Modellen van motorisch leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Etappes in leren: inleiding
situationeel leiderschap
Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.
Leren in en door organisaties
Ondersteuning door de provincie Oost-Vlaanderen
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
CONCEPT VDAB SMART VACATURES Ramzi, Jen, Robin. Onze doelgroep  Werklozen en pas afgestudeerden  Wie een betere/nieuwe job wilt NIET WIE, MAAR HOE !!!
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Leren in en door organisaties
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gedragsflucuaties bij kinderen met ADHD: een literatuuroverzicht
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces
Tekst 3: Ecologische visie op het leren van een vaardigheid
Toegepaste Motorische Controle
Wat is motorisch leren? (1)
Sturen en bijsturen van handelingen
Ecologische benadering van motorische controle
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 7: Kennisrepresentaties 1: Eigenschappen en representatievormen §Hoofdstuk 8: Kennisrepresentaties 2: Eenvoud en.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
4 Wetmatigheden van training: functionele kracht en coördinatie
6 Overload in krachttraining
Competentiegericht leren vmbo
Perceptie en Actie in Beweging
Feedback op het best-practice document
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Beweeginterventie COPD Doelstelling beweeginterventie COPD (FYNE) Monodisciplinaire afstemming Werkafspraken Kwaliteitsborging – State of the art programma.
Project HINT Inleiding Concept Concept (demo, scenario, student/docent) Gebruikers onderzoek Technisch onderzoek Conclusie.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Het zenuwstelsel.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Adapter voor industriële wireless sensor netwerken Student: Glen Vanroelen Interne promotor: Tim Dams Externe promotor: Kevin Heylen (Intation)
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Zijn er wel pubers in het MBO Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO.
Het ongemak van autonomie
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Neurologie Noorderpoort Medische Kennis (LF1 P2)
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Samenwerken en communicatie
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Kennisblokken 1 en 3.
De week van de vrijwilliger
Open online aansluitingsmodules statistiek
Kantelzorg Klankbordgroep 12 mei 2017
Omgaan met verschillen
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
VERSNELLEN VAN GEMEENSCHAPPELIJK RESULTAAT
Transcript van de presentatie:

Modellen van motorisch leren Informatietheoretische modellen Gebaseerd op centrale sturing CZS = interface tussen omgeving en actor Open- en gesloten lus modellen Ecologisch model Perifere autonomie Geen interface tussen omgeving en actor Modellen van motorisch leren

IT-modellen: algemene kenmerken Doel Perceptueel mechanisme Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren

Adams’ gesloten lus model (1) Doel Perceptueel mechanisme Vergelijkingsmechanisme Feedback Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren

Adams’ gesloten lus model (2) Wat wordt er geleerd? Geheugenspoor – Perceptueel spoor Evolutie tijdens leren zelfstandigheid Pro’s Langdurige taken Elke taak apart programma Contra’s Opslagprobleem Nieuwheidsprobleem Korte bewegingen???? Praktijkrelevantie Modellen van motorisch leren

Schmidt’s open lus model (1) Geen FB lus Oproepschema - Herkenningsschema Concept “gegeneraliseerd motorisch programma” Basisstructuur vs. Parameters zelfde spiergroepen zelfde opeenvolging zelfde relatieve timing Modellen van motorisch leren

Schmidt’s open lus model (2) IC Doel VRS OS VR HS VSS RS SS Motorisch programma = eigenlijk hybride theorie Praktijkrelevantie Kritiek? Modellen van motorisch leren

Ecologisch model van motorisch leren IT-model: Betekenisloze info Omzetting in betekenisvolle info Gebruik in centraal gestuurde handeling (probleemverschuiving) Ecologisch: Betekenisvolle info (straat oversteken) Omzetting Gebruik door relatief autonome periferie * Pflüger, Bernstein, Feld’man Modellen van motorisch leren

De ‘perceptie’ kant van het ecologische model Directe perceptie Affordances Betekenisvolle info maakt hogere autoriteit overbodig Leren  leren interpreteren Leren = beter oppikken relevante info (invarianties) door variatie Modellen van motorisch leren

De ‘actie’ kant van het ecologische model Bernstein: vrijheidsgraden probleem (dFs) dFs bevriezen dFs gradueel loskoppelen uitbuiten externe krachten INTEGRATIE PERCEPTIE – ACTIE ZONDER CENTRALE TUSSENKOMST Modellen van motorisch leren

Praktijkrelevantie ecologisch model Minder instructie Beperkende situaties Detectie relevante info Specifiek genoeg, complete taak Modellen van motorisch leren