Toepassingen van Haptic Masters P. Lammertse, MOOG-FCS TU Eindhoven, 2007-10-15 Super TU/esday.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Advertisements

Waarom ben ik hier op aarde?
Wetenschap langs de Digitale Snelweg: Virtueel kan alles
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Definieer het maar ruimtelijke interfaces Inhoud met als doel Definitie interface + ruimtelijkheid Eye tracking Motion capture and analysis Haptic.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
1 Tele-operations een nieuwe industriële revolutie?! Kees van Hee decaan faculteit wiskunde en informatica.
Van virtuele naar reële wereld: next step in ICT Kees van Hee.
Welkom Voorstellen Bustechnologie ASI Actuator-Sensor-Interface
Geletterdheid….. Wat is dat?
Computergames, een cultuurvorm van de 21ste eeuw?
Kunstmatige Intelligentie
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Een onderzoeks- organisatie Gedachten over een nieuwe indeling van het onderzoek.
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Virtual Reality Systems woensdag 23 april Virtual Reality Systems Wat is virtual reality? Het zo goed mogelijk nabootsen van de reële wereld met.
Kennis - Intelligentie
De kerk: gegeven liefde, beloofde trouw - de poorten der hel zullen haar niet overweldigen -
Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?
School of Innovation Sciences Human Technology Interaction Eindhoven University of Technology Chris Snijders.
DAb: Interactive Haptic Painting with 3D Virtual Brushes W. Baxter, V. Scheib, M. Lin, and D. Manocha.
Een ImmSp is een ruimte waar je je in kunt wanen, in opgenomen voelt, enz Werk van Ruud van Empel - voorbeeld Ruud van Empel 1.
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
{ Premiere The Fast and the Furious 6. Wat zijn jou ervaringen? Wat zijn jou ervaringen? Opdracht.
Geestelijk leiding geven in de praktijk
 Wat is Augmented Reality?  Toepassingen van Augmented Reality  Augmented Reality mobiel  Augmented Reality in games  De toekomst van Augmented Reality.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Benjamin de Wit We Make VR Verbinden met informatie, G4-Congres 2014.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Being There - 1 KERN: Sociale Media zijn kennisbronnen voor de Sociale Beroepspraktijk Social Work en Sociale Media matchen!
Mark Overmars Universiteit Utrecht
SAMEN STERK VOOR DEN HAAG. CIJFERS 16 vrijwilligersorganisaties 2000 zorgvrijwilligers 8000 kwetsbare Hagenaars (jongeren, ouderen, verstandelijk gehandicapten.
XTC Pillen herkennen met een smartphone
Motivatie en innovatief gedrag
Je gaat een spreekbeurt maken
OCULUS RIFT JESSE MONTEYNE. Inhoud 1. Over Oculus Rift 2. Oculus producten 3. Voor- en nadelen 4. Gebruik 5. Competitie 6. Prijs.
Dit is een test. Een tweede dia biedt mogelijk uitkomst.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases De rol van persoonlijkheid bij het lichamelijk en psychisch welzijn van melanoom patiënten.
DAVID PINTO
Emulatie vs virtualisatie Docent: Schooljaar:. Emulatie vs virtualisatie Simulatie.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Virtual Reality in het onderwijs
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
H3. Sportvoeding voor betere prestaties
Neurologie Noorderpoort Medische Kennis (LF1 P2)
Het oor.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Muzische vorming tweede graad Domein: beweging / drama
2de graad verzorging - voeding
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Jezus is Heer!.
En wat het kan betekenen voor senioren
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
De voyager golden USB-stick
Inspelen op innovaties
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Eerste algemene vergadering, het hoe en waarom van AI en Robotrecht
Transcript van de presentatie:

Toepassingen van Haptic Masters P. Lammertse, MOOG-FCS TU Eindhoven, Super TU/esday

Moog proprietary and/or confidential data MOOG FCS Voortgekomen uit de Fokker vliegtuigenfabriek Wereldwijd marktleider in “control loading” Motion platforms Aero- en automotive test

Moog proprietary and/or confidential data DE HAPTIC MASTER – MASTERS EN SLAVES Een "haptic master" is een krachtgevoelige robot, die zich bevindt aan de menselijke gebruikerskant van de master-slave interactie. Een slave heeft juist interactie met de buitenwereld. Master-slave is een ander woord voor tele-operatie

Moog proprietary and/or confidential data HET BEGIN BIJ FCS : TWEE IDENTIEKE MASTERS, GEEN SLAVE Disconnecten van twee stuurknuppels Koppelen van copilot sticks in twee aparte motion bases Gekoppelde trocars

Moog proprietary and/or confidential data DE TWEEDE POGING: KLEINE MASTER, GROTE SLAVE Schaalmodel van een röntgenapparaat bedient een echt röntgenapparaat.

Moog proprietary and/or confidential data De FCS HapticMASTER General purpose haptische robot Drie graden van vrijheid Te gebruiken als master en als slave

Moog proprietary and/or confidential data Toepassingen van de FCS HapticMASTER Revalidatie Virtual Reality Training

Moog proprietary and/or confidential data NEUROLOGISCHE REVALIDATIE Blijkt een natuurlijke applicatie voor de FCS HapticMASTER VR spelletje als motivatie De robot vervangt de fysiotherapeut

Moog proprietary and/or confidential data VIRTUAL REALITY Exploreren van moleculen Virtuele kleimodellen van auto’s

Moog proprietary and/or confidential data TRAINING EN SIMULATIE Virtueel lassen Vliegtuigen en auto’s (showroom shifting) Omslaan van Middeleeuwse bladzijden Tandarts training

Moog proprietary and/or confidential data AUTONOME ROBOT Autonome tomaten(blad) plukmachine Camera en kracht- gevoeligheid geven de robot samen “instinctief” gedrag

Moog proprietary and/or confidential data Telemanipulatie met de FCS HapticMASTER Diverse wetenschappelijke studies Het werkt erg goed, nu de toepassing nog

Moog proprietary and/or confidential data CONCLUSIE OVER HAPTIC MASTERS / DISPLAYS Met een haptic device kun je contact leggen met : -een bekende wereld op afstand ( echte tele-operatie ) -een bekende wereld die je simuleert ( training ) -een onbekend deel van de echte wereld ( atomic force, outer space, in het lichaam ) -een crossmodale wereld ( augmented reality, “body modification” ) -een niet bestaanbare wereld ( echte virtual reality – games )

Moog proprietary and/or confidential data WANNEER TELE-OPERATIES Wanneer is een mens op zijn nuttigst ? -als het terrein nieuw is, of erg ongestructureerd. Voor instinctief menselijk handelen is nodig: “telepresence” -de kwaliteit van het voelen is zeker zo belangrijk als die van het handelen -gereedschapgebruik maakt de interface simpeler en niet per se minder instinctief Nieuwe terreinen zullen we vooral betreden als we onszelf schalen (dokters in duikbootjes), of cross- modale zintuigen aanmeten (“body modification”).

Moog proprietary and/or confidential data DE KILLER APPLICATION All is fair in love and war