen van flows High fidelity wireframes Gedetailleerde wireframes Opmerkingen / Voetnoten Beschrijft inhoud en gedrag Beschrijft functie (voor developers) Wordt begrepen zonder uitleg

wireframes soorten Alleen inhoud (low fidelity) Schetsen Snel, experimenteel Snelle feedback Alleen inhoud (low fidelity) Schematisch Goed voor het tonen van flows High fidelity wireframes Gedetailleerde wireframes Opmerkingen / Voetnoten Beschrijft inhoud en gedrag Beschrijft functie (voor developers) Wordt begrepen zonder uitleg

wireframes soorten Schetsen Alleen inhoud (low fidelity) Snel, experimenteel Snelle feedback Alleen inhoud (low fidelity) Schematisch Goed voor het tonen van flows High fidelity wireframes Gedetailleerde wireframes Opmerkingen / voetnoten Beschrijft inhoud en gedrag Beschrijft functie (voor developers) Wordt begrepen zonder uitleg

wireframes

wireframes

wireframes schieten soms tekort...

wireframes schieten soms tekort...

wireframes schieten soms tekort...

wireframes schieten soms tekort... Bij AJAX gaan interactie en dataverkeer met de server niet langer gelijk op (asynchroon)

wireframes Er is een alternatief: STATES Bijvoorbeeld de drie fasen van ‘drag and drop’: alle drie dienen te worden gespecificeerd Daarbij gaat het oa. om: Affordances Activering Overgangen Timing

wireframes Drie methodes om rijke interactie te documenteren* Frame-by-frame Lo-Fi animaties Wireframes met keyframes *volgens Dan Saffer, Adaptive Path

wireframes Drie methodes om rijke interactie te documenteren* Frame-by-frame Lo-Fi animaties Wireframes met keyframes *volgens Dan Saffer, Adaptive Path

wireframes Drie methodes om rijke interactie te documenteren* Voordelen: Helder en beknopt Interactievolgorde wordt duidelijk Veel details Nadelen: Geen context Geen timing Arbeidsintensief Frame-by-frame Lo-Fi animaties Wireframes met keyframes *volgens Dan Saffer, Adaptive Path

wireframes Drie methodes om rijke interactie te documenteren* Frame-by-frame Lo-Fi animaties Wireframes met keyframes *volgens Dan Saffer, Adaptive Path

wireframes Drie methodes om rijke interactie te documenteren* Voordelen: Geen werkend prototype nodig Minimale inspanning, goede resultaten Wordt gemakkelijk begrepen In aanvulling op andere documenten Nadelen: Weinig details Geen technische documentatie Werkt slecht als deliverable Frame-by-frame Lo-Fi animaties Wireframes met keyframes *volgens Dan Saffer, Adaptive Path

wireframes Drie methodes om rijke interactie te documenteren* Frame-by-frame Lo-Fi animaties Wireframes met keyframes *volgens Dan Saffer, Adaptive Path

wireframes Drie methodes om rijke interactie te documenteren* Voordelen: Bekende en duidelijke deliverable Holistische benadering: alles in één Kunnen ook gemakkelijk full-screen veranderingen vastleggen Veelal goede verhouding kosten/baten Nadelen: Wordt ingewikkeld met veel ‘states’ Grote informatie-dichtheid in wireframes Geen timing Frame-by-frame Lo-Fi animaties Wireframes met keyframes *volgens Dan Saffer, Adaptive Path

wireframes Terug naar STATES Op moderne websites wemelt het van grote en kleine interactie elementen die verschillende ´states´ kennen, bijvoorbeeld: Een link die verandert van ‘Aanmelden’ naar ‘Aangemeld’, afhankelijk van de login status van de gebruiker Een veld voor het invoeren van een afbeeldingstag dat verschijnt na het klikken op een icoon etc. etc.

wireframes Terug naar STATES De uitdaging is het vastleggen van het verband tussen de verschillende ‘states’ van deze paginacomponenten en de interactie, acties van gebruikers Toevoeging aan wireframes: ‘region’: een dynamische component die verschillende ‘states’ kent

wireframes ‘Wireflow’ of ‘taskframe’

wireframes Tools Visio OmniGraffle InDesign Fireworks Powerpoint (yuk!) Flash Flash Catalyst (medio 2009) Software vergelijking: http://www.uxmatters.com/MT/archives/000161.php

wireframes Bronnen Bill Scott (2007), Designing with AJAX: Yahoo! Patterns Library, http://sessions.visitmix.com/, (MIX07>Breakout>Designer) Jeffrey Zeldman (2007), Web 3.0, http://www.alistapart.com/ Dan Saffer (2007), Interaction Design, Adaptive Path’s UX Intensive Workshop (Amsterdam, juni 2007) Richard Cecil (2007), Documenting the Design of Rich Internet Applications: A Visual Language for State, http://www.uxmatters.com/

visueel design We kunnen twee delen onderscheiden: Look & feel emotie kleurgebruik typografie afbeeldingen vorm branding Visuele organisatie perceptie contrast hiërarchie

visueel design Visuele organisatie perceptie

visueel design Visuele organisatie perceptie

visueel design Visuele organisatie contrast

visueel design Visuele organisatie hiërarchie