Prof. Dr. M. Lenoir 2° kan Lichamelijke Opvoeding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van drukker tot industriele procesoperator
Advertisements

Etappes in leren: inleiding
Filosofie Op HAVO en VWO.
1 De basisbegrippen kracht en snelheid
Procescontrole.
De hersenen en het zenuwstelsel.
Motorische systemen Drie soorten van bewegingen
Organisatie en beheer Week 1.
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
Evidence Based Management
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
INFORMATIEVERWERKING
DIDACTIEK=MANAGEMENT
COMPETENTIEONTWIKKELING
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Psychologie van de beweging: afspraken
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Toegepaste Motorische Controle
Wat is motorisch leren? (1)
Modellen van motorisch leren
Sturen en bijsturen van handelingen
Ecologische benadering van motorische controle
Bewegen en Sport: nu en later
MOTORISCH SYSTEEM NEUROBIOFYSICA Dr. J.A.M. van Gisbergen.
MOTORISCH SYSTEEM BLOK THK Dr. J.A.M. van Gisbergen.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Centrale Zenuw Stelsel
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Anatomie Fysiologie.
Rekenproblemen en Dyscalculie
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
Voor praktijkonderwijs
Dossier Empowerment.
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Naar een duurzaam HRM beleid
Stromingen in de psychologie
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Extrapyramidale en cerebellaire systemen
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Spieren en spierstelsel
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
We lichten er twee aspecten uit:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Coping.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
De juiste route naar het juiste doel
De werking van het zenuwstelsel.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Optimaal leren Guido van ‘t Leven
Functionele training voor hardlopers
Transcript van de presentatie:

Prof. Dr. M. Lenoir 2° kan Lichamelijke Opvoeding Motorische Controle Prof. Dr. M. Lenoir 2° kan Lichamelijke Opvoeding Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle? 1° semester 30 A + 15 B uren Doelstellingen Inzicht in benaderingen Inzicht in sturingsprincipes Toepassen Werkwijze Hoorcollege + oefeningen theorie + practicum Evaluatie Mondeling (kennis/inzicht/toepassing) Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Afbakening en definiëring Kruispunt tss. verschillende disciplines: Filosofie Psychologie Biomechanica/Bewegingsanalyse (Neuro)fysiologie Controle, leren, ontwikkeling Waarom? Zeer hoog vaardigheidsniveau bij mens en dier (vb. éénhandig balvangen – video) Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

‘Vaardigheid’ en ‘beweging’ (1) Motorische vaardigheid (motor skill): = geheel van bewegingen van lichaamsdelen die bewust en doelgericht uitgevoerd wordt en aangeleerd is Handeling (action) = idem Beweging (movement) = deelcomponente van vaardigheid, die op verschillende manieren tot dezelfde vaardigheid kunnen leiden Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

‘Vaardigheid’ en ‘beweging’ (2) Waarom vaardigheid vs. beweging? Zelfde doel (vaardigheid) bestaat bij verschillende individuen uit verschillende bewegingen Fysieke beperkingen Verschillende evaluatie-instrumenten voor beweging en vaardigheid Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

‘Skills’ en ‘abilities’ (1) Vaardigheid wordt gekenmerkt door: Doelgericht Consistent Efficiënt Optimale timing Verschillen skills – abilities: Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

‘Skills’ en ‘abilities’ (2) Skill (vaardigheid) Ability (eigenschap) Gevolg van oefening Genetisch bepaald Plastisch door oefening Stabiel en blijvend Theoretisch onbeperkt Beperkt aantal (50-tal) Gebaseerd op abilities Basis voor vaardigheid Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Vaardigheidsprocessen Waarnemen van relevantie informatie uit omgeving en lichaam (Stimulus Identificatie) 2. Beslissen wat te doen en hoe (Respons Selectie en Programmering) 3. Produktie van georganiseerd spieractiviteit (Respons Uitvoering) Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Vaardigheidscomponenten Posturale componente 2. Locomotorische Componente 3. Manipulatiecomponente Toepassing: balvangen stilstaand (cfr. handouts) – tijdens lopen Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Classificaties van gedrag Wat is gedrag? Waarom classificeren? Criteria? - Continuum 1. Verhouding motorisch / cognitief 2. Volgens taakkenmerken -open vs. Gesloten (stabiliteit omgeving) -discreet-seriëel-continu (start-eindpunt) -groot-kleinmotorisch (grootte spiermassa) Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Taxonomie van Gentile (2000) (1) 2-dimensioneel: omgeving / taakfunctie Omgeving: Regulerende condities: stationair/bewegend Intertrial variabiliteit: ja/nee Taakfunctie: Lichaamsoriëntatie: stationair/bewegend Manipulatie: ja/nee 16 categorieën Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Taxonomie van Gentile (2000) (2) Taak Omgeving Lich: st Man: - Man: + Lich: act Reg: st IT: - 1 2 3 4 IT: + 5 6 7 8 Reg: act 9 10 11 12 13 14 15 16 Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Taxonomie van Gentile (2000) (3) Stijgende moeilijkheidsgraad Verschillende dimensies Relevantie: klassificatie °therapie LO en sport: opbouw logische sequenties (stijgende moeilijkheidsgraad) in het aanleren van nieuwe vaardigheden Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Meten in Motor Control (1) Studie van interne processen: Structuur Functie Manipulatie van informatie (JND) K = JND/I Soorten metingen: Kwalitatieve metingen – uitvoering (proces) Kwantitatieve metingen – resultaat (produkt) Combinatie Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle? Produktvariabelen (1) Reactietijd (RT) Definitie (RT, MT, RsT) Premotor / Motor RT Doel Beperking JND Definitie Cfr. practicum labo Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle? Produktvariabelen (2) Foutscores: consistentie en doelgerichtheid CE AE VE RMSE Definitie Doel Illustratie (cursus p. 10) Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Foutscores: illustratie + - 1 2 3 4 AE: 2.0 CE: 0 VE: 2.16 AE: 2.0 CE: +2.0 VE: 0.81 Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle? Procesvariabelen Kinematica Snelheid Hoeksnelheid Hoek-hoek diagram Afgeleide variabelen Electromyografie Grondreactiekrachten Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Produkt en proces: illustratie Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Hersencentra voor motor control Motorische Cortex efferente functie homunculus-topografie triggerfunctie (50 ms) kracht en richting vooral distale spiergroepen afferente functie Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Hersencentra voor motor control Motorische Cortex Premotorische Cortex Efferent: houdings-musculatuur-schouders Input PP regio Supplementaire Motorische Cortex - planning (1 sec!!) Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Hersencentra voor motor control Parietale Cortex Ruimtelijke oriëntatie Cerebellum !!!!!!! Spierspanning Timing (lat. vs.IM) Coördinatie leren Basale Ganglia Inzet actie Amplitude Sensoriële input Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?

Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle? Motorische eenheid Neuron + spiervezels Differentiatie in aantal vezels Proprioceptie Bewust en onbewust Spierspoeltjes, Golgi, receptoren in gewricht en huid (= mechano-) Visuele systeem Centraal en perifeer Evenwichtsorgaan Motorische Controle 2 kan: Wat is motorische controle?