Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Klassieke AO Leseenheid1
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Methoden van Onderzoek
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Vragenlijst ketencoördinatoren
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
1. Levensbeschouwing en communicatie
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Observatie consultvoering Evaluatie van een trainingsaanspak in de opleiding geneeskunde Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Transcript van de presentatie:

Observatie consultvoering Evaluatie van een trainingsaanspak in de opleiding geneeskunde Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen Centrum voor Onderwijsontwikkeling Praxisopdracht 1 16-02-2009

Overzicht les Inleiding Toelichting opdracht Opleiding geneeskunde Skillslab-onderwijs Consultvoering training Toelichting opdracht

Opleiding geneeskunde 7 jarige opleiding (3 bach, 4 masters) Geïntegreerde curriculum opbouw Blokken Lijnen E(xploratie)-lijn V(aardigheden)-lijn P(robleemoplossing)-lijn Z(elfstandig werk) -lijn

Skillslabonderwijs Aanleren vaardigheden: - Venepunctie - Orthopedisch onderzoek

Skillslabonderwijs Zelfstandige inoefenen Boostersessies (herhalingssessies) Trainingen consultvoering (masterjaren)

Trainingen consultvoering

Trainingen consultvoering Integratie van verschillende vaardigheden Communicatie Klinisch redeneren Technische vaardigheden

Trainingen consultvoering

Trainingen consultvoering Actoren 1 Simulatie Instructie Patiënt (SIP) 1 Supervisor 3 Studenten geneeskunde

Simulatie patiënt Een simulatie-instructie patiënt: een persoon die getraind wordt om een bepaalde patiëntenrol te spelen en ingezet wordt in het onderwijs. Voorbeeld: Je speelt de rol van een patiënt met buikpijn door galstenen en de student kruipt in de rol van arts, voert een gesprek en onderzoekt jouw buik.

Simulatie patiënt Allerdaagse mensen met verschillende achtergronden Gezonde mensen veinzen een medisch probleem (volgens een script) Meerdere trainingen voorzien olv artsen om scripts in te oefenen Simulatiepatiënten worden ingezet bij trainingen, examens en videoopnames

Studenten geneeskunde Tijdens de training consultvoering krijgen de studenten de kans de theorie en praktische vaardigheden in te oefenen in een veilige omgeving vooraleer in contact te komen met echte patiënten.

Studenten geneeskunde Voordelen Studenten kunnen in gecontroleerde omstandigheden meermaals hetzelfde oefenen Studenten leren de patiënt gericht te bevragen in een veilige omgeving Studenten kunnen bepaalde onderzoeksvaardigheden oefenen vb. het onderzoek van de borstkas Studenten krijgen individueel feedback van de supervisor

Studenten geneeskunde

Supervisor Huisartsen Deeltijds verbonden aan het skillslab Praktijkwerkzaamheden buiten skillslab Opdrachten Ontwikkelen lesmateriaal Ontwikkelen scripts  In samenspraak met specialisaties

Supervisor Trainingen SIP  inoefenen scripts studenten geneeskunde  tijdens consultsessie feedback over het ingeoefende consultonderdeel

Trainingsessie consultvoering Structuur van het consult wordt ingeoefend: Intake Reason for Encounter ICE: ideeën, bezorgheden, verwachtingen Anamnese Klinisch onderzoek Uitleg, Advies en Planning Afsluiting

Als onderzoeker aan de slag …

Referentiekader onderwijskunde Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap Microniveau Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap

De praxisopdracht Exploratief onderzoek: Doelstelling: In groepjes van 8 studenten (inschrijven via Minerva) Exploratief onderzoek: Observatie van consultvoering Doelstelling: Optimalisering van de begeleiding door concreet advies te formuleren ten aanzien van de supervisoren

Observatie consultvoering Uitvoeren van een exploratief onderzoek: Wat speelt een rol bij de begeleiding van de supervisor tijdens de training consultvoering ? We zoeken naar factoren die belangrijk zijn in de geneeskundige context maar we weten nog niet welke factoren belangrijk zijn bij de begeleiding, daarom een exploratief onderzoek

Observatie consultvoering Wat willen we in kaart brengen? 1. Het werkelijke gedrag van de supervisor tijdens de training 2. Het perspectief van de studenten geneeskunde 3. Het perspectief van de supervisor zelf Het perspectief van de studenten geneeskunde die de training volgden Het perspectief van de begeleider zelf

Observatie consultvoering Triangulatie: (gebruik maken van verschillende onderzoeksmethoden) Observaties Video-opname Semi-gestructureerde interviews Voordeel: 1. informatie van verschillende perspectieven, enkel een interview met de supervisor zou zorgen voor een vertekend beeld dus we gaan ook kijken in de realiteit (observatie) 2. Gebruik van verschillende methoden Terugkoppeling naar onderwijskundig referentiekader: we belichten vooral de supervisor (als observator en begeleider van de student) waarbij we ook de lerende betrekken. De SIP nemen we niet op in het onderzoek, deze is niet getraind om een oordeel te vellen over zowel de student als de supervisor.

1. Het werkelijk gedrag van de supervisor tijdens de training Hoe? Het observeren van verschillende sessies consultvoering bij een welbepaalde supervisor Verzamelen van gegevens TIJDENS: 1. In vivo aan de hand van een observatieformulier (SUPERCONSULT) 2. Alles opnemen op video In maart naar het UZ komen om één voormiddag te observeren. Als onderzoeker is het essentieel tijdens een observatie de onzichtbaarheid na te streven. Het is niet de bedoeling om te interfereren maar enkel kijken: wat gebeurt daar en dat registreren.

1. Het werkelijk gedrag van de supervisor tijdens de training Verzamelen van gegevens NADIEN: 3. De video-opnames worden door alle groepsleden herbekijken Daarbij wordt: - Het observatieformulier SUPERCONSULT door alle groepsleden opnieuw ingevuld - Eén groepslid vult het instrument TIMECONSULT in

2. Het perspectief van de studenten geneeskunde Hoe? Afname van een semi-gestructureerd interview bij 4 studenten geneeskunde Verzamelen van gegevens De leidraad van het interview ligt vast (instrument INTERSTUDENT) + de “vrijheid” om nog enkele bijkomende vragen te stellen = semi-gestructureerd

3. Het perspectief van de supervisor zelf Hoe? Deelname aan een focusgroep met de supervisor (groepsinterview) Verzamelen van gegevens De leidraad van het interview ligt vast (instrument INTERSUP) + de “vrijheid” om nog enkele bijkomende vragen te stellen/discussie

Evaluatie van een trainingsaanpak in de opleiding geneeskunde Op basis van de verzamelde gegevens de begeleiding van een welbepaalde supervisor in kaart brengen  Doel: Het concreet formuleren van 5 tips hoe de supervisor zijn/haar begeleiding kan optimaliseren

Alle informatie: http://users.ugent.be/~mvalcke/consult/ consult.htm Voor verder vragen: Leen.Aper@ugent.be