MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING Prof. Dr. M. Lenoir Prof. Dr. E. Musch 1° licentie Lichamelijke Opvoeding
*Doelstellingen -Motorisch Leren -Motorische Ontw. *Werkwijze -hoorcollege -zelfstandig werk *Evaluatie -mondeling -beide partims = 1
Historisch Overzicht (1) Link met Experimentele Psychologie: Gedrag Interne processen 1879: Wundt (Leipzig) – introspectie 1900: Behaviorisme – S-R band: geen mediatoren Klassieke Conditionering Operante Conditionering: + en – bekrachtiging, straf, shaping
Historisch Overzicht (2) Neo-behaviorisme 1950: Sociale leertheorie Observatie Vaststellen consequenties Conclusies Relevante aspecten integreren Al aandacht voor ‘hoe’ wordt er geleerd
Historisch Overzicht (3) 1960: Informatietheoretische benadering Aandacht voor cognitieve processen Closed-loop theorie (Adams) Open-loop theorie (Schmidt) Centrale sturing 1970: Ecologische Benadering Verregaande autonomie perceptie-systeem Verregaande autonomie actie-systeem Weinig centrale sturing