Bewegen en Sport: nu en later

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Advertisements

2013 behandelrichtlijn Loopvaardigheid van kinderen en adolescenten met Spina Bifida Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts Academisch Medisch Centrum.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Het geheugen is goud waard!
Leven en wonen uw zorg opgaveprobleem Opgave Eigen gezondheid op peil houden door: Actieve leefstijl Gerichte training.
Erik J.A. Scherder.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Economie in stedelijke netwerken - samenvatting essay - lastige vragen
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Mathematics Education and Neurosciences
Jong geleerd, fout gedaan?
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Autisme en intelligentie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Cognitieve neurowetenschappen Neurale basis van cognitieve functies Theoretische integratie van bevindingen uit -Gedragsonderzoek -Neuraal onderzoek (fMRI,
Arousal, angst & stress Definities
MOTORISCH SYSTEEM NEUROBIOFYSICA Dr. J.A.M. van Gisbergen.
MOTORISCH SYSTEEM BLOK THK Dr. J.A.M. van Gisbergen.
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
6.2 De mens reageert op risico’s
Bekkenfysiotherapie bij (jong)volwassenen met LUTS-klachten
Methodische vaardigheden
Hoe schrijf ik de inleiding van een artikel ?
Focus op motivatie en communicatie
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
Je herkent het pas als je het kent
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist.
Gezondheid stimuleren doormiddel van bewegen en voeding
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Thema 6 Gedrag en beweging
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Groepsdynamica.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Psychomotorische taxonomie
Bewegen in het onderwijs W38
We lichten er twee aspecten uit:
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Doelen behalen met activiteiten
De Kracht van Communicatie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Doelen behalen met activiteiten
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
JUIST GYM.
Verbetering loopbaanbegeleiding
JUIST GYM.
Doelgroepen Adolescentie
Doubleren.
ontwikkelingspsychologie
Ook kinderen zijn geëvolueerd
Doubleren.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Development Coördination Disorder
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Bewegen en Sport: nu en later Relatie tussen fysieke activiteit en cognitief functioneren 27.04.2010 Prof. M. Lenoir

‘Mens sana in corpore sano’ Juvenalis (Satire X); Thales van Milete (6° E BC) Opleidingsonderdeel: Bewegen en Sport Ugent Deel 1: theoretische onderbouwing relatie bewegen – cognitie Definities Invalshoeken Deel 2: wetenschappelijke fundering? Link bewegen – cognitie Interventiestudies

Definities Cognitie Wat? Metingen Fysieke activiteit Fysieke fitheid Motorische competentie Coördinatieve vaardigheid

Evolutionaire invalshoek Rechtopstaande mens (‘Lucy’) ‘Buitensporige’ ontwikkeling hersenen: -prefrontale regio: cognitie -cerebellum: motoriek

Neurologische invalshoek Gekruiste afdalende banen Piramidaal systeem (fijn) Extrapiramidaal systeem (grof) ‘Motorische zones’ Primaire motorische cortex: prikkels naar spieren Supplementaire motorische contex: planning Premotorische cortex: sensorische informatie Somatotopische organisatie

Cerebellum: coördinatie (kracht, timing)

Somatotopische organisatie

‘Cognitieve zones’ In hoofdzaak prefrontaal ‘hogere’ functies Abstract denken Beslissen Consequenties Aandacht onthouden

Vaak zelfde anatomische substraat voor motoriek en cognitie Hogere functies (prefrontaal) in dienst van motoriek Plannen, beslissen, evalueren Cognitief begeleiden van bewegingsuitvoering Cerebellum connecties met prefrontale cortex, bv. bij taaltaken Basale ganglia: Bijdrage aan motoriek via extrapiramidaal systeem Ook connecties met prefrontale cortex Schade: vaak motorische EN cognitieve gevolgen

Motorisch leren: oefenen en herhalen Ontwikkelen van nieuwe en bestendigen van bestaande neurale verbindingen Dus mogelijks ook positieve bijdrage aan de cognitieve ontwikkeling Recente ontwikkelingen: Daling fysieke activiteitsgraad Toename van leer- en gedragsproblemen Toevallig parallellisme?

Fysiologische invalshoek: Cardiovasculaire fitness hypothese: FA leidt tot toename cerebrale blood flow Toename in stoffen voor neurale overdracht Vb. Daling in fysieke activiteit – daling in dopamine concentratie prefrontale cortex – afname prestaties in fijnmotorische taken EN cognitieve taken Bijzonder geval: cognitieve reserve hypothese Meer effect van bovenstaande hypothese verwacht bij kinderen, ouderen, cognitieve problemen

Ontwikkelingspsychologie Jean Piaget Sensomotorische fase van de (cognitieve) ontwikkeling Kennis wordt verzameld via motoriek Op termijn: kennis ‘bruikbaar’ zonder motorische uitvoering Bv. Inschatting consequenties gedrag

Psychologische benefits Fysieke activiteit leidt tot: Arousal neemt toe Verveling daalt Concentratie en aandacht nemen toe Eigenwaarde neemt toe

Cardiovasculair fitness hypothese: zijn er correlaties tussen FA en cognitie? Meest aandacht voor aerobe fitheid – cognitie Diverse review-studies: matig maar positief verband Maar: nood aan overschrijden van zekere drempelwaarde om effect te krijgen!!!

Toename in fysieke activiteit = toename in academisch presteren? Interventiestudies Wel of niet lessen LO aanbieden (Coe et al. 2006) Geen effect? LO te weinig intensief Wel effect wanneer enkel ‘hoge intensiteits’ activiteiten in rekening werden gebracht Bevestiging van drempelwaarde voor CF hypothese Nadeel: inkrimpen theorielessen? Nee: verhoogd leerrendement

Correlatie motoriek en cognitie? Longitudinale studie Ahnert et al. (2006) Vooral bij jonge kinderen gerelateerd Vooral non-verbale intelligentie Bevestiging opvattingen Piaget

Predictieve waarde motoriek – cognitie? Matige maar significante correlaties tussen motorische scores op jonge leeftijd naar academische prestaties enkele jaren later Murray et al (2006): verband tussen tijdstip eerste zelfstandig rechtop staan en specifieke cognitieve functies 30 jaar later!! !!! Geen universele relatie: geldt slechts voor specifieke cognitieve taken

Socio-economische situatie: storende variabele Samenvattend: Slotbemerkingen: Socio-economische situatie: storende variabele Samenvattend: Nog veel aspecten in de relatie motoriek – fysieke activiteit – cognitie zijn onduidelijk Overwegend positieve relaties Motoriek – cognitie: vooral in ontwikkelingsperspectief Fysieke activiteit – cognitie: universelere mechanismen