Old faces, new places: equity theory in cross-cultural contexts Bolino & Turnley (2008) Journal of Organizational Behavior, 29, 29-50.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Advertisements

KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
culturen categoriseren: basiswaarden
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leren in en door organisaties
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Voorspellende analyse
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Deel 2 Individu.
Voorspellende analyse
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Transactionele analyse en sociale rollen
Communicatie in organisaties
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Marketing vandaag en morgen
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,
Dossier Empowerment.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Structuur gedetailleerde clusterbeschrijving Demografisch en economisch profiel Historische grondslagen wereldbeeld Religieuze grondslagen wereldbeeld.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Micro- and macro-level consequences of IJ in cross- cultural joint ventures Luo, Y. (2006). Human Relations, 59(8),
Psychologisch contract
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Cross-cultural OB Gelfand, Erez, & Aycan (2007) Annual Review of Psychology, 58,
Determinants of graduates’ preparatory job search behaviour: A competitive test of praoctive personality and expectancy-value theory Claes, R., & De Witte,
Leerstijlen KOLB SJM.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Onderzoeksvaardigheden 3
Groepsdynamica.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Religie: weg naar geluk?. “ “how to gain, how to keep, how to recover happiness is in fact for most men at all times the secret motive of all they do”
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Integraal sociaal werk
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Voorlichting, advies en instructie
Posters voor in het geschiedenislokaal
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Old faces, new places: equity theory in cross-cultural contexts Bolino & Turnley (2008) Journal of Organizational Behavior, 29, 29-50

Inleiding Recent meer cc studies werkmotivatie; meestal identificeren verschillen tussen culturen en geen theoretisch gefundeerde, systematische studies Equity theorie (zie O1) –1 van belangrijkste OB theorieën –Veel research; empirische ondersteuning –Opgenomen in onderwijs –Nog niet universeel bevonden –Blijft veel gebruikt

Objectieven Hoe beïnvloeden culturele waarden de kerncomponenten en –processen van equity theorie? –Kort equity theory; cc research werkmotivatie, equity theory en DJ; nog nodig? –Kort value-orientation model; waarom dit model (1961; passend voor equity theorie); specifieke research proposities (mogelijke Hs) –Beperkingen; toekomstige research; implicaties

Equity theorie (1) Individuen vergelijken hun ratio input/outcomes met anderen; bij inequity motivatie om equity te herstellen Kerncomponenten en –processen: –Inputs (wat naar/in de job gebracht wordt) –Outcomes (wat verkregen wordt uit de job) –Referent others (individuen waarmee eigen ratio vergeleken wordt) –Equity evaluations (vergelijking leidend tot equity of inequity; onder- of overwaardering) –Reactions to inequity (gedrag of cognitieve acties die individuen ondernemen om equity te herstellen)

Equity theorie (2) Pluspunten 1 van belangrijkste motivatietheorieën In handboeken OB en management Componenten vrij goed gespecificeerd Veel research over gedaan Meestal empirisch ondersteund Principes toepasbaar op vele situaties (binnen en buiten organisaties)

Equity theorie (3) Kritieken Nog niet genoeg gespecifieerd hoe individuen reageren bij inequity Voorspelt beter reacties bij onder- dan bij overwaardering Gebaseerd op equity principe (zie O2 voor andere) Focus op DJ (niet op PJ en IJ)

cc research equity theorie nodig (1) Equity theorie past in meer cc research omtrent werkmotivatie omdat het dicht ligt bij « market pricing » dat in bijna alle culturen voorkomt: –4 modellen om middelen te verdelen (Fiske): Communal sharing (equality) Authority ranking (higher ranked are treated better) Equality matching (opvolgen uitwisselingen; evenwicht door one-to-one reciprocity) Market pricing (proportionele uitwisseling)

cc research equity theorie nodig (2) Veel US research; non-US research over beperkt aantal aspecten Research niet over equity theorie per se maar over DJ en dan nog beperkt tot I/C; tegenstrijdige resultaten (zie Gelfand et al) Onvoldoende (tot niet) onderzocht hoe equity theorie zich vertaalt in andere dan US cultuur; deze studie gaat dat doen en vertrekt van bestaand theoretisch cultuurmodel

Value-Orientation model van Kluckhorn & Strodtbeck (1961) Definitie cultuur (Kluckhorn, 1951, p.86) « patterned ways of thinking, feeling, and reacting » of human groups 1 van eerste modellen (ongeveer zo oud als equity theorie van Adams 1963) Gebaseerd op manieren waarop mensen denken over 5 maatschappelijke topics

Waarom dit model hier? Cultuur beïnvloedt cognitieve structuren en maatschappelijke waarden beïnvloeden uiteindelijk individuele waarden en gedrag  link cultuur en equity theorie Functioneel model, flexibel en breed toepasbaar Empirische modellen (bv. Hofstede, Schwartz, GLOBE) steunen er op Model is conceptueel en operationeel op individueel niveau (Hs); instrument Maznevski et al (2002) Dimensies zijn niet bipolair, maar onafhankelijk  meer complexe studies motivaties mogelijk

Relational orientations Lineal (power distance): –hiërarchie en machtsverdeling; respect voor status; statusverschillen geaccepteerd; weinig geloof in gelijke rechten Individual (individualistic): –Zichzelf; eigenbelang; wat heb IK bereikt; equity theorie is US; weinig tolerantie onderwaardering; minder terughoudend om iets te doen Collateral (collectivist): –in-group; eigenbelang ondergeschikt aan groepsbelang; samenwerken en wederzijdse afhankelijkheid; sociale harmonie en interpersoonlijke relaties; individuele referents maar ook groep(en)

Activity orientation Being: –Leven voor het nu; relaxed; levensgenieters; spontaan; manier waarop het gedaan wordt; nauwe interpersoonlijke relaties Doing: –Doelstellingen en resultaten; wat je doet; competitie en prestatie; materiële bezittingen; minder tolerantie onderwaardering; impulsief gedrag om inequity te herstellen Thinking: –Eerst denken dan doen

Time orientation Past: –Geschiedenis en traditie; referents in verleden (ouders) Present: –Verleden is voorbij en toekomst is onvoorspelbaar; referents in heden (collega’s) Future: –Graag uitkijken naar toekomst; anticiperen dat toekomst beter zal zijn dan verleden en heden; referents in geanticipeerde of verhoopte jobs; langetermijn visie zegt dat equity wel zal hersteld worden

Human nature Good en changeable: –Mensen zijn eervol en betrouwbaar  tolerantie voor onderwaardering Mixture en changeable  equity sensitive Evil: –Mensen zijn onbetrouwbaar  minder tolerantie voor onderwaardering

Man-nature Subjugation-to-nature: –Onderworpen aan omgeving; voorbestemd; noodlot; zich machteloos voelen  geen directe actie ondernemen, eerder cognitieve herstel inequity Harmony-with-nature: –In harmonie met omgeving Mastery-over-nature: –Omgeving is onder controle; internal locus of control: zelf actie ondernemen om inequity te herstellen

Inputs & outcomes Vooral loon onderzocht (US context) Ascriptive vs. achievement-oriented inputs (leeftijd vs. prestatie) Task vs. contextual performance inputs (formeel vs. OCBs) Social vs. material outcomes Lacunes: Thinking; Time orientation; Human nature, Man-nature

Referent other comparisons Originele equity theorie blijft eerder vaag hierover Theory of referent choice (informatie; gelijkenis) Lacunes: Activity orientation, Human nature, Man-nature

Equity preferences Equity sensitiviy is continuüm van tolerantie inequity: –Benevolents (meer tolerantie onderwaardering) –Equity sensitives (middenpositie) –Entitleds (minder tolerantie onderwaardering, verkiezen overwaardering) Verschilt over culturen, maar ook andere maatschappelijke factoren (politiek, economie, transitie) spelen een rol Lacunes: Thinking, Time orientation, Man-nature

Reactions to inequity Gedrag om inputs en/of outcomes te veranderen Cognitief: psychologisch herstel door mening te veranderen Lacune: Human nature

Discussie Table 1 met andere structuur dan tekst laat toe vertikaal (vanuit equity theorie) en horizontaal (vanuit value-orientation model) te kijken Evaluatie value-orientation model: –Relational orientation: 4/4 aspecten equity theorie –Activity orientation (behalve Thinking): 4/4 –Time orientation: 2/4 –Human nature: 1/4 –Man-nature: 1/4 Bijdragen: reeds in Inleiding en Objectieven

Beperkingen Te simpele relaties; niet alle culturele nuances en niet alle subtiliteiten/interconnecties equity theorie gevat Meting nodig van value-orientation model; Maznevski et al (2002) zelf afnemen (ccOB inleiding)  beschikbare data Hofstede, Schwartz, GLOBE Enkel verschillen tussen culturen aangegeven, aandacht intercultural encounters nodig (ccOB inleiding) Geïsoleerde culturele waarden  primaire en secundaire manieren om maatschappelijke problemen te benaderen Polycontextuele benadering nodig (ccOB inleiding)

Toekomstige research en implicaties Andere aspecten van equity theorie bestuderen Value-orientation model: onafhankelijke dimensies  complexiteit werkmotivatie onderzoeken, maar absolute niveau of relatieve rankgschikking? (ook bij Hofstede, zie tabel O1) Onderwijs OB: O1 is OK (cc bij elk hoofdstuk) Managers in de praktijk: moeten culturele waarden kennen en er rekening mee houden bij allerlei implementaties