Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Het schrijven van een scriptie Citeren en refereren Maandag 14 oktober 2002 NB II 09H00.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Advertisements

Communicatie & Presentatie
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Thema RFR kw1 Plan van Aanpak (PvA) Afstudeerscriptie
VASTGOEDCOACH Ervaringsdeskundige + Assessment
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Handreikingen Voor de C-kandidaat
SEMINARIE-UUR HUMANE WETENSCHAPPEN
Ingenieursvaardigheden
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Arbeids- en Organisatiepsychologie
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
MASTERPROEF I Opleidingsonderdeel
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en richtlijnen
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Herhaling en studietips Evaluatie Dinsdag 3 december H00 Auditorium NB I.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Kijken naar empirisch onderzoek (deel 1) Maandag 17 februari 2003 Empirische criminologie.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Containerstromen in een supply chain
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Onderzoeksvaardigheden
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Al doende leren training docenten
SCRIPTIES PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN BEDOELING Het doorlopen van een gericht wetenschappelijk proces Een reflectie over het pedagogisch handelen.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Recht zo die gaat: bronnenonderzoek bij HBO-rechten in Amsterdam
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Module Communicatie 3de dag
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Leerkring POW Fase 4.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Workshop evalueren Dcp
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
Infosessie Bachelor 3: curriculumregistratie curriculum onderzoekstaak Maandag 27 september 2010
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Toelichting Masterproef
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Nederlands 4h6 30/12/18
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Het schrijven van een scriptie Citeren en refereren Maandag 14 oktober 2002 NB II 09H00

Deel I Het schrijven van een scriptie

Vaardigheden Kunnen opzoeken van bronnenmateriaal Literatuur en documenten kritisch kunnen behandelen Kunnen interpreteren van statistieken Statistische analyses kunnen uitvoeren en interpreteren Kunnen opzetten van een empirisch en deontologisch verantwoord onderzoek

Vaardigheden Correct kunnen toepassen van methoden Theoretische perspectieven kunnen toepassen op concrete werkelijkheden Juridische teksten kunnen opstellen Juridische bronnen kunnen consulteren en verwerken Duidelijk, verzorgd en gestructureerd kunnen schrijven

Doelstellingen Een criminologisch relevante probleemstelling Een omstandige bronnenstudie Een persoonlijke en kritische bespreking, reflectie of beleidsanalyse

Inhoudelijke criteria Zelfstandigheid Originaliteit Systematiek Kritische ingesteldheid Oog voor ethische / deontologische implicaties

Keuze van het onderwerp: vrij Belangstelling / interesse Criminologisch thema Voldoende bronnen? Niet te ruim / te vaag!

Onderwerpen Zie brochure Zie bibliotheek, cursussen, studiedagen Zie professoren (o.m. in de lessen) Belangrijk: In samenspraak met promotor Specifieke benadering van de student en de promotor

Soorten scripties Koppeling stage en eindverhandeling (!) Empirisch onderzoek Compilatiescriptie Monografie Theoretische scriptie Geschiedkundige scriptie Methodologische scriptie

Plichten van de promotor Regelmatig beschikbaar zijn Tijdig bijsturen indien nodig Helpen bij moeilijkheden Binnen redelijke termijn teksten becommentariëren Tips i.v.m. relevante literatuur

Plichten van de student Administratieve vereisten Zelfstandigheid Regelmatige contactname met promotor Respecteren van timing en opzet

Administratieve vereisten Formulier 1ste licentie Formulier 2de licentie Wijziging van titel/onderwerp Thesisjaar

Commissarissen –Op voorstel van student –Op beslissing van de onderwijscommissie –Enkel evaluatie / geen begeleiding

Ethische commissie Prof. Dr. K. Raes Prof. Dr. M. Piette Prof. Dr. P. Ponsaers Prof. Dr. T. Decorte Prof. Dr. T. Balthazar

Vorm Titelblad woord vooraf Inhoudstafel Lijst van afkortingen Inleiding Corpus Besluit Bibliografie Bijlagen

Taal & stijl Nederlands Correcte spelling Geen tikfouten Sobere, zakelijke, leesbare stijl

Beoordeling Probleemstelling? Bronnenstudie? Persoonlijke en kritische bespreking? Zwijgplicht / deontologie? Vormvereisten? Bibliografische referenties? Taal- en tikfouten? Zelfstandigheid Respecteren van timing en opzet …...

Veel voorkomende fouten Te weinig bronnen Te weinig anderstalige bronnen Geen kritische ingesteldheid Geen logische structuur Slecht geschreven Slordige lay-out / tikfouten Promotor niet gezien

Veel voorkomende fouten Te beschrijvend Veredeld stageverslag Probleemstelling te vaag, te onnauwkeurig, te weinig afgebakend Te weinig zelfstandig Methoden verkeerd toegepast Onvolledige, slordige of inconsequente referenties

Vragen?

Deel 2 Citeren en refereren

Plagiaat / letterdieverij ‘Het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen van anderen en deze laten doorgaan voor eigen werk’ = diefstal van geestelijke eigendom (breed) = overnemen van woorden van een ander en doen alsof het de jouwe zijn (eng)

Plagiaat / letterdieverij < 6 / 20

Citeren of parafraseren Altijd parafraseren tenzij: stijlfunctie (verlevendigen/verhelderen) bewijsmateriaal studiemateriaal

Regels voor het citeren Enkel indien noodzakelijk Typografisch onderscheiden Niet te lang Letterlijk overnemen Referentie

Refereren Niet bij een titel In eerste alinea bronnen aanduiden Enkel naar gebruikte bronnen

Wanneer refereren? Naam van auteur, informant Titel van een werk Een cijfer Een idee Een methode Een uitspraak of mening

Refereren in lopende tekst: systeem 1 “… Schaler beschrijft het fenomeen van druggebruik als een rationele keuze. 14 Hij maakt daarbij een onderscheid…” tussen…” 14 SCHALER, J.A., Addiction is a choice, Chicago, Open Court, 2000,

Refereren in lopende tekst: systeem 2 “… Schaler (2000, p ) beschrijft het fenomeen van druggebruik als een rationele keuze. Hij maakt daarbij een onderscheid…” “… een nieuwe benadering van het fenomeen van druggebruik als een rationele keuze (Schaler, 2000). Hij maakt daarbij een onderscheid…”

Boeken SCHALER, J.A., Addiction is a choice, Chicago, Open Court, 2000, 179 p. SCHALER, J.A., Addiction is a choice, Chicago, Open Court, 2000, SCHALER, J.A. (2000). Addiction is a choice. Chicago: Open Court.

Tijdschriftartikelen STEPNEY, R., ‘The concept of addiction: its use and abuse in the media and science’, Human Psychopharmacology, 1996, STEPNEY, R. (1996). The concept of addiction: its use and abuse in the media and science. Human Psychopharmacology, 11,

Internet-bronnen COLE, J.I. et al. (October 2000). The Ucla Internet report. Surveying the digital future [WWW]. University of California, Los Angeles: [23/10/2000]