Het inschrijvingsrecht: hoeksteen voor meer gelijke kansen? Een juridische benadering F. Ornelis (Universiteit Gent) B. Steen (KU Leuven)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GEDEELD BEROEPSGEHEIM
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Brede school in Berkenbos
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
ABBB Algemene rechtsbeginselen als een bron van administratief recht als materiële (beginselen sensu lato) en formele bron (beginselen sensu stricto) van.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Regels zijn regels.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Staatsrecht van het Koninkrijk
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
What the #hack?! privacy Job Vos – jurist, FG en privacy-expert Kennisnet MBO Raad 22 april 2015.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Decreet inschrijvingsrecht Infosessie LOP/SO Gent.
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
ALV - sessie Financiën November
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
De rol van het ethisch comité van het ziekenhuis bij knelpunten rond medisch begeleide voortplanting en draagmoederschap Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Lokaal loket kinderopvang
Lokaal overlegplatform
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Inschrijven - stroomdiagram
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Nieuw inschrijvingsrecht
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
Lokaal loket kinderopvang
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Gelijke Onderwijskansen
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Het inschrijvingsrecht: hoeksteen voor meer gelijke kansen? Een juridische benadering F. Ornelis (Universiteit Gent) B. Steen (KU Leuven)

Het inschrijvingsrecht Mensenrechtelijk kader Evolutie tot gelijke kansendecreet Gelijke kansendecreet Kort overzicht regeling Enkele juridische knelpunten

I. Het mensenrechtelijk kader Vraagzijde: leerling en zijn ouders Aanbodzijde: de onderwijsinstellingen

I. Het mensenrechtelijk kader 1.De vraagzijde Recht op onderwijs (leerling) Recht op vrije keuze (ouders)  + discriminatieverbod  Geen recht op toegang instelling van keuze

I. Het mensenrechtelijk kader 2.De aanbodzijde Officieel onderwijs Organieke openbare dienst Benuttigings- gelijkheid aanvaardingsplicht Ges. vrij onderwijs Functionele openbare dienst (actieve) onderwijsvrijheid weigeringsrecht

I. Het mensenrechtelijk kader 3.Botsing van grondrechten Geen hiërarchie tussen grondrechten Rechter lost conflict op Wetgever kan grondrechten beperken  evenredigheids- of proportionaliteitsbeginsel

II. Evolutie tot aan gelijke kansendecreet 3 fasen Mensenrechtelijk kader onder druk Non-discriminatieverklaring (1993) Art. 32 § 1 Decreet Basisonderwijs (1997)

II. Evolutie tot aan DGOK-I 1.Fase één: grondwettelijk kader onder druk Discussie gemengd onderwijs Opvang allochtone leerlingen

II. Evolutie tot aan DGOK-I 2.Fase twee: non-discriminatiepact Convenant Doelstelling: migrantenleerlingen spreiden Juridische beoordeling Niet strijdig met mensenrechtelijk kader Brengt geen wijziging in het mensenrechtelijk kader

II. Evolutie tot aan DGOK-I 3.Fase drie: art. 31 § 2 Decreet basis- onderwijs Inperking weigeringsrecht: alleen criteria die “niet onbetamelijk” en “niet strijdig met menselijke waardigheid” zijn Ongrondwettelijk? Voorstel oppositie Raad van State en Arbitragehof: niet strijdig met grondwet/internationaal recht Toepassing: Tachkemoni-arrest Conclusie: versterking inschrijvingsrecht

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I De regeling en achtergronden Verzoenbaar met de actieve onderwijsvrijheid? “Overblijvende” knelpunten Instemmen met het pedagogisch project Weigeren doorverwijzen

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 1.De regeling Achtergronden Principe: recht op inschrijving Voorwaarde: instemming pedagogisch project Weigeren en doorverwijzen Weigeren:veiligheid (“volle school”) tuchtrechtelijke uitsluiting Doorverwijzen: te veel anderstalige lln (kwantitatieve en kwalitatieve voorwaarden) Rechtsbescherming:LOP’s en CLR

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 2.Verzoenbaar met actieve onderwijs- vrijheid? Raad van State in principe wel bedenking: specifieke pedagogische projecten Arbitragehof: arrest 8 oktober 2003 Géén absoluut inschrijvingsrecht (5 redenen) Beperking onderwijsvrijheid = evenredig

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 3. Instemmen met het pedagogisch project Inhoud van het pedagogisch project: = “geheel van de fundamentele uitgangspunten voor een school en haar werking” In overeenstemming met de mensenrechten?

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I Betekent instemmen ook inschrijven? “de inschrijving wordt genomen na instemming (…) met pedagogisch project en schoolreglement” Franse Gemeenschap: door de inschrijving aanvaardt leerling het project en reglement

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I Mogelijk knelpunt van pro forma instemming: Minister: geen voorafgaande inschatting of leerling zal kunnen voldoen RvSt: aanvaarden van de formele instemming en inschrijving; evt. later toevlucht tot tuchtrecht of ontbinding overeenkomst Toch: aarzeling bij spec. onderwijsproject

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I Rechtsleer: meer genuanceerd: M.b.t. schoolreglement: geen voorafgaande beoordeling mogelijk M.b.t. pedagogisch project: ondanks instemming kan toch een weigering tot inschrijving volgen, indien tegen objectief vaststelbare feiten bestrijden project school

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I Wachtlijsten mogelijk? Minister: uitgesloten (hoewel: autonomie van de school voor procedure; aanmeldingslijst) RvSt, arrest 18 juli 2003: “inschrijving kan op het eerste gezicht niet tegen de wil van de ouders worden uitgesteld” Comm Llnrechten: case ‘motivatieproef’

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I Selectie bij ‘overboeking’: chronologie als criterium? bv. Gent:buurtkinderen;Brussel:Ndlt. gezin - Minister: chronologie als enig criterium - Andere criteria mogelijk mits respect voor decretale doelstellingen

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 4. Weigeren: definitieve uitsluiting Niet inroepen van ‘te verwachten’ tuchtproblemen Geen beperking vrijheid van onderwijs Comm. Llnrechten: geen beoordeling tuchtbeleid

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 4.Weigeren: veiligheid in gedrang wegens materiële omstandigheden Al langer aanvaard als principe Consequent toepassen impliceert hardere norm Norm kan op verschillende (school/klas/richting) niveaus gehanteerd worden

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 5. Doorverwijzen Ratio: keren ‘witte vlucht’ Aanvulling op versterkt inschrijvingsrecht Al in ND-verklaring

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 5. Doorverwijzen: voorwaarden Criterium = thuistaal Kwant. voorw.: min. 20% thuistaal nt- Nederlands en min. 10 % hoger dan in LOP Kwal. voorw.: inspanningen voor allochtonen inzake taalvaardigheid, nascholing, ouderwerking

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 5. Doorverwijzen: Afdwingbaar i.t.t. ND-verklaring Spec. vw. : onthaalklas, unieke richting, buitengewoon onderwijs Bescherming voor ped. project

III. Het inschrijvingsrecht in het DGOK-I 5. Doorverwijzen: criterium Taal als relevant onderscheidingscriterium gezien onderwijsdoelstelling Doorverwijzing is enkel effectief voor allochtone leerlingen Indirecte discriminatie? Positieve actie: geen goed criterium

IV. Slotbalans