Modellen van motorisch leren Informatietheoretische modellen Gebaseerd op centrale sturing CZS = interface tussen omgeving en actor Open- en gesloten lus modellen Ecologisch model Perifere autonomie Geen interface tussen omgeving en actor Modellen van motorisch leren
IT-modellen: algemene kenmerken Doel Perceptueel mechanisme Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren
Adams’ gesloten lus model (1) Doel Perceptueel mechanisme Vergelijkingsmechanisme Feedback Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren
Adams’ gesloten lus model (2) Wat wordt er geleerd? Geheugenspoor – Perceptueel spoor Evolutie tijdens leren zelfstandigheid Pro’s Langdurige taken Elke taak apart programma Contra’s Opslagprobleem Nieuwheidsprobleem Korte bewegingen???? Praktijkrelevantie Modellen van motorisch leren
Schmidt’s open lus model (1) Geen FB lus Oproepschema - Herkenningsschema Concept “gegeneraliseerd motorisch programma” Basisstructuur vs. Parameters zelfde spiergroepen zelfde opeenvolging zelfde relatieve timing Modellen van motorisch leren
Schmidt’s open lus model (2) IC Doel VRS OS VR HS VSS RS SS Motorisch programma = eigenlijk hybride theorie Praktijkrelevantie Kritiek? Modellen van motorisch leren
Ecologisch model van motorisch leren IT-model: Betekenisloze info Omzetting in betekenisvolle info Gebruik in centraal gestuurde handeling (probleemverschuiving) Ecologisch: Betekenisvolle info (straat oversteken) Omzetting Gebruik door relatief autonome periferie * Pflüger, Bernstein, Feld’man Modellen van motorisch leren
De ‘perceptie’ kant van het ecologische model Directe perceptie Affordances Betekenisvolle info maakt hogere autoriteit overbodig Leren leren interpreteren Leren = beter oppikken relevante info (invarianties) door variatie Modellen van motorisch leren
De ‘actie’ kant van het ecologische model Bernstein: vrijheidsgraden probleem (dFs) dFs bevriezen dFs gradueel loskoppelen uitbuiten externe krachten INTEGRATIE PERCEPTIE – ACTIE ZONDER CENTRALE TUSSENKOMST Modellen van motorisch leren
Praktijkrelevantie ecologisch model Minder instructie Beperkende situaties Detectie relevante info Specifiek genoeg, complete taak Modellen van motorisch leren