Psychodiagnostiek in een notedop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Advertisements

Deel 1: Waarom meet je? – Doel
Welkom!   Volleybal Brabant.
Betrouwbaarheid van Competentie Assessments
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
OUDERINFORMATIEAVOND
Masterproef DGK
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
1.  ° 17 november 1963 te Poperinge 2  Hoogleraar aan de universiteit van Gent in psychologie en pedagogie 3  Schreef verschillende boeken zoals ‘Digitaal.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Baarde en de goede Hoofdstuk 7: Bestaande gegevens Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De Nederlandstalige WISC-III
Dyslexia Screening Test (DST) : Achtergronden en toepassingen
MarkSchittekatte Testpracticum PPW Commissie Psychodiagnostiek BFP
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Psychodiagnostiek in de verschillende sectoren van de psychologie
De Nederlandstalige WISC-III
De Nederlandstalige WISC-III
Dr. Mark Schittekatte F.P.P.W. 6 maart 2010
De Nederlandstalige WISC-III
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Kijken naar empirisch onderzoek (deel 1) Maandag 17 februari 2003 Empirische criminologie.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
1 Test en Advies in Arbeid en Organisatie Gastcollege Toegepaste Psychologie 14 december 2009 te Eindhoven Tom Luken Lector Career Development Fontys Hogeschool.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Vragenlijstmethoden in de klinische psychologie
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Psychologische Test.
Kwaliteit in productie
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Leeftijd categoriën voor-instap geboren in 2003 Instap geboren in 2002
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Hoe bereid je lessen voor?
De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)
De eisen aan de (aankomende) student
Het Voortgezet Onderwijs
Pessimistische én optimistische perspectieven voor de klinische psychodiagnostiek.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Prognose woningnood erkende vluchtelingen en subsidiair beschermden in Vlaanderen in aantal gezinseenheden 3 Maart 2016.
Testkwaliteit: Het gelijk van de COTAN Lezing t.g.v. het 25-jarig bestaan van de SchoolVragenLijst Arbeids- & Organisatiepsychologie Universiteit van Amsterdam.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Psychologen in de gezondheidszorg
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Gedragsproblemen en stoornissen
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
De erkenning, wie vaart er wel bij?
Transcript van de presentatie:

Psychodiagnostiek in een notedop Dr. Mark Schittekatte Testpracticum PPW BFP-VVSP-VDF

Testpracticum PPW Wetenschappelijk Onderzoek – Testadaptatie (WISC-III, Dyslexia Screening Test, 16PF, DAT, Tedi-Math…) Testklas (geïnformatiseerde psychodiagnostiek) “Website Weg Wijzer Psychodiagnostiek”, M.Schittekatte in: Tijdschrift Klinische Psychologie nr 1, 2, 3 in 2001 Testotheek (300 & > 1000 “paper & pencil” testen) Website

Website-Weg-Wijzer voor Psychodiagnostiek Tijdschrift Klinische Psychologie, 2001, vol. 31, nr.1 maart Deel 1 : het zoeken naar informatie over tests  Testlocator http://ericae.net/testcol.htm Deel 2: het vinden en aankopen van de tests via de uitgevers http://www.swetstest.nl Deel 3: testotheken in Vlaanderen en Nederland http://www.ubu.ruu.nl/bcu/testoth/testoth.htm

Geïnformatiseerde casussen Vervolg Gesprek 1,2,… met cliënt X Open en m.c. vragen DSM-IV gebaseerde hypothesen Resultaten test cliënt X Keuzepalet van tests Test deels zelf invullen

http://allserv.ugent.be/~mcovents/Testpracticum/

Kenmerken psychodiagnostiek in het algemeen Meerwaarde aan het begeleidingsproces door objectief wetenschappelijke bonus, mits Aansluiting bij uitgangsvraag Een waardevolle test Passend bij de geteste Correct afgenomen, verwerkt, geïnterpreteerd en ingebed in geheel van vaststellingen en observaties (opleidingen, o.a. PAV) -> Van kwantitieve meting naar kwalitatieve integratie -> Niet testen om te testen Wetenschappelijke criteria van de testen

Documentatie van tests en testresearch in Nederland, van de COTAN 457 Testbeschrijvingen Populatie/meetpretentie/wijze van afnemen/… Beoordeling: uitgangspunten van de testconstructie de kwaliteit van het testmateriaal en de handleiding de normen de betrouwbaarheid de validiteit (begrips- en criteriumvaliditeit) > 600 blz. Test-researchbeschrijvingen + Psychinfo-database

Documentatie van tests en testresearch in Nederland, van de COTAN (BFP-info maart 2000, p. 15) Recent, duur maar toch essentieel Evolutie criteria 1982-2000: positief Toekomst: invloed Vlaanderen WWW Belgische tests door Nederlanders beoordeeld

Soorten testen

Persoonlijkheidstests (documentatie van tests en testresearch…) Paper & pencil Rorschach-test(--) Vier platen test (-) MMPI (-) NVM (+) NPV(-J)(+) EPPS (+) GLTS (-) NEO-PI-R & NEO FFI & Hypic (+) Myers Briggs Type Indicator

Intelligentietests (documentatie van tests en testresearch…) PM van Raven (+, -normen) Wechsler-tests (+) Rakit (++) Son-R (++) GIT (+) G-test (-) GATB (+) MOS & DOS & BOS

Vervolg bronnen Nederlandstalig Engelstalig De Zeeuw, J. (1998). Inleiding in de psychodiagnostiek. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. De Zeeuw, J. (1995). Algemene psychodiagnostiek I. Testmethoden. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. De Zeeuw, J. (1978). Algemene psychodiagnostiek II. Testtheorie. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. Engelstalig Anastasi, A. & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. NJ: Prentice Hall. Kline, P. (2000). Handbook of psychological testing. Cornwall: Routledge. Murphy, K. & Davidshofer. Psychological Testing (1998). NJ: Prentice Hall.

Hertesten intelligentie Significant http://users.skynet.be/vsig/ Als vb. van testresearch: uitgangsvraag= wanneer is het zinvol om kinderen te hertesten, in het bijzonder wat de intelligentietesting betreft? Conclusies IQ is een stabiele maat Foute medische of psychopathologische diagnoses, uitgesproken motivatie- of emotionele problemen Impact hertest op korte termijn, kenmerkend sterke stijging performaal gedeelte Advies minstens één jaar bij voorkeur twee te wachten voor hertest met dezelfde test

Intelligentie en persoonlijkheid Onderzoek Schittekatte & Coetsier (Academia Press, 1999). Kwaliteit, profiel, doorstroming en uitval van eerstejaarsstudenten PPW aan de RUG Proefexamens, motivatie-verwachtingen, vooropleiding (wiskunde), persoonlijkheids-kenmerken Naast onderzoek naar de instroom studenten PPW (Schittekatte, 1998), en hoe kijken pas afgestudeerden terug op hun opleiding, hoe verloopt hun intrede in het beroep (Schittekatte, 1998)

Vlaams Forum voor Diagnostiek De diagnostiek gediagnosticeerd in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w.   De diagnostiek gediagnosticeerd Publicaties: TOKK (juni 2003) Signaal (juli 2003) Caleidoscoop (mei 2003) VFD SYMPOSIUM 14 oktober 2002 - Gent Met steun van Symposiumbenefactor