MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
Advertisements

Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Samen innoveren: duurzaam samen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Rekenproblemen en Dyscalculie
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Psychologie van de beweging: afspraken
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Agressie Definitie van agressie Theorieën van agressie
Modellen van motorisch leren
Sturen en bijsturen van handelingen
Ecologische benadering van motorische controle
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Iedereen mij gezien ? Delarbre Jos Preventie
1 Publiek Management Bijeenkomst 6 Albert Meijer.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
De Menselijke Maat Sociale interactie als de kern van succesvol risicomanagement Dr. Karel de Bakker PMP.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
PSYCHOLOGIE Wilhelm Wundt.
Stromingen binnen de Psychologie
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Het zenuwstelsel.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Schoolbrede leerlingbegeleiding
ACT, functie en RFT Niet schrikken!.
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Interne Shiftbus aankomst OVERZICHT
Transcript van de presentatie:

MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING Prof. Dr. M. Lenoir Prof. Dr. E. Musch 1° licentie Lichamelijke Opvoeding

*Doelstellingen -Motorisch Leren -Motorische Ontw. *Werkwijze -hoorcollege -zelfstandig werk *Evaluatie -mondeling -beide partims = 1

Historisch Overzicht (1) Link met Experimentele Psychologie: Gedrag Interne processen 1879: Wundt (Leipzig) – introspectie 1900: Behaviorisme – S-R band: geen mediatoren Klassieke Conditionering Operante Conditionering: + en – bekrachtiging, straf, shaping

Historisch Overzicht (2) Neo-behaviorisme 1950: Sociale leertheorie Observatie Vaststellen consequenties Conclusies Relevante aspecten integreren Al aandacht voor ‘hoe’ wordt er geleerd

Historisch Overzicht (3) 1960: Informatietheoretische benadering Aandacht voor cognitieve processen Closed-loop theorie (Adams) Open-loop theorie (Schmidt) Centrale sturing 1970: Ecologische Benadering Verregaande autonomie perceptie-systeem Verregaande autonomie actie-systeem Weinig centrale sturing