Kees Klijs TU Eindhoven 9 nov. 2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK:
Instructie Universiteitsbibliotheek
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Basis van digitaal collectiemanagement
EBooks door Swets. 2 Agenda  Aanbiedingen, business modellen  Marktonderzoek door Swets en de resultaten  Voorbeelden uit de markt -MyILibrary -Books24x7.
Metasearch wat is het probleem bij de oplossing? welke oplossing bij welk probleem?
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Onderwerpen van deze presentatie
Business Marketing Sabine Vermuyten
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Toekomst van de e-Infrastructuur
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten  Specifieke databanken: sociologie Bibliotheek.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Gang van het document: achtergrond, beleidskader, toekomst Kurt De Belder.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken via citrix-server 3.Webwijzer.
INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken via citrix-server 3.Webwijzer.
Breedband in het OV: architectuur 11 Mei 2005 GVB, Amsterdam.
Metamorfoze nationaal programma voor de conservering van bibliotheekmateriaal informatieve bijeenkomst Commissie Bibliotheken, Raad voor Cultuur KB 15.
Dangerous Liaisons; over spel en overspel Nol Verhagen Directeur UB UvA Voorzitter UKB Bestuurslid FOBID Voorzitter Juridische Commissie FOBID Lid onderhandelingsteam.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten  Specifieke databanken: politieke wetenschappen.
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten  Specifieke databanken: sociologie Bibliotheek.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Business Marketing Management
1 WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK (collectie bewegingswetenschappen) DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK: Studeren in de bieb Openingstijden Boeken lenen Kopiëren,
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Op weg naar het Bachelor College November In het kort Alle bacheloropleidingen in één Bachelor College Per september 2012 Bacheloraanbod aantrekkelijker,
Bibliotheek Wageningen UR Overal dichtbij. Bibliotheek Wageningen UR: Overal dichtbij Hoe kan ik: “off-campus” toegang krijgen tot tijdschriften en databases?
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Antropologie   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Open Access Wetenschappelijke informatie vrij toegankelijk.
12/10/2015 | 1 ›Zoeken, vinden, opslaan, en gebruiken. Klassieke Talen Over het gebruik van catalogi en bestanden binnen de UB Groningen. Hoe vind je literatuur.
De klant was koningin…?. Wat gaan we doen? Kort voorstelrondje De klant is / was koningin Stukje Utrechtse geschiedenis Plus Tarief Donateurs / vrienden.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Bibliotheek GGz Breburg Jaarverslag 2013 en jaarplan 2014 Van nu tot dan, van oud naar nieuw.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Rolf Winter 30 maart
Kathleen D’hanis – november 2016
Inkoopcoöperatie.
Learning Content Management Systeem
Kluwer The end of Publishing
Digitale zichtbaarheid dmv Chat, WhatsApp en Facebook Messenger
Transcript van de presentatie:

Kees Klijs TU Eindhoven 9 nov. 2005 Consortium licenties Kees Klijs TU Eindhoven 9 nov. 2005

Het wetenschappelijk tijdschrift Belangrijkste formele communicatie-medium Artikelen moeten nieuw en uniek zijn Auteursrecht wordt meestal overgedragen aan de uitgever Uitgever heeft monopolistisch product Prijsstelling is arbitrair Enige karakteristieken van het wetenschappelijk tijdschrift omdat de belangrijkste licenties pakketten van wetenschappelijke tijdschriften zijn.

Traditionele acquisitie van tijdschriften Bibliotheken hebben abonnementen op afzonderlijke tijdschriften Beslissingen worden genomen over afzonderlijke abonnementen Beslissingen op basis van kwaliteit/ relevantie/ prijs Bestellingen liepen meestal via intermediairs (bijv. Swets) Geen directe contacten tussen bibliotheken en uitgevers

Aanleiding/begin nieuw model “Serials crisis”:een cyclisch proces van sterke prijsstijgingen (>10% per jaar) en opzeggingen Opkomst van het digitale tijdschrift naast de gedrukte versie; koppelverkoop, online bij print Uitgever komen met grote digitale verzameling, i.h.b. fulltext digitale tijdschriften online Bibliotheken gaan gezamenlijk onderhandelen voor gunstiger condities voor abonnementen print + online

Kenmerken van de deals 2000/2001 Print+online of online only Campusbrede toegang Toegang tot het hele pakket van de uitgever Prijs gebaseerd op historische uitgaven per universiteit (jaar min 1, of min 2) Afspraken over jaarlijkse prijsstijging (rond 5%) Mantelovereenkomst: facultatieve deelname per instelling, bilaterale contracten Uitgevers houden een stabiel inkomen, bibliotheken krijgen meer ‘content’ De eerste big deals hadden als algemene karakteristiek dat bibliotheken zich ten opzichte van de uitgever verplichtten om hun uitgavenpeil (inclusief een beperkte jaarlijkse prijsstijging) te handhaven en dat uitgever daarvoor toegang bood tot alle tijdschriften van het fonds. De uitgever was daarmee verzekerd van een stabiele inkomensstroom. De bibliotheken bleven wel meer betalen en kregen daarvoor toegang tot een veel grotere verzameling tijdschriften

Licentiecontracten Product/pakket Content (titels + jaargangen) ‘Cross access’ of het hele fonds Duur Prijs per jaar/ prijsmodellen ‘Price cap’ (max.) jaarlijkse prijsstijging Toegankelijk voor wie en vanaf waar, campus (IP domein), walk-in users, off-campus use ‘Archival rights’, ‘perpetual access’ IBL (alleen prints), course packs

Prijsmodellen Historische besteding Omvang van de populatie Omvang en inhoudelijk profiel van de populatie Omzet financieel van de universiteit Gebruik Het traditionele gedrukte tijdschrift had een vaste prijs. Prijsstelling van digitale producten is steeds meer op basis van relevantie voor de gebruiker

Licentiebureau UKB 2001 Eerst 0.6 fte, nu al meer dan 2 fte Inbedding in Surf-organisatie; Surfdiensten Contacten met uitgevers Voorbereiding licenties Contacten met de leden Coördinatie van licenties Beheer van de licentieadministratie Expertisecentrum licenties Omdat het aangaan een onderhouden een complex proces is en omdat onderhandelingen over condities beter gezamenlijk gehouden kunnen worden, begonnen de UKB bibliotheken samen te werken, en in 2001 werd een licentiebureau UKB opgericht. Er werd vanaf het begin samengewerkt met Surfdiensten, dat al veel ervaring had software licenties.

Voordelen digitale tijdschriften Campuswijde toegang: kan op elke werkplek geraadpleegd worden Digitale bibliotheek wordt virtuele bibliotheek (plaats- en tijd-onafhankelijk) Navigeren door clicken en linken Door linking vanuit zoeksystemen directe toegang naar de fulltext van het artikel Directe linking vanuit referenties in artikelen

Impact van de deals → gebruikers raken snel gewend aan het ruime aanbod van digitale tijdschriften en aan het netwerk van links van publicaties. Ze verwachten dat alle relevante tijdschriften zo toegankelijk zijn en met links verbonden

Typen uitgevers Grote commerciële uitgevers met multidisciplinair pakket tijdschriften Elsevier, Springer, Wiley, Blackwell Voormalige “university presses” Oxford, Cambridge “hors concours” multidisciplinair wereldklasse Nature, Science Society uitgevers ACS, AIP, APS, IOP, IEEE, AMS, SIAM Kleinere commerciële uitgevers Elk type uitgever vraagt om een verschillende benadering. Hoe hoger de status van het tijdschrift hoe sterker het monopolistische gedrag van de uitgever en hoe moeilijker het is om ermee te onderhandelen. Bijv. Nature dicteert zelf de voorwaarden.

Typen materialen Tijdschriften verzamelingen Bibliografische databases Elsevier Science Direct Bibliografische databases Web of Science, Scifinder, Psycinfo Nieuwsbronnen en kranten Lexis Nexis Wetten en jurisprudentie / overheid Kluwer law, Opmaat Naslag, encyclopedisch Enc. Britannica, vakgerichte naslagwerken E-books collecties

Big deals verlengen per 2005? Elsevier (incl. Academic Press) Springer (incl. Kluwer Academic) Wiley Blackwell (nieuwe deal, later toegevoegd) Een aantal belangrijke deals moest voor 2005 opnieuw onderhandeld worden. De onderhandelingen begonnen in 2004

Onderhandelingen nieuwe deals per 2005 Ontwikkelen van een gemeenschappelijke strategie Uitgangspunt: een deal voor alle universiteiten Betrekken van de Colleges van Bestuur (VSNU/SURF) Onderhandelingsdelegatie uit UKB, SURF en Surfdiensten Ontwerpen van een nieuw kostenverdeelmodel

Strategie 2005 Echte consortiumovereenkomst (één factuur). Alle (of geen) universiteiten nemen deel. Onderlinge kostenverdeling E-only als uitgangspunt We willen niet méér betalen en we willen hele pakketten blijven behouden Als dit niet lukt: zo veel mogelijk content voor de prijs van 2004 Wel zo veel mogelijk “access” voor een zo laag mogelijke prijs Slechts een zeer beperkte prijsstijging per jaar (1 of 2%) Geen pay-per-view arrangementen Zo min mogelijk administratieve lasten door transparante afspraken

Strategie 2005 vervolg 1 Overeenstemming met Springer en Wiley op basis van uitgangspunten Met Elsevier geen overeenstemming op deze uitgangspunten. Voorstel Elsevier 1: Toegang tot het hele pakket met een prijsstijging van 5% per jaar Voorstel Elsevier 2: toegang tot de 90% meest gebruikte tijdschriften voor de prijs 2004 gedurende 3 jaar. Dit betekent: geen toegang tot ¾ van de Elsevier titels

Strategie 2005 vervolg 2 90% van het gebruik betekent een veel kleiner aantal tijdschriften Discussies over de voors en tegens van 90% Voor: we betalen niet voor de tijdschriften die we weinig gebruiken en we kunnen het geld besteden aan andere (kleinere) uitgevers (flexibiliteit) Tegen: het aanbod wordt kwantitatief veel kleiner, hetgeen onhandig en onduidelijk is voor de gebruikers. Het resultaat is niet transparant en er is een groter administratieve last voor beide partijen Spanning tussen onderhandelingsdelegatie (principes) en achterban (pragmatiek)

Strategie 2005 vervolg 3 Drie opties: 100%, 90%, of geen consortium deal en iedere bibliotheek neemt alleen de strikt noodzakelijke tijdschriften Nieuwe onderhandelingen met als inzet 100% Eventueel meer prijsstijging accepteren als we extra content krijgen bijv. de backfiles Mogelijkheid om ook HBO, onderzoeksinstituten en ziekenhuizen in de deal mee te nemen. UKB/surfdiensten zullen dan voor de marketing zorgen

Mogelijkheden Kostenverdeelmodel Historisch: gebaseerd op besteding in het verleden Gebruik : gebaseerd op gebruik in afgelopen jaar/jaren Omvang van de gebruikersgroep (studenten+medewerkers) Omvang en profiel van de gebruikersgroep (studenten+medewerkers per onderwerpsgebied)

Kostenverdeelmodel 1 Gebaseerd op het aantal medewerkers per onderwerpsgebied en per universiteit Onderwerpsgebieden zijn breed en meetbaar HOOP: 9 onderwerpsgebieden: landbouw, natuur, techniek, gezondheid, economie, rechten, gedrag en maatschappij, onderwijs, taal en cultuur De tijdschriften worden ingedeeld in HOOP gebieden De prijs van het totale pakket wordt verdeeld over de Hoop gebieden op basis van de prijs van de tijdschriften per HOOP gebied De prijs van het pakket tijdschriften per HOOP gebied wordt verdeeld op basis van het aantal medewerkers per HOOP gebied per universiteit

Kostenverdeling schema Kolommen zijn onderwerpsgebieden (HOOP). De breedte van de kolommen is evenredig met de totale kosten van de tijdschriften in dat gebied (dus hoe meer tijdschriften en hoe duurder, des te breder de kolom) Kleuren zijn universiteiten De verticale verdeling geeft het relatieve aantal medewerkers aan in het gebied per universiteit Het totale oppervlak van een kleur geeft het deel aan dat de universiteit van deze deal moet betalen.

Kostenverdeelmodel 2 Studentenaantallen per HOOP gebied i.p.v. medewerkers (beter meetbaar) Samenvoeging van landbouw + natuur + techniek was nodig om de tijdschriften te kunnen indelen Samenvoeging onderwijs (weinig tijdschriften, weinig studenten) met gedrag en maatschappij Correcties voor de speciale positie van Delft en Wageningen (hoog historisch uitgavenniveau)

Kostenverdeelmodel 3 Soms grote discrepantie tussen nieuwe en oude kostenverdeling, demping gewenst: Meewegen van de totale omzet van de universiteit voor 1/3; 2/3 volgens de HOOP verdeling (grotere universiteiten hebben meer profijt van de multidisciplinaire pakketten) Demping: overgangsperiode van 4 jaar van historisch model naar dit model

Kostenverdelingsmodel 4 Nog steeds te grote verschillen met historische verdeling, verdere aanpassing nodig Meewegen van de totale omzet van de universiteit voor ½; andere ½ volgens HOOP verdeling Combineren van de 4 grote deals in een pakket Demping: Overgangsperiode van 10 jaar van historische verdeling naar nieuwe

Problemen BTW problematiek (van 6 naar 19%) Besluitvorming tussen leden van UKB Besluitvorming locaal bij de instellingen (financieringsmodellen verschillen) Communicatie met uitgevers Administratie van uitgevers klopt vaak niet

Voordelen Veel sterkere positie Veel gemeenschappelijke kennis opgebouwd Voor dezelfde prijs een veel groter aanbod voor de gebruikers Modelcontracten Bewaking van de contracten Uitwisseling van ervaringen met het buitenland (ICOLC)

Verder Nog meer gemeenschappelijke beleid en commitment is nodig Gemeenschappelijk beheer van licenties Uitbreiding van de gebruikerskring Nationaal licentiebeleid? Nationale licenties? Nieuwe publicatiemodellen Open access?